Max Manus har kostet skjorta, og det synes på resultatet, mener Dagbladets filmanmelder Eirik Alver.

Tips oss 2400
(Dagbladet.no): I dag var det pressedag for filmen «Max Manus». Blant de inviterte var Dagbladets filmanmelder Eirik Alver.

- Max Manus har kostet skjorta, og det synes på resultatet. Filmen lykkes i å skape et troverdig bilde, både av en interessant epoke og et spennede miljø. Jeg ser ikke bort fra at filmen kommer til å sette rekorder i billettsalg, sier han etter å sett filmen tidligere i dag.

Fått skryt
Han er ikke alene om å være begeistret.

- Jeg har sagt det en gang tidligere, og det var i 1995 med «Kristin Lavrandsdatter», og nå sier jeg det igjen. Folk kan stille seg i billettkø nå, uttalte VG-filmanmelder Jon Selås til VG Nett etter å ha sett filmen.

Det er hyggelige ord for «Max Manus»-regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg, selv om de allerede har fått den beste anerkjennelsen de kunne få.

- Tikken Manus og Gunnar Sønsteby har sett filmen, og sagt at de føler seg fullstendig satt tilbake. Det var den største komplementen vi kunne få, sier Rønning til Dagbladet.no.

- Fordi vi har laget en film om mennesker som er i live i dag, så har det vært viktig for oss å lage en sannferdig fremstilling av det som skjedde, sier Sandberg.

Teknisk utfordring
Men det har ikke vært bare enkelt å sette Oslo 60 år tilbake i tid.

- Det rent tekniske har også vært en enorm utfordring. Når du lager en sånn tidsepokefilm fra Oslo, kan du ikke snu kamera noen vei uten å manipulere bildet på noen måte. Det har tatt mye ressureer, forteller Rønning.

Dagbladet.no har tidligere skrevet om alt arbeidet som lå bak «Donau»-scenen i filmen. Hele båten ble konstruert på datamaskinen. Her kan du se en video som forklarer hvordan det skjedde.

Men regissørene har ikke kunnet unngå å utelate enkelte ting.

- Vi har også en forpliktelse overfor filmen og de to timene vi skal fortelle en historie på. Vi har måttet gjøre noen valg underveis, der vi kanskje har måttet slå sammen noen karakterer eller utelate visse aksjoner. Men vi føler vi har vært veldig sannferdige i forhold til Max Manus? historie under krigen, sier Rønning.

Vil vise hele mennesket
For hovedrolleinnehaver Aksel Hennie har det først og fremst vært viktig å skape et helhetlig bilde av Max Manus.

- Jeg ville ikke lage et eller annet bilde av en helt, men ønsker at man skal komme inn på et menneske som opplevde det han gjorde under krigen, på godt og vondt, sier Hennie til Dagbladet.no

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør