Schanche klandrer Prodrive-arroganse for manglende Solberg-uttelling.

Tips oss 2400

Drøbak, Norge


Værmelding for Drøbak

I dag I morgen Mandag Tirsdag
Lettskyet10°Halvskyet12°Skyet13°Skyet13°

(Dagbladet.no): Petter Solberg har vært bilsport-Norges ubestridt størst profil etter at «Mr. Rallycross» Martin Schanche hang kjøredressen på knaggen for godt i 2001.

Den gang da var Solberg en «shooting star» i WRC-sirkuset med ett år bak seg i Subaru som annenfører for briten Richard Burns.

Nå sju år senere står «Spydebergekspressen» som den største profilen i rally-vm uten fabrikkssete etter at karrieren tok en brå vending med nedleggelsen av Subaru World Rally Team (SWRT) tirsdag formiddag norsk tid.

- I mental balanse
Martin Schanche, som omtaler seg selv som en teknisk onkel for brødrene Solberg, mener at den vanligvis smilende Spydeberg-gutten, er langt bedre rustet til å takle nedturen nå, enn han ville vært for noen år siden.

- Petter kom inn i rally-vm som en oppkommende guttunge, men har etter hvert blitt en voksen mann med kone og barn rundt seg. Jeg er sikker på at han er i riktig mental balanse og kan takle det som takles skal, sier Schanche til Dagbladet.no.

Han mener at de økonomiske sidene ved nedleggelsen ikke vil by på problemer, men at den største utfordringen kommer til å bli det å venne seg til en ny tilværelse uten statusen det fører med seg å være en av ytterst få priviligerte fabrikksførere i den gjeveste rallyklassen.

- Petter kommer til å få både det ene og det andre tilbudet, men det blir noe annet når man har hatt status som fabrikksfører og er blitt vant til det sirkuset som omgir ham, et sirkus som nok slår mer inn i hans generasjon enn min.


Hvileår
Selv om Solberg selv kjemper for fortsatt WRC-deltagelse neste år, er Schanche av den oppfatning at det ikke vil være noen katastrofe å ta et sabbatsår fra rallysporten.

- Jeg synes han bør ta et hvileår hvor han ta det med ro og trene og styre med seg og sitt. Jeg er ikke redd for situasjonen hans slik den er nå, og han kommer ikke til å bli borte fra sporten. Han er i en situasjon som er påtvunget ham, og han for ta det for det som det er uten å gruble for mye. Det å kjøre bil så fort på kanten av de fysiske lover, glemmer man aldri, og Petter kommer heller ikke til å tape gutsen, påpeker Schanche.

- Klandrer Prodrive
Offisielt heter det at Subaru legger ned rallysatsingen som en konsekvens av finanskrisen, men uteblivende resultater siden Solbergs rundeseier i Rally Storbritannia i 2005, kan ha vært en vel så viktig årsak som uroen i verdensøkonomien. Sjetteplasser sammenlagt gir ikke akkurat den samme gevinsten i bilsalget som det en real fight om WRC-kronen ville ha gjort.

Schanche mener britiske Prodrive, som bygger om og drifter Subarus VM-biler, rett og slett har gjort en for dårlig jobb med å kunne tilby førerne sine en konkurransedyktig bil.

- Det er ingen som er roboter, men for Petters del har det handlet mer om teknisk svikt enn hans egen feil, mener Schanche.


Mr. Rallycross ble selv engasjert av Prodrive og Petter Solberg i 2006 for å løse problemer med overgangen fra elektroniske til såkalte mekaniske differensialer på Solbergs Subaru. Det var en opplevelse som satte sine spor hos Schanche.

- Subaru leverer bare utstyret som Prodrive ikke klarer å skru sammen til løpsbiler som henger sammen. Man har ansatt folk med en teknisk innsikt som har trimmet bilene baklengs inn i solnedgangen, mener Schanche.


- Vriompeiser

Men det er ikke bare den angivelige mangelen på teknisk innsikt som opprører Martin Schanche. Han er også opprørt over arrogansen han føler Prodrive representerer.

- Noen større vriompeiser enn Prodrive skal man lete lenge etter. Der er det en masse høvdinger som ville ha druknet i regnevær fordi neseborene står rett opp i været. Det er ikke sånn folk skal oppføre seg. Du kan spørre andre firmaer i England som har jobbet opp mot dem, og du vil få det samme svaret — håpløst, sier Schanche som legger til at han også hadde problemer med å få betalt for jobben han gjorde.

- Du kan sammenligne det med en god, gammeldags storbonde. Dersom han var jovial, rund, grei, bestemt og rettferdig jobbet alle med stor lyst og hadde det storveis. Var storbonden en vriompeis, ble arbeidsinnsatsen deretter. Det er en ukultur i Prodrive fordi man er i gamet først og fremst fordi man er store. Ikke det at jeg har så mye til overs for Citroën, men franskmennene har lagt all sin ære i å skape et team, som med måten de er organiseret på og jobber på, gjør det mye lettere og morsommere for seg selv, utdyper han.

- Frustert Petter

Schanche mener at det også har påvirket Petter Solbergs trivsel, men mener han har klart seg bra forholdene tatt i betraktning.

- Petter har vært veldig frustrert over den politiske korrektheten som råder i Prodrive, og derfor har det også kommet noen utblåsninger.

- Man kan ikke gå til grunne som både menneske og sjåfør fordi man må være politisk korrekt hele tiden. Det må være et slingringsmonn. Gitt situasjonen, synes jeg han har klart seg godt, veldig godt. Han er tross alt et følelsesmenneske. Når det er sagt framhever alle hvor iskald og kontrollert Sebastien Loeb er hele tiden, men jeg har sett Loeb så fortvilet at tårene har stått ut av øynene hans, forteller Schanche.
I denne artikkelen

Sted: