Norsk plateselskap konkurs.

Tips oss 2400
(Dagbladet.no): Fildelingskrigen blir tidvis framstilt som en kamp mellom idealistiske og musikkelskende pirater og dumme og grådige plateselskaper. Det er en fordummende og for enkel framstilling av virkeligheten, mener platedirektør Stefan Langfors (34).

Nå er hans plateselskap, det lille indieselskapet Honeymilk Records - som blant annet har gitt ut Wunderkammer, Sister Sonny, Home Groan og Serena Maneesh' debutplate - konkurs. Konkursen ble åpnet ved Oslo byfogdembete i går.

Nyheten kommer bare få uker etter at det ble kjent at Pinnacle, den største distributøren for uavhengige plateselskaper i England, blir tvunget til å legge ned driften.


Kassa er tom
Honeymilk Records startet opp i 2002, av folk rundt Øyafestivalen og Café Mono i Oslo. Målet var å gi ut kvalitetsmusikk, uavhengig av sjanger.

Stefan Langfors innrømmer at de også har bommet med utgivelser, men mener det ekstremt vanskelige musikkmarkedet har gitt mye mindre rom for å gjøre feil.

- Musikken dør ikke på grunn av fildeling, men de mindre kvalitetsselskapene lider. Før tok Platekompaniet nærmest automatisk inn 250 plater av en smal, norsk utgivelse - i dag tar de kanskje inn en tiendedel. Det er bekymringsverdig at så mange som deler musikk ulovlig tror de kjemper en kamp mot store konglomerater, når det kanskje først og fremst går ut over sånne som oss, sier Langfors.

Han påpeker at Honeymilks konkurs ikke er dramatisk. De sitter ikke med stor gjeld til kreditorer eller myndigheter, men har ikke mer penger å investere i selskapet. Ingen penger er tatt ut av selskapet, og overskudd er reinvestert i nye utgivelser.


Gir smalere marked
Suksessen med Serena Maneesh var høydepunktet i Honeymilks historie, men genererte lite inntekter for selskapet. Bandet var gjenstand for stor interesse i USA på grunn av en glitrende anmeldelse i Pitchforkmedia i 2005, men Honeymilk fikk ikke gitt ut skiva utenlands.

I stedet ble den lastet ned i voldsomt tempo, mens det tok flere måneder før plata kom ut fysisk - da på et britisk plateselskap. 

- Men er det behov for indieselskaper som Honeymilk i en verden der vi konsumenter stort sett kan finne det vi vil på egen hånd?

- Det har jeg spurt meg selv om mange ganger. Det jeg i hvert fall synes er trist er at fildelingen ikke ser ut til å føre til en bredere musikkinteresse - folk laster stort sett ned det samme som er på hitlistene. Du finner ikke så mye av vår musikk på The Pirate Bay, og konsumentene interesserer seg lite for de artistene som faktisk velger å gi bort musikken sin gratis.

- Hele situasjonen er veldig fastlåst, og mitt hovedinntrykk er at fildelingen har ført til et smalere og mer konsolidert musikkmarked, mener Stefan Langfors.


Drukner i støyen
Han er også forvilet over at musikkbransjens ulike interesser ikke klarer å samarbeide for å skape en ny hverdag for selskaper, artister og rettighetshavere.

For eksempel har Honeymilk ønsket å gi bort musikk gratis. Dette ville imidlertid ha blitt stoppet av Tono, som forvalter låtskriverens rettigheter, mener han.


- Plateselskaper og artister som ønsker å tilpasse seg det nye markedet, står ikke automatisk fritt til å gjøre dette. Man skulle tro at nettet ga selskaper som oss mange muligheter for gratis markedsføring, men faktum er at vi må betale Tono om vi ønsker å gi bort noe av den musikken vi har finansiert, selv i markedsføringsøyemed, og selv om artisten har gitt sin tillatelse, forteller Langfors.

- Hvis fildelingsaktivistene vil ta livet av den gamle bransjemakta, må de begynne å bli opptatt av artister som ønsker dialog og som vil gi bort litt gratis. Paradoksalt nok er det små selskaper som oss det går ut over om folk bruker båndbredden på å laste ned Britney - bransjen tar færre sjanser og de mindre kvalitetsartistene drukner i en vegg av støy, sier Langfors. 
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør