Obama vil være nettpresident.

Tips oss 2400
(Dagbladet.no): Straks Bush var ute av Det hvite hus og Obama inne, begynte en ny æra for Det hvite hus' hjemmeside på nettet.

Whitehouse.gov har fått en real ansiktsløftning. Og det er helt bevisst, skal vi tro den første bloggen, skrevet av Obamas direktør for nye medier, Macon Phillips.

Åpent hus
- Whitehouse.gov er bare begynnelsen på den nye administrasjonens innsats for å utvide og øke online-engasjementet vårt, skriver han.

Der George W. Bush satset trygt, tradisjonelt og lite interaktivt, kjører Obama på med blogger, videoer, bildeserier - og omfattende brukermedvirkning. Leserne blir invitert til å komme med sine synspunkter og forslag til forbedringer av nettsiden - og av politikken.

- President Obama har forpliktet seg til å gjøre sin administrasjon til den mest åpne og gjennomsiktige i historien, og Whitehouse.gov vil spille en stor rolle i å holde det løftet, skriver Phillips.


For eksempel vil den nye presidenten publisere alle ordre og proklamasjoner på hjemmesiden sin. Han vil også publisere alle lovforslag (som ikke haster veldig) på hjemmesiden i fem dager, slik at hvem som helst kan lese og kommentere dem før han signerer dem. Det siste var et løfte han ga i valgkampen, som han nå følger opp.

Nett-valgkamp
Slik viderefører han nettfokuset som også preget valgkampen hans. Både Obama og medarbeiderne hans er ivrige bruker av Twitter, Facebook og YouTube, såvel som sms og vanlig e-post. Mange mener at det nettopp var evnen til å bruke sosiale medier effektivt i valgkampen, som sikret Obama såpass høy oppslutning.

«En av de viktigste enkeltfaktorene i suksessen, var kampanjens bruk av nettet og mobilteknologi til å verve støttespillere, bygge lojalitet, informere og ikke minst hente kampanjemidler i form av små innbetalinger fra vanlige folk via nettet,» skrev Dagbladet.nos kommentator Jan Omdahl mot slutten av 2008, og utropte Obama til årets nettsuksess.

- Innbydende og ryddig
Prosjektleder for NRKs teknoblogg NRKbeta, Eirik Solheim, synes den nye nettsiden lover godt for Obama som nettpresident.

- Innbydende, ryddig og oversiktlig. Fin balanse mellom formell informasjon og mer visuelle elementer. Det blir spennende å se hvordan Obama og hans administrasjon klarer å holde siden oppdatert. Han lover ukentlig videotale, og når de vier deler av forsiden til noe de kaller en blogg, bør denne oppdateres jevnlig, sier Solheim, som likevel synes det er rart at det ikke finnes noe ordentlig innslag fra dagens hendelser på nettsiden.

- Jeg savner følelsen av noe mer enn lekkert og ryddig forhåndsprodusert materiale, sier Solheim.


Derimot roser han Obama for å ha brukt «creative commons»-lisenser på mye av innholdet på sidene. Det vil si at hvem som helst kan laste ned videoene til eget bruk.


I denne artikkelen