Presidentkandidaten Ron Paul vil utstede kaperbrev fra seilskutetida for å gjøre piratene til fritt vilt.

Tips oss 2400
SOM 11. SEPTEMBER: Ron Paul presset på for å få Kongressen til å utstede kaperbrev og dusør for de som sto bak terrorangrepet 11. september 2001. Nå vil han ha kaperbrev for å få tatt somaliske pirater.  Foto: AFP PHOTO/Nicholas KAMM/SCANPIX

SOM 11. SEPTEMBER: Ron Paul presset på for å få Kongressen til å utstede kaperbrev og dusør for de som sto bak terrorangrepet 11. september 2001. Nå vil han ha kaperbrev for å få tatt somaliske pirater. Foto: AFP PHOTO/Nicholas KAMM/SCANPIX

REDDET: Kaptein Richard Philips og hans kone Andrea Phillips på et privatfoto. I påsken var den amerikanske kapteinen gjenstand for en dramatisk redningsaksjon, etter å ha blitt tatt som gissel av somaliske pirater. Foto: AFP/SCANPIX

REDDET: Kaptein Richard Philips og hans kone Andrea Phillips på et privatfoto. I påsken var den amerikanske kapteinen gjenstand for en dramatisk redningsaksjon, etter å ha blitt tatt som gissel av somaliske pirater. Foto: AFP/SCANPIX

Kaperfart:

Kaperfart, kaperi eller kaperkrig er sjørøveri med myndighetenes godkjennelse, drevet av privatpersoner.

• Har sin opprinnelse fra 1600-tallet.

• Kaperne hadde rettslig immunitet mot å bli dømt for sjørøveri. Ble de tatt som fange var de å regne for krigsfanger.

• Jobben deres var å spore opp fiendens handelsskip, og enten ødelegge eller ta kontroll over og føre lasten til egen havn som prise.

Sir Francis Drake, Sir Henry Morgan, og William Kidd var kjente, såkalte privateers.

• I Norge er Alv Erlingsson (den yngre) kjent for sin aggressive piratvirksomhet mot danske og tyske handelsskip.

Kilde: Wikipedia.

RIMELIGERE:  De som støtter Ron Pauls forslag, mener kaperne vil være et rimeligere alternativ enn Navy SEAL-styrker. Dette bildet er fra en øvelse i 2002. Foto: AP Photo/ U.S. Navy/SCANPIX

RIMELIGERE: De som støtter Ron Pauls forslag, mener kaperne vil være et rimeligere alternativ enn Navy SEAL-styrker. Dette bildet er fra en øvelse i 2002. Foto: AP Photo/ U.S. Navy/SCANPIX


(Dagbladet): USA har for alvor kastet seg inn i kampen for å bekjempe sjørøveri utenfor Somalias kyst.

Nå har også outsideren i den amerikanske presidentvalgkampen, Ron Paul, sammen med flere nasjonale sikkerhetseksperter tatt til orde for å gjenoppta den såkalte kaperfarten fra seilskutetida på 16-, 17- og 1800-tallet.

De som drev kaperfart, ofte omtalt som «gentlemanpirater», fikk immunitet fra en stats regjering til å drive sjørøveri mot andre pirater. Ikke sjelden var skillet mellom kaperne og andre pirater uklart. Enkelte kapere utførte pirattokt uten kaperbrev.

- Ville ikke ha en kjangs
Denne uka foreslo Ron Paul, republikansk kongressmedlem fra Texas, at USA på nytt skulle utstede kaperbrev, for å forhindre at amerikanske skip blir mål for piratenes virksomhet. En slags fritt-marked-løsning på det økende piratproblemet, skriver det politiske nettstedet Politico.

- Jeg tror enhver potensiell pirat som skjønte hva dette innebar, ville tenke seg om en ekstra gang, fordi de ville innse at de ikke hadde en kjangs, sier Paul, om mulighetene for å la sivile eller private aktører bekjempe de somaliske piratene.


I USA ble tillatelsen til å drive kaperfart grunnlovsfestet på slutten av 1700-tallet. Da fikk Kongressen myndighet til å utstede kaperbrev.

I praksis betød det at en kaper ikke kunne dømmes for piratvirksomhet, noe som vanligvis medførte dødsstraff. Der vanlige sjørøvere ble betraktet som fritt vilt for alle som var på sjøen, ble kaperne betraktet som krigsfanger hvis de ble tatt i forvaring av andre stater enn den som hadde utstedt kaperbrevet.

Billigere enn Navy SEAL
I teorien ville kaperfart være et billigere alternativ for president Barack Obama.

Redningsaksjonen for kaptein Richard Philips hadde trolig en prislapp på flere titalls millioner dollar, anslår eksperter Politico har snakket med. Talspersoner for det amerikanske forsvaret har ikke ville opplyse om hva det kostet å redde kapteinen fra gisseltakingen.

En mulig fordel ved å bruke kapere er at de vil ha et insentiv til å patruljere farvann på jakt etter pirater. Pengene vil de få utbetalt bare dersom de fullfører oppdraget.

- Hvis vi har 100 amerikanske «Rambo-wannabes» som sikrer farvannet, er det trolig en god måte å få gjort jobben på, sier Eli Lehrer, sikkerhetsekspert for den liberale tenketanken Competitive Enterprise Institute.

Dusør, ikke skattekister
Ifølge historikere har ikke Kongressen offisielt utstedt kaperbrev siden krigen i 1812.

Dersom Kongressen skulle ta dette virkemiddelet i bruk igjen, må kaperfarten oppdateres og tilpasses verden slik den ser ut i dag.

Før i tida kunne kaperne beholde skipet og skattene de hadde erobret som belønning. Det vil neppe fungere i dag, ettersom sjørøverne ikke lenger seiler rundt med penger og skattekister.


Derfor foreslås det en ordning der det utloves dusør for å ta pirater, på samme måte som det er utlovet dusør til den eller de som fører til at Osama bin Laden blir tatt.

Innvendingene som reises mot Ron Pauls forslag er frykten for en gjentakelse av skandalene rundt sikkerhetsselskapet Blackwater i Irak. Bruken av private aktører åpner for gråsoner, fordi det er uklart hvem disse aktørene skal stilles til ansvar overfor.

- Det er ikke Johnny Depp
Ron Paul mener imidlertid en kausjonsordning vil løse noen av disse etiske dilemmaene.

Kaperne må kausjonere for kaperbrevet, det vil si, kjøpe brevet for en pengesum de får tilbake hvis de holder seg til Genève-konvensjonens regler for krigføring.

Professor i amerikansk sikkerhetslov, Linda Malone, ved College of William & Mary, mener det likevel gjenstår flere ubesvarte spørsmål. Hvor og hvordan skal en rettssak mot piratene blir ført?

Og mer grunnleggende: Hva skjer den dagen gentlemanpiratene ved et uhell angriper feil skip på vei til Somalia?

- Ønsker vi virkelig at disse øyeblikks avgjørelsene skal tas i ukjente og farlige farvann langt fra Washington? Dette er ikke Johnny Depp vi har med å gjøre her, sier Malone til Politico.
I denne artikkelen