KNM Fridtjof Nansen skal delta i kampen mot pirater.

Tips oss 2400
To RIB-er skal støtte KNM Fridtjof Nansen under oppdraget med å hindre skipskapringene utenfor Somalia.  
Foto: Marit Hommedal / SCANPIX

To RIB-er skal støtte KNM Fridtjof Nansen under oppdraget med å hindre skipskapringene utenfor Somalia. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX

    Se større kart Haakonsvern

    Værmelding for Haakonsvern

    I dag I morgen Lørdag Søndag
    Halvskyet12°Lettskyet12°Sol14°Sol12°

    Fregatten KNM Fridtjof Nansen forlot lørdag Haakonsvern med kurs for Adenbukta for å delta i kampen mot pirater. Mannskapet er forberedt på at det kan bli varmt, i flere betydninger av ordet.

    Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap), forsvarssjef Sverre Diesen og generalinspektøren for Sjøforsvaret, kontreadmiral Haakon Bruun-Hanssen, deltok på seremonien i forbindelse med avreisen.

    - Hovedoppgaven er kort og godt å forhindre kapring av sivile handelsfartøyer. Og dette er et farlig oppdrag. Piratene har vist at de ikke går av veien for voldsbruk, så det kan bli trefninger. Men skipet er så godt utrustet som mulig, og mannskapet er topp trent og motivert, sier forsvarsministeren til NTB.

    Pirater som eventuelt pågrepet, blir holdt om bord i egne «luftegårder» og provisoriske oppholdsrom inntil de blir overlevert Kenya for rettsforfølgning. Dette er i tråd med en avtale EU har gjort med kenyanske myndigheter.

    Operasjon Atalanta

    Oppdraget til KNM Fridtjof Nansen er i første omsatt satt til seks måneder, og fregatten inngår i den EU-ledede Operasjon Atalanta. 10-12 marinefartøyer fra ulike EU-land, men også fra USA og Japan, patruljerer havområdene utenfor Somalia og i Adenbukta for å sikre skipsleiene og forsyningene fra FNs matvareprogram inn til Somalia.

    - Fregatten er en av verdens mest moderne, og sammen med marinejegerne og deres hurtiggående båter er den et betydelig bidrag til arbeidet med å avverge kapringer, sier Strøm-Erichsen.

    Hun viser til at fregatten har stor sanitetskapasitet, med egen kirurg og blodbank. Selv om KNM Fridtjof Nansen har helikopterplattform, må oppdraget gjennomføres uten permanent helikopter. Leveransene av NH-90 er flere år forsinket, og Forsvaret vet ennå ikke når det kommer.

    Forlenget arm

    Marinejegerne tilføres fregatten som en separat styrkeenhet, og vil delvis kompensere for fraværet av helikopter. Men sine ultraraske, norskbygde båter, med toppfart på nærmere 70 knop, skal marinejegerne være Nansens forlengede arm i farvannene der piratene opererer.

    Det vil i praksis være umulig for piratene å kjøre fra de såkalte RHIB-ene med marinejegere om bord. Disse båtene er konstruert for å samvirke tett med fregatten og spesielt utrustet for akkurat denne type oppdrag.

    En rekke ulike scenarier venter den norske styrken i det enorme havområdet utenfor Somalia og i Adenbukta. Det kan bli aktuelt å skyte for å skremme vekk pirater, eventuelt borde båtene deres og anholde dem.

    Det å kjempe seg om bord i et handelsskip som er kapret og under piratenes kontroll, ligger også innenfor oppdragets rammer, selv om terskelen er høy for denne type aksjon. Uansett må skipets flaggstat først må be om væpnet assistanse og norske myndigheter må spesifikt godkjenne den.

    (NTB)

    John Arne Markussen

    Velkommen til debatt
    Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
    Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
    Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

    Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør