Norske artister blir ikke rike på Spotify.

Tips oss 2400
VERDT EN HUNDRINGS? Plateselskapet som har Satyricon - og rundt 50 andre artister - i stallen, fikk ved forrige utbetaling rett i underkant av 100 kroner fra Spotify. Foto: SCANPIX

VERDT EN HUNDRINGS? Plateselskapet som har Satyricon - og rundt 50 andre artister - i stallen, fikk ved forrige utbetaling rett i underkant av 100 kroner fra Spotify. Foto: SCANPIX

KAN FÅ FOLK TIL Å BETALE? Spotify på iPhone vil kun være tilgjengelig for betalende brukere. Det kan overbevise en og annen til å bla opp.

KAN FÅ FOLK TIL Å BETALE? Spotify på iPhone vil kun være tilgjengelig for betalende brukere. Det kan overbevise en og annen til å bla opp.

(Dagbladet.no): For de fleste musikkinteresserte er streamingtjensten Spotify en kjærkommen nykommer i musikkverdenen.

Men for de fleste norske artistene som er å finne på Spotify, har ikke tjenesten vist seg å være like innbringende som mange hadde håpet på.

Dagbladet.no har snakket med en rekke aktører i platebransjen som kan fortelle om oppsiktsvekkende lave utbetalinger fra Spotify.

Småpenger
Plateselskapet Indie Distribution har fått inn to avregninger fra Spotify hittil, for hele stallen på rundt 50 artister - blant dem Satyricon og Enslaved. Den første var i februar, på 16,64 kroner. Den andre kom i mai, og hadde da økt til 97,77 kroner

- Med de artistene vi representerer burde det ha vært litt mer penger der om systemet hadde fungert, for å si det sånn. Bare Enslaved er sikkert avspilt rundt 20.000 ganger, noe som i seg selv burde gitt en solid utbetaling. Men når alle artistene totalt ikke gir mer enn rett under hundrelappen, kan man begynne å lure, sier Espen Solheim Røhne i Indie Distribution til Dagbladet.no.

Han forteller at de i utgangspunktet ble forespeilet rundt 0,05 euro per avspilling, altså rundt 40 øre per låt.

- Da vi inngikk avtalen om å levere vårt repertoar til Spotify, fikk vi tydelig beskjed om at det ville ta litt tid før vi ville se noe særlig omsetning, og at vi nok ikke kunne budsjettere med noe særlig inntekter det første året grunnet etablering av selskapet og slikt.


- Mildt sagt overrasket
Plateselskapet Racing Junior hadde ved sist avregning fått inn cirka 380 kroner, men som Racing-sjef Claes Olsen sier har heller ikke selskapet gitt ut en ny plate på et par år.

- Likevel ble jeg mildt sagt overrasket. For Grand Island-låta «Love in Decay», som i den perioden ble spilt 5180 ganger, fikk vi inn 1,66 kroner. Det hadde vært bedre med ti nedlastinger på iTunes enn at over 5000 folk satt og hørte på låta gratis, sier Olsen til Dagbladet.no.

For 55.100 avspillinger av de mest populære låtene på plateselskapet, mottok Racing Junior den nette sum av 19 kroner.

- For få som betaler
Tidligere i sommer kom det fram at svært få velger å betale for Spotify — bare 0,7 prosent av brukermassen eller rundt 40.000 brukere har valgt å bla opp.

Ifølge Larry Bringsjord, som driver plateselskapet MTG og er styreleder i Fono, foreningen for de uavhengige plateselskapene, er dette mye av grunnen til at utbetalingene er lave.

- Det er altfor få som velger å betale for Spotify foreløpig. Her må det skje noe, hvis ikke vil det være helt uinteressant for oss å være med på Spotify, sier Bringsjord, og fortsetter:

- Vi vil ikke trekke oss ut foreløpig. Spotify er først og fremst et gigantisk eksperiment. Mange av de kundene som går inn nå er folk som vant til å få ting gratis - gjerne via ulovlig fildeling - og vi er i ferd med å forsterke den følelsen folk har av at ting er gratis. Da kan det bli vanskelig å folk til å betale på et senere tidspunkt.

Selv om Bringsjord ikke vil ut med konkrete tall for sine artister på Spotify, bekrefter han at det langt fra er snakk om imponerende beløp:

- Avregningene er svært små. Men jeg må jo håpe på at det kan komme løsninger som gjør at Spotify kan tjene inn store penger etter hvert, slik at det blir en butikk for alle involverte. Den optimismen må vi kunne ha. Men det har begynt smått, selv om kundene åpenbart er fornøyde.

Lønnsomt i Sverige
Overraskende nok kom i dag nyheten om at Spotify er en solid inntektskilde for de etablerte plateselskapene i Sverige.

Ifølge DN.se er Spotify mer innbringende enn iTunes for både Universal og Sony i Sverige. I nabolandet er til gjengjeld Spotify også offisielt lansert, i motsetning til i Norge der det fortsatt kreves invitasjon for gratisversjonen.

- Det er jo helt vilt. Inntektsgrunnlaget vi har fra iTunes er faktisk noe vi jobber ut fra, det er av en sånn størrelse at det kan finansiere nye plateinnspillinger. At de store plateselskapene tjener så godt på Spotify, kan jo kanskje skyldes at de har gått inn på eiersiden, sier Solheim Røhne i Indie Distribution.

Ifølge Jarle Savio i EMI er det ikke nødvendigvis fordi de store selskapene har eierandeler i Spotify at de tjener mer, men fordi de rett og slett har større backkataloger tilgjengelig på tjenesten.

- Grunnen til at situasjonen er litt annerledes for oss enn for mindre indieselskaper, er at majorselskaper ofte har en veldig stor backkatalog - og det er som oftest innhold herfra folk først oppsøker på tjenester som Spotify. Mange av de små selskapene har repertoarene sine spredt utover mer spesialisert musikk, og marginene for dem er veldig små, sier Savio.

Spotify på tredje plass
Han forteller at situasjonen her i Norge foreløpig ikke kan sammenlignes med den i Sverige:

- Spotify er for oss den tredje største inntektskilden fra digital distribusjon i Norge i dag, der iTunes ligger på en klar førsteplass. Det er riktignok et stykke fra første- og andreplass ned til tredjeplassen, men det er likevel en anselig sum.

Men også Savio mener det er viktig at andelen betalende Spotify-brukere øker i forhold til dagens tall.

- Spotify-tjenesten avhenger ikke bare av reklameinntekter, men også av at de får folk til å betale for abonnementet. Det tror jeg de vil få til i større grad når tjenesten lanseres for fullt, slik som i Sverige. Der kjører de forhåndslyttinger, samt gir tilgang på billetter og eventer til de som betaler. Og hvis de får til iPhone-tilbudet, som kun blir tilgjengelig for betalende abonnenter, kan det bli en helt annen business.

Det har ikke lyktes Dagbladet å innhente en kommentar fra Spotifys ledelse i dag.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør