Komiteleder på Stortinget utfordrer ny NAV-minister.

Tips oss 2400

Bør vi ha NAV-ombud?

 Ja
 Nei
Se resultatet
NY KOMITELEDER: Frps Robert Eriksson var i hele forrige periode Frps talsperson i arbeids- og sosialkomiteen. Nå blir han komiteleder. Her er han sammen med Siv Jensen på Sinsen Eldresenter hvor de besøkte daglig leder Geir Faarlund sammen med brukerne Aslaug Holmerud (81) (tv) og Ruth Slette (92)(th). Foto: Frank Karlsen

NY KOMITELEDER: Frps Robert Eriksson var i hele forrige periode Frps talsperson i arbeids- og sosialkomiteen. Nå blir han komiteleder. Her er han sammen med Siv Jensen på Sinsen Eldresenter hvor de besøkte daglig leder Geir Faarlund sammen med brukerne Aslaug Holmerud (81) (tv) og Ruth Slette (92)(th). Foto: Frank Karlsen

    Se større kart Stortinget

    Værmelding for Stortinget

    I dag I morgen Tirsdag Onsdag
    Skyet11°Skyet13°Lett regn13°Sol

    Frps nye leder for Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, Robert Eriksson, har store forventninger til den som skal ta over roret etter at Dag Terje Andersen gikk av.

    - Vi vet alle at NAV har store problemer. Brukerne får ikke ytelser til rett tid, og de får ikke den oppfølgingen de har krav på, sier Eriksson til Dagbladet.

    Enkelte steder har NAV hatt så store problemer at kontorene rundt om i landet har brukt private hjelp for å få unna alle oppgavene.

    Eget NAV-ombud

    Nå krever han at regjeringen får på plass et eget NAV-ombud til å ta seg av alle utfordringene i NAV.

    - Det er en rekke brukere som føler de ikke når igjennom eller som ikke får den hjelpen de trenger. Mange blir avvist. Det finnes jo et pasientombud i helsevesenet, da synes jeg det er fornuftig å ha et NAV-ombud eller et eget velferdsombud, sier Eriksson.

    Stemte imot
    Allerede i forbindelse med Stortingets behandling av tiltakspakken til NAV i vår, foreslo Frp-representanten nettopp et slikt ombud.

    - Da stemte regjeringspartiene imot. Nå har de rødgrønne skrevet i Soria Moria 2 at de vil vurdere å innføre et slikt ombud. Jeg forlanger at et NAV-ombud er på plass innen sommeren. Det er så mye kaos og rot i NAV at det er et åpenbart krav, sier Eriksson.

    - Tafatt regjering
    I et brev fra dagens settestatsråd Bjarne Håkon Hanssen, har Eriksson fått vite at behandlingstida på reahabiliteringspenger er nå helt oppe i nesten fire måneder i Oslo.

    Det er to måneder lenger enn målkravet til Arbeids- og velferdsetaten, som ifølge Hanssen har «en normtid på 2 måneder».

    - Regjeringen har ennå ikke greid å styre NAV-reformen slik Stortinget bestemte. Det ser man på at saksbehandlingstida går oppover. I tillegg har man brukt 810 millioner kroner på å få ned saksbehandlingstida, men det gir ikke noen resultater. Det må jo være bevis nok, sier han og legger til:

    - Jeg synes regjeringen har vært fullstendig blodfattig og tafatt på NAV-reformen fra dag én. De har ikke kommet med krisetiltak før krisa har vært helt på topppunktet. I januar måtte arbeidsledige vente i to måneder før de fikk utbetalt dagpenger i Oslo. Da først reagerte man. Men da kom også alle problemene på løpende bånd.



    Fire krav til NAV-minister
    Nå sitter tidligere ansvarlig minister, Dag Terje Andersen, på Stortinget som nyvalgt president, mens Bjarne Håkon Hanssen styrer departementet inntil videre.

    Trolig først i neste uke kommer ny ansvarlig minister på plass. Da har Eriksson følgende krav som ny NAV-minister må gjennomføres innen sommeren 2010:


    • At Stortinget i løpet av 2010 får en totalgjennomgang av NAV-reformen

    • At det blir etablert et eget NAV-ombud.

    • At den nye ministeren innfører retten til å skifte saksbehandler.

    • At NAV-brukere får rett til å flytte til et annet lokalt NAV-kontor.


    Vil ha full gjennomgang
    Derfor vil Eriksson og Frp at regjeringen kommer til Stortinget med en grundig gjennomgang av NAV-reformen og dagens system.

    - Jeg vil ha en grundig helhetlig evaluering med en analyse om hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Den må inneholde konkrete tiltak på hva som kan få velferdsskipet vårt til å gå i riktig retning. Vi må finne ut hva vi har gjort feil, sier han.

    Det har vært mulig for Dagbladet å få en kommentar fra Hanssen, men hans rådgiver i Arbeids- og sosialdepartementet, Solveig Torsvik, sier følgende:

    - Vi har allerede varslet at vi skal se på klage- og ankesystemet i NAV. I tillegg har vi foreslått å innføre tilsyn med de kommunale ytelsene i NAV-kontorene. Spørsmål om ombud er reist, og vil bli vurdert.

    John Arne Markussen

    Velkommen til debatt
    Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
    Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
    Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

    Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør