• Utgitt: 2004-2005

Kast terning på filmen(Klikk på en terning!)

6

2
stemmer

DVD: Film er best på kino og TV-serier er best på TV. Feil! TV—serier er utvilsomt best på dvd. Og endelig er "Boston Legal", det beste fra David E. Kelly, å få på dvd her hjemme.

Det kommer ikke som noen bombe at Kellys serie utspiller seg i advokatmiljøet. Serieskaperen første suksess var «L.A. Law», og seinere fulgte han opp med blant annet «Ally McBeal» og «The Practice». I disse utgjorde amerikansk lov og rett en viktig bestanddel. At Kelly sjøl har jussbakgrunn, er tydelig. At han har sans for snertne og småabsurd humor kommer også tydelig fram i serien om livet på advokatkontoret Crane, Poole and Schmidt.

Skeptisk

Strukturen er tradisjonell. Vi følger en gruppe advokater og deres klienter, fra episode til episode. Advokatene er mer eller mindre geniale og gale, klientene har som regel aparte saker de vil ha prøvet for retten. Jeg innrømmer at jeg var skeptisk i utgangspunktet. Skulle jeg gidde å gi meg i kast med nok en serie om amerikanske advokater? Skepsisen er berettigete, men jeg tok feil. Allerede etter et par episoder var jeg hekta.

Skyldig som arvesynden

Kelly har i «Boston Legal» skapt mer komplekse — og enda galere — figurer enn noen gang før. Mannfolka på kontoret har egoer av enorme dimensjoner. De opptrer så ukorrekt overfor sine kvinnelige kolleger at en hvilken som helst jury hadde brukt sekunder på å dømme dem skyldig som arvesynden i et eventuelt trakasseringssøksmål. Men de er morsomme. Og de har fått noen replikker som rett som det er grenser mot det helt geniale.

En ren fryd

Alan Shore, advokatkontorets stigende stjerne, blir godt ivaretatt av James Spader. Han framstår først som en motbydelig drittsekk, men blir ganske snart en elskelig og sympatisk drittsekk. Denny Crane er en av firmaets eiere og en løs kanon på dekk. Hans atferd er fullstendig uforutsigbar og han slenger gjerne rundt seg med replikker som: «I have an erection. That?s a good sign. I?m ready to og to trial. Lock and load.» I virkeligheten hadde han ganske fort blitt plassert i et rom med polstrede vegger.

Star Trek

Crane spilles av «Star Trek»-ikonet William Shatner og han stjeler hver eneste scene. En ren fryd. Samspillet mellom Spader og Shatner er uten tvil seriens høydepunkt. På kvinnesiden er det Candice Bergen som er den mest spennende. Hun dukker ikke opp før midtveis uti sesongen, men det er verdt ventetida.
«Boston Legal» ble tildelt en rekke utmerkelser før den ble avsluttet i fjor vinter. Både Spader og Shatner fikk også mye fint å sette på peishylla. Alt er høyst fortjent. Og med det har denne juryen kommet til en konklusjon.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.