Bloggplakat til besvær.

Tips oss 2400
Sosiale medier er de frie tankenes og de frie entreprenørenes plattform. Bloggosfæren er grunnleggende antiautoritær i sin natur, og svarer med høy temperatur på alle forsøk på å båssette, begrense eller oppdra den.

Tidligere i år fikk konsulentselskapet Sermo mye kjeft da det skulle kåre Norges «sosiale superhelt», og hadde glemt å nominere kvinner og ikke-profesjonelle bloggere.

MEN DET VAR BARE
lett bris sammenliknet med stormen i den norske sosiale medier-andedammen da et forslag til etiske retningslinjer for bloggere, annonsører og lesere av blogger, ble lansert forrige uke under navnet Bloggplakaten.

Bloggplakaten ble i utgangspunktet presentert som et utkast til felles retningslinjer for alle bloggere, en slags Vær Varsom-plakat for bloggosfæren. Den henvendte seg dermed til noen hundre tusen nordmenn, fra noen av landets mest skarpskodde politiske debattanter til rosabloggende fjortiser.

BAK STO to av Norges mest profilerte bloggründere, Thomas Moen og Rafiq Charania. Moen står blant annet bak bloggplattformen iPublish, mens Charania er en av gründerne av suksessen Blogg.no, som blant annet er netthjemmet til Norges mest populære blogger, Voe. De to er dyktige og driftige unge menn som gjør butikk på nordmenns interesse for blogging og sosiale medier, og har nok sett behovet for tiltak som kan gjøre feltet ryddigere i takt med dramatisk voksende innflytelse og omsetning.

Reaksjonene på utspillet viste viste ikke bare at ideen om å skape en slags etisk konsensus i bloggosfæren er ganske illusorisk, men også at en kommersiell bloggründer har heller tynn legitimitet i rollen som selvbestaltet leverandør av etiske retningslinjer for bloggere.

PRESSENS ETISKE REGELVERK er utarbeidet av pressenes organisasjoner. I bloggosfæren er alle sin egen redaktør, og ingen er organisert. Skulle noen form for retningslinjer kunne slå rot, måtte det være som et resultat av en bred prosess på grasrotnivå. Selv om bloggplakaten ble presentert som et utkast, med åpen invitasjon til innspill for forbedring og videreutvikling, lot et flertall til å ville ha seg frabedt å bli belært på denne måten.

Den første utgaven av plakaten var skjemmet av språkfeil, upresise formuleringer og inkonsekvent tenkning. Etter noen runder med innholdsmessige revisjoner og språkvask er en del av de mest åpenbare svakhetene luket ut, deriblant et punkt om at annonsører bør bruke profesjonelle aktører for å komme i dialog med bloggere. At Moen og Charania, som jo nettopp er profesjonelle aktører i dette feltet, måtte fortelles at dette kanskje fortonte seg en anelse uryddig, viste med all ønskelig tydelighet prosjektets utfordringer.

Den reviderte utgaven vingler fortsatt mellom etikk og kommers. Som når det i punkt tre heter at man som blogger ikke bør selge meningene sine, og deretter i punkt seks at man bør opplyse når man har mottatt godtgjørelser.

BLOGGPLAKATEN retter seg nå mer spesifikt mot blogger «med kommersielle budskap». Hva som menes med dette, er uklart. En blogg med et kommersielt budskap er vel strengt tatt enten reklame, eller butikk? Da er vi ganske langt borte fra den jevne bloggerenes hverdag. Alle som har en kosmetikkfokusert rosablogger i huset vet at markedsføringslov og medieetikk ikke står spesielt høyt i kurs, men noe kommersielt budskap er det vel strengt tatt ikke snakk om?

På den annen side har litt bevisstgjøring og debatt aldri skadet. Her ville nok den eventuelle misjonen til en bloggplakat med høyere presisjonsnivå ligget — om bare rosabloggerne hadde lest den.

Følg meg på Twitter.com/janomdahl

I denne artikkelen

Sted:
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør