POPULÆRE: Forfatterne Alexander og Alexandra Coelho Ahndoril er gift. Under navnet Lars Kepler har de gjort sin hittil største suksess.
POPULÆRE: Forfatterne Alexander og Alexandra Coelho Ahndoril er gift. Under navnet Lars Kepler har de gjort sin hittil største suksess. Foto: Lars Eivind Bones Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Like motbydelig som spennende

Et svensk ektepar har skrevet en thriller som blir for mye av det onde.

||| BOK: «Hypnotisøren» er en svensk storsuksess av en spenningsroman som er solgt til 30 land, og attpåtil den første i en serie.

Men man skal virkelig like overdetaljerte voldsskildringer for å sette pris på den.

Forfatterpar
Bak navnet Lars Kepler skjuler forfatterparet Alexander Ahndoril og Alexandra Coelho Ahndoril seg. De har tidligere skrevet bøker hver for seg: Han forfattet blant annet den omdiskuterte «Regissøren» om Ingmar Bergman, en bok som ikke falt i smak hos hovedpersonen da den kom ut i 2006. Pseudonymet Lars Kepler fant de på fordi de ville skille sine egne forfatterskap fra krimskrivingen.

« «Hypnotisøren» »

Lars Kepler (pseudonym)

Det er to hovedpersoner i «Hypnotisøren», politimannen Joona Linna og legen Erik Maria Bark, som med vekslende hell har spesialisert seg på hypnose. Det siste eksperimentet endte så tragisk at han har sverget på å aldri begi seg hypnosen i vold igjen, men det er før han blir kontaktet av Joona, som etterforsker et uvanlig brutalt drap på en hel familie — mor, far og lillesøster er døde. Tenåringssønnen Josef ligger hardt skadet på sykehus, og nå vil Joona Linna at Bark skal hypnotisere Josef for å finne ut hva som skjedde.

Menneskelig ondskap
Det høres ut som en tilforlatelig begynnelse på en thriller, men herfra og ut blir «Hypnotisøren» som en ren studie i menneskelig ondskap, etter hvert som leseren får innblikk i hovedpersonenes historier. For nøkkelen til alle hendelsene ligger mange år tilbake i tid, og knytter seg spesielt til hypnoseeksperimentene til Erik Maria Bark. Og når sønnen hans, som lider av en uhelbredelig sykdom, blir kidnappet, utsettes både Erik og hans sjalu kone for et ekstremt press.

Problemet med denne boka er i hovedsak at alle de ekstreme handlingene som begås virker svært tilgjorte, framprovoserte og usannsynlige, akkurat som det man finner i amerikanske thrillere av samme sort — Harlan Coben eller Jeffery Deaver, for å nevne et par stykker.

Vakkert er det ikke, og siden boka er like motbydelig som spennende å lese, klarer jeg ikke helt å akseptere premissene for intrigen.

Anmeldelsen sto på trykk i Dagbladet 29. mars 2010.

BRUKER PSEUDONYM: Alexandra Coelho Ahndoril (44) og Alexander Coelho Ahndoril (43). Foto: Lars Eivind Bones Vis mer