De fleste reiseforsikringsselskapene dekker ikke askekansellering for 120 000 passasjerer.

Tips oss 2400

VULKANASKE:

• Vulkansk aske er vanskelig å oppdage fra et fly og synes ikke på værradaren.

• Det eneste kjente motmiddelet er å legge om rutene, det vil si å fly rundt, over eller under askeskyen.

• Det farligste fenomenet er at askepartiklenes smeltepunkt er lavere enn turbinmotorenes arbeidstemperatur. Dette fører til at asken smelter til en tyktflytende, lavalignende masse, som sakte flyter bakover i motoren og kveler den.

• Det er svært tørt der passasjerflyene ferdes. Når et fly flyr gjennom en askesky, gnisser askepartiklene mot flykroppen og genererer statisk elektrisitet. Disse utladningene fører til forstyrrelser i radiosambandet, slik at besetningen ikke får varslet noen eller bedt om assistanse.

• Askepartiklene er veldig harde, og har skarpe kanter, noe som gjør at alle fremovervendte overflater effektivt blir sandblåst.

• Spesielt utsatt er frontvinduene, som blir matte, og flygerene mister sikten fremover.

• Rørene til friskluftinntak og lignende kan bli så kraftig sandblåst at det fører til brudd.

Kilde: Meteorologisk institutt
DEKKER IKKE: Direktør Harald Hollerud i Europeiske Reiseforsikring.

DEKKER IKKE: Direktør Harald Hollerud i Europeiske Reiseforsikring.

Satelittbilde over Europa 08:45

Satelittbilde over Europa 08:45

DYRT: En ferie for familien på hotell kommer fort på mange tusenlapper. Forsikringsselskapene sier til Dagbladet at du kan se langt etter hjelp til å dekke inn utgiftene dersom du ikke kommer deg avgårde.

DYRT: En ferie for familien på hotell kommer fort på mange tusenlapper. Forsikringsselskapene sier til Dagbladet at du kan se langt etter hjelp til å dekke inn utgiftene dersom du ikke kommer deg avgårde.

(Dagbladet): De fleste forsikringsselskapene Dagbladet har snakket med i formiddag har ikke tenkt å gi en krone til kunder som går glipp av ferien sin på grunn av askeskyene som lammer flytrafikken i hele Norge.

Har du betalt ferieoppholdet allerede, kan du se langt etter bistand fra noen av de norske forsikringsselskapene, der som du ikke kommer deg av gårde i dag.

120 000

- Partikler i lufta som gjør at flyselskapene ikke vil lette er ikke omfattet av reiseforsikringen. Det er hverken naturkatastrofe eller vær, etter vår mening. Passasjerer må kontakte flyselskapet og sjekke hvilke muligheter som foreligger i forhold til ombooking eller kansellering, sier direktør i Europeiske reiseforsikring Harald Hollerud til Dagbladet.

- Dette gjelder også om man har forhåndsbetalt hotell i utlandet for familien?

- Ja, samme logikken gjelder der, sier Hollerud.

Det samme svarer Storbrand, på spørsmål om hva 120 000 passasjerer som står fast i Norge bør gjøre.

- Vi oppfordrer dem som har reiseforsikring i Storebrand til å ta kontakt med reisebyrået, flyselskapet eller salgsstedet der de har kjøpt flyreisen sin. Det er de som kan hjelpe til med ombooking og bistå i forbindelse med avbestilling. Dette er en hendelse som ikke er dekket av reiseforsikringen, sier informasjonssjef Gro Elin Hansen i Storebrand.

- Forsikringsvilkårene våre dekker ikke hendelser som er forårsaket av vulkanutbrudd. Men for øvrig følger vi praksisen i forsikringsbransjen generelt og vurderer situsjonen fortløpende, legger hun til.

- Følgeskader

Så langt vet ingen hvor lenge askeskyen vil gjøre det umulig å forlate Norge via lufta.

- Askeskyen er forårsaket av det som normalt kalles en naturkatastrofe?

- Ja, snakker vi om evakuering og slikt, så gjelder det. Men følgeskader av naturkatastrofer dekkes ikke. Askeskyen er ikke en naturkatastrofe, det er følgene av en, sier Hollerud.

120 000 passasjerer får ikke forlatt landet i dag. Europeiske har en markedsandel på mellom 40 og 45 prosent.

- Det er en ny problemstilling som vi ikke har vært ute for tidligere, men vilkårene er klare, dette er ikke omfattet.

- Aldri opplevd før

- Er det ikke naturlig at det dukker opp aske etter et vulkanutbrudd?

- Jo, men spørsmålet er jo hvor omfattende dette blir. Vi har aldri opplevd at noen stenger luftrommet etter et utslipp, sier Hollerud.

Også i Sparebank1 er beskjeden den samme.

 - Vi gjør som resten av bransjen, og dekker i utgangspunktet ingenting. Vi oppfordrer til å ta kontakt med reiseaktøren for å få refundert eller booket om reisen, sier Christian Brosstad hos Sparebank1.

Han sier at de ikke foreløpig regner situasjonen som en naturkatastrofe, men at de følger situasjonen og gjør en løpende vurdering av den.

Dekker noe


TrygVesta er det eneste forsikringsselskapet Dagbladet har snakket med som dekker noen utgifter i forbindelse med askeskya.

- Dette er helt nytt for oss, og vi har aldri vært borti noe sånt i bransjen tidligere. Vi har valgt å definere dette som forsinkelse i reiseruten grunnet værforhold. Det vil si at vi dekker utgifter i en god del tilfeller, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen.

Ved utgifter rundt forsinket ankomst til bestemmelsessted, eller hvis du mister neste fly på grunn av forsinkelser eller kanselleringer, kan TrygVesta hjelpe deg med overnatting hvis det skulle vise seg at flyselskapet ikke håndterer det.

I tilfeller der du skulle reist fra Norge til en mellomstasjon med ett flyselskap, og reist videre med et annet flyselskap, kan det hende at du ikke kommer fram dit du skulle reist videre fra i det hele tatt på grunn av kanselleringer. Da vil ikke det andre flyselskapet refundere penger, men TrygVesta dekker dette.

Påvirker ikke


Avdeling for reise i hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge, HSH, har diskutert askeskya med Europeiske i dag. De mener situasjonen vanskelig blir klassifisert som et klima- eller værforhold, siden det er en følge av en naturkatastrofe.

Avbestillingsforsikring ved pakkereiser dekker normalt avbestillinger som skyldes naturkatastrofer, men bare på reisemålet. Man er utenfor vilkårenes dekningsområde siden det er transporten dit som rammes.

Direktør for reise i HSH, Rolf Forsdahl, sier at de ikke kan eller vil påvirke forsikringsselskapene i denne situasjonen.

- Men jeg blir ikke overrasket om noen vurderer å gå lenger enn hva vilkårene sier i akkurat denne situasjonen, sier han.