Gnisninger mellom spillutvikler Zynga og den sosiale nettverksgiganten.

Tips oss 2400

Vil du spille FarmVille på andre plattformer enn Facebook?

 Ja
 Nei
Se resultatet
Stadig flere teknologinettsteder rapporterer nå om en gedigen pengekrangel mellom Facebook og Zynga, selskapet bak sosiale nettverksspill som «FarmVille», «Mafia Wars» og «FishVille».

Blant annet skal Facebooks avgjørelse om å hindre tredjepartsapplikasjoner i å sende meldinger til brukerne ha kostet Zynga mange millioner i tapte inntekter. Nå kan innføringen av et nytt betalingssystem for Facebook-applikasjoner kan bli den endelige spikeren i kista for partnerskapet.

Vinn-vinn


Konflikten hever naturlig nok en god del øyenbryn. Mye av utbredelsen til «FarmVille» kan nemlig direkte tilskrives måten Zynga har utnyttet nettopp Facebook som plattform.

Ved å nærmest bli en integrert del av den sosiale nettverksopplevelsen (gården er aldri mer enn et par klikk unna) har spillet lyktes i å bli et lavterskel-tilbud for folk som vanligvis ikke rører dataspill.


Samtidig har Farmville trukket brukere til Facebook, noe som er en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Totalt beregner spillnettstedet Edge antallet brukere til å ligge rundt 78.4 millioner. Når mange av dem betaler små beløp for å få utvide farmen sin eller kjøpe søte virtuelle kattunger sier det seg selv at Zynga sitter på en gullgruve.

Vil ha 30 prosent


Denne gullgruven ønsker Facebook nå en bit av. Ved å innføre et nytt betalingssystem, Facebook Credits, for alle nettstedets applikasjoner mener Facebook at barrierene for å betale for innhold i forskjellige applikasjoner vil senkes. Som Facebook Credits-sjef Deb Liu nylig uttalte:

- Du tar frem kredittkortet ditt, fyller ut informasjonen og kjøper deretter noe i «FarmVille». Neste dag spiller du et annet spill. Om du vil kjøpe noe der, må du gjøre alt på nytt. Se for deg Facebook Credits som noe a la en Euro, som gjør det lett å bruke penger i flere land.

Tilsynelatende er dette gode nyheter for alle som forsøker å tjene penger på Facebook-applikasjoner. Problemet er bare at Facebook selv krever 30 prosent av alle transaksjoner innenfor det nye systemet, som vil være enerådende. Facebook skal også ha forsøkt å få gjennom en avtale hvor Zyngas spill stort sett forble Facebook-eksklusive.

Kan bli kastet ut


Zynga skal ha truet med å bryte løs fra Facebook, men har i følge The Times senere trukket dette tilbake. Sannsynligvis innser selskapet den enrome verdien som tross alt ligger i å fortsatt være på Facebook. Siste nytt er imidlertid at Facebook selv nå vurderer å kaste ut selskapets spill fra sin plattform.

Om dette skulle skje, er det et åpent spørsmål hvor mange av «FarmVille»-brukerne som er hekta nok til å følge spillet over på andre plattformer enn Facebook.

Forberedelsene er i hvert fall i gang. Det ryktes blant annet at Zynga forbereder en Farmville-applikasjon til iPhone, og man kan allerede spille «FarmVille» direkte på FarmVille.com.

Planlegger eget nettverk


Ifølge anonyme kilder planlegger selskapet i tillegg et eget nettverk for sosiale spill, Zynga Live, som skal bli en direkte konkurrent til Facebooks tilnærmede monopol på sosiale browserspill.

Spørsmålet er imidlertid om Zynga, selv med «FarmVille» på innerlomma, kan slå Facebook, giganten som nå planlegger å bli selve navet i nettet.

John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør