Eier av ulykkesflyet er glad alle overlevde, men vil ikke kreve sikkerhetssystemet om bord i alle fly.

Tips oss 2400
UNIKT SYSTEM: Samtlige Cirrus SR20-maskiner kommer med fallskjermsystemet installert på fabrikken. Bare søstermodellen SR22 kan vise til det samme. Foto: TOR ERIK SCHRØDER

UNIKT SYSTEM: Samtlige Cirrus SR20-maskiner kommer med fallskjermsystemet installert på fabrikken. Bare søstermodellen SR22 kan vise til det samme. Foto: TOR ERIK SCHRØDER

CAPS I AKSJON: Bildeserien fra NASA viser hvordan Cirrus Airframe Parachute System virker under en ulykke. Nærmere 40 har overlevd ulykker der systemet er tatt i bruk, mens 4 har omkommet. Foto: NASA/WIKIMEDIA COMMONS

CAPS I AKSJON: Bildeserien fra NASA viser hvordan Cirrus Airframe Parachute System virker under en ulykke. Nærmere 40 har overlevd ulykker der systemet er tatt i bruk, mens 4 har omkommet. Foto: NASA/WIKIMEDIA COMMONS

GRISGRENDT: Flyvraket ligger i et øde fjellområde i Sirdal i Vest-Agder. Foto: TOR ERIK SCHRØDER

GRISGRENDT: Flyvraket ligger i et øde fjellområde i Sirdal i Vest-Agder. Foto: TOR ERIK SCHRØDER

Værmelding for Sirdal

I dag I morgen Fredag Lørdag
Lett regn13°Lett regn13°Lett regn14°Lett regn14°

(Dagbladet): - Vi er selvsagt glade for at alle om bord kom fra ulykken med livet i behold. Fallskjermsystemet var en av grunnene til at vi kjøpte nettopp dette flyet, sier en av eierne av Cirrus SR20-maskinen som styrtet i Sirdal fredag, til Dagbladet.

Alle overlevde

Piloten utløste flyets unike sikkerhetssystem da det fikk alvorlige problemer og falt fra himmelen i 19-tida fredag. Flykontrollen fryktet det verste - og ble svært overrasket da piloten selv kunne ringe og melde at alle om bord var uskadd. Redningsmannskapet fant piloter, passasjerer og en stort sett intakt flykropp i et dalsøkk.

- Bakkroppen er knekt, det samme gjelder nesehjulveggen foran. I tillegg er det et hull på undersida av den ene vingen, sier flyhavarikommisjonens undersøkelsesleder Jon Sneltvedt til Dagbladet.

- Er flyet totalskadd?

- Hmm, det er ikke umulig at det lar seg reparere, sier havariinspektøren.

- Er det noen tvil om at fallskjermsystemet begrenset skadene?

- Nei. Overhodet ikke.

- Virket som en god idé

Cirrus SR20 og SR22 er de eneste flyene i verden som har fallskjermsystemet - kalt CAPS (Cirrus Airframe Parachute System) - innebygd fra fabrikken som standard, og ifølge Cirruspilots.org og Wikipedia har CAPS blitt brukt i over 20 uhell, med til sammen nærmere 40 overlevende. 4 har omkommet.

Fallskjermsystemet er utviklet av selskapet BRS (Ballistic Recovery Systems) og er foreløpig bare mulig å montere i et fåtall flytyper. Men mange mikrofly og hangglidere bruker systemet.

- Da vi sonderte etter fly å kjøpe inn, virket dette som en veldig god idé. Og hendelsen i går illustrerer jo for så vidt det, sier flyeieren, en 55-åring bosatt i Stavanger - som ikke vil ha navnet i avisa.

- Burde alle fly på sikt ha et slikt fallskjermsystem innebygd? Burde det etter hvert bli et krav?

- Nei, det er for det første umulig, for det andre er det en latterlig tanke. Det er nærmest umulig å ettermontere systemet, dessuten kan man jo ikke montere det på større fly som f.eks. Boeing 737. Og det vil føre til at så vel flyselskaper som piloter og passasjerer blir fritatt for kravet til å passe på seg selv.

- Mener du at folk blir late pga. den ekstra sikkerheten?

- Det sa jeg ikke. Det jeg sa, er at med alle slags snarveier til sikkerhet synker kravene til den enkelte. Det gjelder så vel kunnskap som evner. Hør: Jeg er godt oppi åra, og i min tid lærte vi å passe på oss selv.

- Er ikke det et litt paradoksalt standpunkt? Du priser deg lykkelig over at ulykken i går fikk et lykkelig utfall, samtidig som vi av ulike grunner ikke bør ha systemet?

- Nei. Det blir som at alle SAS-passasjerer skulle ha sin egen fallskjerm - og det er det ingen som ville finne på å kreve. Ser du hva jeg mener? Dessuten var fallskjermsystemet en av flere grunner til at vi kjøpte CR20. Annet utstyr, som glasscockpiten og GPS-systemet, spilte også inn. I tillegg til at flyet generelt har en god sikkerhetshistorie.

- Hvor store blir tapene for selskapet på grunn av havariet?

- Ingen kommentar. Jeg vil ikke si noe om selskapet eller driften, sier 55-åringen.

- Ødelegger flykroppen

Flyinstruktør Erlend Våge kjenner godt til fallskjermsystemet. Men også han stiller seg tvilende til at det er realistisk å kreve det montert.

- Hvis det ble et krav, måtte nesten alle norske fly settes på bakken. Systemet er veldig dyrt og dessuten vanskelig å ettermontere, man finner ikke steder på flykroppen som er sterke nok til å tåle belastningen. I alle tester har flykroppen blitt ødelagt, fallskjermen utøver en ekstrem kraft på skroget når den utløses, sier han til Dagbladet.

- Det fins definitivt ei øvre grense for hvor stort et fly med systemet kan være; på et passasjerfly som Boeing 737 ville resultatet bli at fallskjermen bare rev med seg en liten del av skroget der den er festet - fysikken setter grensene, sier instruktøren.

- Hvordan stiller norske småflyflygere seg til systemet?

- Det er veldig nytt og forholdsvis ukjent. Men jeg tror ikke noen er negativ til det, jeg ville iallfall ikke hatt noe imot å fly med den ekstra sikkerheten.

- En av flyeierne mener et slikt sikkerhetssystem er problematisk fordi vi da vil stole for mye på å bli tatt vare på, hva mener du om det?

- Jeg tror jeg skjønner hva han mener, det blir litt som sikkerhetsbeltedebatten på 60-tallet. Da mente man at beltet ville senke kravet til kjøreferdigheter, sier flyinstruktør Erlend Våge.

Ferdige med undersøkelser

Havariinspektør Sneltvedt opplyser at flyhavarikommisjonen og politiet nå er ferdige på åstedet.

- Nå overlates vraket til forsikringsselskapet - men vi vil fortsette etterforskningen, bl.a. med intervju med flygeren, undersøkelse av flydataene og værforholdene, etc., sier Sneltvedt.

Den 55-årige flyeieren vil ikke si noe om hva som skjedde i flyet under ulykken.

- Det er det ene og alene piloten som kan svare for, sier han til Dagbladet.

Piloten har ikke svart på Dagbladets henvendelser.
I denne artikkelen

Sted: