FORSTØRRER LEPPENE:  Kjendisblogger Ida Wulff får mange reaksjoner fra sine lesere på grunn av hennes mange innlegg om det kosmetiske middelet Restylane. Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet
FORSTØRRER LEPPENE: Kjendisblogger Ida Wulff får mange reaksjoner fra sine lesere på grunn av hennes mange innlegg om det kosmetiske middelet Restylane. Foto : Sigurd Fandango / DagbladetVis mer

«Skamløst å promotere slike ting»

Kjendisblogger Ida Wulff (19) fikser på utseendet - og blogger om det.

||| (Dagbladet): «Som nevnt, var jeg hos Be One igjen i går, hvor jeg ble møtt av herlige Petra Eckmann, som gjør leppene mine. Siden jeg nå har prøvd et par ganger og blitt veldig fornøyd, bestemte vi at jeg skulle prøve en litt tykkere Restylane som varer lenger. Ble veldig fornøyd i går også!»

Dette er det siste av mange innlegg på bloggen til Ida Wulff (19) angående det kosmetiske middelet Restylane, som blant annet brukes av jenter som ønsker seg fyldigere lepper.

- Skamløst Wulff er en av Norges mest leste bloggere, med i underkant av 50.000 treff hver dag. Hun forteller sine lesere at behandlingen ikke gjør så veldig vondt «bare litt i overleppa». Hun oppgir også pris, og lenker til behandlingsstedets hjemmesider.

Innleggene om den kosmetiske behandlingen har ført til flere debatter blant leserne hennes.

«Hjelpes. Synes det er skamløst av deg som en person som, av relativt uforståelige grunner for meg, er idol for flere, å promotere slike ting. Ingen 20-åringer, eller andre for den del, trenger dette. Folk bør være happy med den de er. Og du burde skamme deg som lar deg kjøpe av et firma for å promotere dette mot unge jenter. Fysjomfy,» skriver «Kristianfj».

«Oj, nå ble jeg litt skuffet over deg, Ida. Du mista mye av min respekt nå,» skriver «Elise».

- Stor påvirkningskraft De såkalte rosabloggerne er på kort tid blitt de nye tenåringskjendisene, og brukes ofte i forbindelse med markedsføring av ulike produkter. Mange av jentene som kommenterer Wulffs innlegg, hyller leppeinnsprøytingen hennes - og skriver at de gjerne vil prøve selv også.

- Bloggere må være veldig bevisste på at unge lesere ofte er mye mindre kritiske til det som leses, sier Bente Øverli, ansvarlig leder for arbeidet med barn og unge hos Forbrukerombudet.

De har tidligere gått ut og etterlyst en Vær Varsom-plakat for bloggerne.

- Vi ser jo det at det er mer attraktivt å bruke populære bloggere til markedsføring av ulike produkter, så vi skjønner at de har stor påvirkningkraft på barn og unge. De klærne bloggerne går med, er gjerne de klærne som havner øverst på ønskelista til fjortisbursdagen, sier Øverli.

- Signaleffekten er stor overfor yngre jenter. De er i en alder hvor man kanskje er usikker og ikke har den samme selvsikkerheten som man har når man blir litt eldre. Hvis man leser bloggene ukritisk, tror jeg dette kan påvirke oppfatningen av hva som er normalt og ikke normalt, supplerer PR-rådgiver Hanne Kjærnes.

- Ingen oppfordring Beate Øverli framhever at grensen mellom etikk og juss er spesielt framtredende når det gjelder blogging.

- Når det gjelder kosmetiske behandlinger, er vi enda lenger over på den etiske dimensjonen. Popartister er eksempler på forbilder som ofte identifiseres med kosmetiske behandlinger, men hvis dette legges fram som ufarlig i en bloggkontekst, kan det muligens ha enda større påvirkningskraft. Du ser en person du lettere kan identifisere seg med, og da blir det lettere for barn og unge å se på det som mer ufarlig, mener hun.

19-åringen påpeker selv at hun aldri har oppfordret unge jenter til å fikse på utseendet.

- Jeg har heller aldri selv tenkt å fikse permanent på utseendet mitt. Restylan er 99 prosent naturlig, og jeg har tatt så lite at det så vidt har vart i en måned, sier Wulff, som ikke vil kommentere om hun får rabatter eller gratis behandling på grunn av bloggingen.

Kan oppstå infeksjoner Restylane er et fyllstoff som sprøytes inn i huden, blant annet for å behandle rynker og gi fyldigere lepper.

Produktet består hovedsaklig av hyaluronsyre, et sukkerkompleks som blant annet produseres i hud og brusk hos dyr og mennesker, ifølge Norsk Helseinformatikk. Effekten varer i 6-12 måneder.

Kim Tønseth, avdelingsoverlege ved Plastisk kirurgisk avdeling på Rikshospitalet, sier at det kan forekomme flere bivirkninger ved bruk av det kosmetiske middelet.

- I verste fall kan det oppstå en infeksjon i løpet av tre til ti dager. På sikt kan stoffet også fordeles ujevnt, så man kan få hevelser på steder man ikke ønsker, sier han til Dagbladet.

- På kort sikt kan det også bli små blåmerker eller blødninger under huden. Det er ikke så ofte det skjer, men det er noe man må informere om, sier Tønseth, som ikke kan si eksakt hvor stor fare det er for at disse bivirkningene forekommer.
  - Mer ekstreme PR-rådgiver Hanne Kjærnes skriver selv bloggen Trendnote, og jobber mye med sosiale medier gjennom jobben som rådgiver i byrået PR-operatørene. Hun mener at bloggerne bare blir mer og mer ekstreme.

- Personlig tror jeg dette er fordi de kjemper om lesernes oppmerksomhet. Det er blitt veldig mange flere rosabloggere bare det siste halvåret, sier Kjærnes.

Hun forteller at hun blir trist når hun ser innlegg som dette.

- Selvfølgelig har alle sin egen mening og egen oppfatning av hva som er greit når det gjelder kosmetiske inngrep, men jeg tror ikke alle skjønner hvor stor påvirkning de kan ha på leserne sine. Bloggene blir ofte lest for å hente inspirasjon, råd og tips, og jeg mener at man som blogger alltid skal ha i bakhodet at det er mange som leser det man skriver, sier hun.

Ida Wulff synes på sin side at det er trist at slike kosmetiske behandlinger blir betraktet som så skremmende.

- Folk farger håret, setter på seg negler og sprayer seg oransje. Men for all del, folk må få ha sine egne meninger. Men da synes jeg også at folk skal få styre over sitt eget utseende, sier hun.

Kommentarfeltet er stengt på grunn av hets.

POPULÆR BLOGGER: Ida Wulff har rundt 50.000 treff på bloggen sin hver eneste dag. Foto: STELLA PICTURES Vis mer