PFU vil likevel vurdere om Se og Hør brøt god presseskikk da de skrev om Tora Uppstrøm Bergs affære med prinsesse Madeleines forlovede.

Tips oss 2400
(Dagbladet):Tidligere i år klaget etikk-ekspertene Gunnar Bodahl-Johansen og Carl Erik Grimstad Se og Hør inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), for å ha drevet betalingsjolunalistikk da de fikk Tora Uppstrøm Berg til å fortelle om sin affære med den svenske prinsessens kjæreste.

Utvalget avviste først klagen fordi Tora Uppstrøm Berg ikke hadde gitt sitt samtykke til behandlingen av saken.

Men nå blir Tora-saken gransket av PFU likevel, skriver NRK på sine nettsider.

Behandler saken

Presseforbundets hovedregel er at man skal hente inn skriftlig samtykke dersom «klager ikke er identisk med den eller dem saken gjelder».

Bodahl-Johansen seier til NRK at de ikke har diskutert saken direkte med Tora Uppstrøm Berg, men at de nå har hentet inn samtykke via e-post.

Brøt forlovelsen

- Vi har satt i gang en ordinær klagebehandling, etter at vi har mottat et samtykke, sier organisasjonssekretær Kjell Nyhus i Norsk Ptresseforbund til NRK.  

24. april i år ble det klart at prinsesse Madeleine og Jonas Bergstrøm hadde brutt sin forlovelsen. Samme dag ble det kjent at Tora Uppstrøm Berg angivelig hadde mottatt 12 500 kroner av Se og Hør for å fortelle om møte med Jonas Bergstrøm i 2009.    

- Vi mente at vi som publikum hadde rett til å vite at en som uttaler seg i media er betalt av de samme media for å uttale seg. Vi forventer at PFU nå diskuterer hva som er akseptabel betalingsjournalistikk, sier Bodahl-Johansen til NRK.




John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør