Firmaet som skulle reparere dem i Italia er bankerott.

Tips oss 2400

Værmelding for Oslo

I dag I morgen Søndag Mandag
Halvskyet18°Skyet15°Skyet16°Halvskyet16°


Les også: Disse mugginfiserte togene kostet 214 mill.

(Dagbladet): Trikkeskandalen i Oslo vokser i omfang. Tidligere denne uka ble det kjent at ikke bare 40 gamle, utrangerte trikker må skiftes ut i Oslo, men trolig også de nye, italienske leddtrikkene, SL-95.

De støyer for mye og er så tunge at de ødelegger gatene.

32 nye SL-95-trikker ble levert fra den italienske produsenten Ansaldobreda i perioden 2000 - 2003. De har en samlet verdi på rundt en halv milliard kroner.

Blir ikke reparert

I dag kan Dagbladet avsløre at to av de nye trikkevognene ikke er tilgjengelige for Oslos befolkning. Etter en ulykke i 2008, ble de sendt til Italia for reparasjon. Det er slett ikke godt å si når vognene eventuelt kommer tilbake.

Det italienske firmaet Firema, som skulle stå for reparasjonene, har havnet i ei økonomisk hengemyr.

- Det er riktig at vi har to vogner til reparassjon hos Firema. Firmaet har så store økonomiske vanskeligheter at det er satt under offentlig administrasjon, sier direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap AS til Dagbladet.

Ingen vet om og når trikkene igjen kan trafikkere Oslos gater.

- De er ikke fikset og har ikke kommet tilbake, men vi er i dialog med firmaet om når det kan skje, sier Lund.

Kjemperegning

Å fornye Oslos trikkepark kommer til å bli en særdeles kostbar affære.

- Foreløpige beregninger tilsier at nye trikkeanskaffelser vil koste rundt en milliard kroner, sier samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), til Dagbladet.


I denne artikkelen

Sted: