Vi har kåret de tre beste.

Tips oss 2400
FAMILIEUNDERHOLDNING: Mondeo byr på fine kjøreegenskaper og masse plass. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

FAMILIEUNDERHOLDNING: Mondeo byr på fine kjøreegenskaper og masse plass. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ford Mondeo

Vurdering

Pluss: God plass, behagelige seter, god fjæringskomfort, flotte veiegenskaper, god sikkerhet
Minus: Noe omstendelig girskift, enkelte upraktiske interiørdetaljer, små utvendige speil

Modellhistorikk:

2000: Ny Mondeo lanseres
2002: Sportsutgave ST220
2003: Facelift, ny 1,8-liters bensinmotor med 130 hk.
2005: Mild facelift, ny 2,2-liters dieselmotor med 155 hk og nedtrimmet 2-liter med 90 hk.
2007: Dagens Mondeo lanseres

De vanligste feilene:

Slitasje på forstilling, feil på baklys, feil på elektrisk anlegg, mangler på dekk/ felger, feil på eksosanlegg, feil på frontlys, slanger som faller av turboen (før 2004), feil på motorstyring

Markedssituasjon:

Mondeo var populær som nybil, noe som betyr at det er mange biler tilgjengelig på bruktmarkedet. Det er fullt mulig å få en godt utstyrt bil som har gått lite for under 200.000.

SVENSK BORG: Saab 9-5 har akkurat gjenoppstått, den gamle modellen var kjent for å være en solid konstruksjon. FOTO: Terje Bjørnsen

SVENSK BORG: Saab 9-5 har akkurat gjenoppstått, den gamle modellen var kjent for å være en solid konstruksjon. FOTO: Terje Bjørnsen

Saab 9-5

Vurdering:

Pluss: Komfortabel, god plass, sterke motorer, lite feil, sikker
Minus: Virker gammel, ikke spesielt gode kjøreegenskaper, høyt forbruk (bensin)

Modellhistorikk:

1997: Introdusert som sedan
1998: Stasjonsvognen i salg
2002: Facelift
2006: Ny facelift med krom rundt lyktene
2010: Ny modell

Vanlige feil:

Tette oljekanaler, utslitte bakdempere, tett partikkelfilter på 1,9

Markedssituasjon:

Biler som har gått under 100 000 kilometer starter på rundt 150 000 kroner. Det er en del av disse til salgs. Fordelingen mellom diesel og bensin er forholdsvis jevn. Bilene med 2-liters turbomotor på 150 hester er billigst. Dieselmodellene med siste facelift koster fra cirka 250 000 kroner.

KJØREMESTER: Akkurat som i kompaktklassen er det BMW som vinner på kjøreegenskaper. Egil Nordlien HM Foto

KJØREMESTER: Akkurat som i kompaktklassen er det BMW som vinner på kjøreegenskaper. Egil Nordlien HM Foto

BMW 5-serie

Vurdering:

Pluss: Sportslig, ser bra ut, høyt utstyrsnivå, gode motorer
Minus: En smule stiv - spesielt med M-sport-understell, dyr service, litt trang

Modellhistorikk:

2003: E60 lansert i juli
2004: Stasjonsvogn lansert i mai
2007: Facelift, oppgraderte motorer
2010: Ny 5-serie lansert

Vanlige feil:

Defekt dynamo (til -05), defekt starter (til -05), defekt drivstoffpumpe (til -04), feil på innsug, feil på motorstyring (til -04)

Markedssituasjon:

I skrivende stund er det hele 480 5-serier som er nyere enn 2003 og har under 100 000 kilometer på telleren. De billigste bilene er 520i i sedanutførelse. Disse koster rundt 250 000 kroner. En stasjonsvogn med minste dieselmotor (520d) koster noen tusenlapper mer. De fleste motoralternativer er tilgjengelig, og de aller fleste bilene har et høyt utstyrsnivå.

Familiebiler kan være så mangt. Likevel er det noen modeller som peker seg klart ut som gode bruktkjøp.

Å sette kriteriene for hva som kan regnes som en familiebil, er ikke alltid like enkelt. Her har vi valgt de litt større personbilene, der det nå finnes en rekke muligheter for gode kjøp.

Ford Mondeo er vår favoritt her. Da bilen var ny ble vi litt forelsket; den var velkjørende, den hadde fine motorer, og den var rommelig. Veldig mange ble solgt nye, og nå er de billige. Det er mange å velge mellom, så du kan være kresen.

Toyota Avensis har et veldig godt kvalitetsrykte, noe som gir utslag i overprising på bruktmarkedet. Og Volkswagen Passat, som var en ålreit bil, har en del kvalitetsutfordringer.

Saab 9-5 er en stor, trygg og stabil familiefrakter. Som ny kostet den mye, og det finnes mange biler på markedet med stor motor, automatgir og mye utstyr. Og nå koster de veldig lite. For Citroën C5 gjelder mye av det samme, men med litt frynsete kvalitetsrykte og mindre generell godfølelse.

BMW 5-serie gir en blanding av storbilkomfort, kjøreglede og status - og den er veldig mye billigere nå enn som ny. Audi A6 har noe av det samme prisfallet, men på de fleste områder er 5-serie et bedre valg.

1. plass - Ford Mondeo

Mondeo er en av markedets beste familiebiler, og den har solgt godt. Da bilen kom på markedet i 2000 var det mange som hadde høye forventninger, ettersom Ford hadde levert varene med Focus. Mondeo viste seg å følge opp på alle punkter.

Kjøremessig er den blant de beste i sin klasse. Veigrepet og presisjonen er, når vi snakker om forhjulsdrevne stasjonsvogner, i toppsjiktet.

Samtidig har Ford klart å ta vare på de trygge egenskapene, samt den gode komforten andre generasjon Mondeo hadde. En annen stor fordel er den innvendige plassen. Her har du nemlig et hav å ta av, og den er også lett å utnytte.

Teknisk og opplevd kvalitet går ikke alltid hånd-ihånd, men det har Ford klart å få til her. Interiøret, og for så vidt også eksteriøret, ser helt klart bra ut - samtidig som det virker å være godt skrudd sammen.

Da bilen var ny fikk Mondeo skryt for sine kultiverte dieselmotorer. De er ikke lenger best der ute, men de fortsatt gode.

I Svensk Bilprovnings oversikt over modellrelaterte feil gjør ikke 2004-modellen av Mondeo det så fryktelig bra. 18,1 prosent av stasjonsvognene med dieselmotor har ifølge statistikken modellrelaterte feil.

Bilene med bensinmotor klarer seg da bedre - med 7,5 og 8,4 prosent modellrelaterte feil for henholdsvis sedan og stasjonsvogn. Elektriske feil er det bilen sliter mest med, men utslitte turbopakninger og dårlig forstilling er også kjente feil. Pass også på at bilen har fått utvidet rustbeskyttelse. Denne var dårlig fra fabrikken, og hvis det ikke har blitt utbedret vil bilen ruste mer enn normalt.

2.plass - Saab 9-5

9-5 er en utgående modell, og har vært veldig lenge i produksjon. Den oppleves ikke fryktelig moderne, men har god komfort og et tidløst utseende. Kjøreegenskapene er ikke blant de beste, men bilen er definitivt sikker.

Bensinmotorene er forholdsvis tørste, men tolitersturboen på 150 hester er også billigst. Den gir deg mye krefter for pengene, og skal ha lite problemer. Det er tross alt en velprøvd konstruksjon.

Også bilene med dieselmotor er skånet for mange modellrelaterte feil. Svensk Bilprovnings statistikk viser at fem prosent av stasjonsvognene med diesel og 3,3 prosent av de samme bilene med bensinmotor ble underkjent grunnet modellrelaterte feil.

Pass på at oljeskift har blitt utført til rett tid, og at den har fått utbedret alle problemene rundt blokkerte oljekanaler.

3.plass - BMW 5-serie

Hvis du vil at naboen skal tro du har vunnet i lotto - eller bare er på jakt etter en tysk premiumbil med gode kjøreegenskaper til en forholdsvis billig penge, er BMW 5-serie verdt en titt.

Da modellen med internkoden E60 ble lansert i 2004, vakte den oppsikt, og den ser fortsatt moderne ut. 5-serie kan skilte med klassens beste kjøreegenskaper og mange av disse har et høyt utstyrsnivå.

Ettersom dette er en tysk premiumbil må du regne med forholdsvis høye servicekostnader. 5-serie har ifølge Svensk Bilprovning en del modellrelaterte feil. 12,7 og 13,3 prosent av bilene ble underkjent på grunn av dette.

Tidlige modeller (fram til -04/05) kunne blant annet bli rammet av defekt drivstoffpumpe, starter og innsprøytning. Noen biler med dieselmotor har også havarert på grunn av et ødelagt spjeld i innsuget. Det første tegnet på dette er ujevn tomgang.

Les mer:
De beste bruktbilene i Golf-klassen
Sjekk nye Citroën C4
VW Polo med supermotor
Dashbordet blir som en smarttelefon

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør