«Mad Men» har gått fra nisjeserie til det største tv-fenomenet akkurat nå. Jon «Don Draper» Hamm og Elisabeth «Peggy Olson» Moss forklarer hvorfor.

Tips oss 2400
CANNES (Dagbladet): - Bonjour, sier Elisabeth Moss (28) med overdreven amerikansk aksent, idet hun entrer hotellsuiten i en blendende hvit, brokademønstret kjole.

- Det er litt av en kjole du har på deg - og jeg mener det på en god måte, påpeker Jon Hamm (39). Selv har han, i motsetning til sin faste rollefigur, på seg en blå-og-hvitspraglete skjorte.

- Ja, jeg har kanskje hevet nivået mitt litt denne uka? Forsøkt å vise meg fra min beste side? undrer Moss.

- Alt for å få med oss Europa hjem, forklarer Hamm.


Skandinavisk-inspirert
Europa har vært et vanskelig kontinent for «Mad Men». I Norge, for eksempel, har serien om den kjønnsrigide reklamebransjen på Madison Avenue i New York på 60-tallet hatt så lave seertall at Viasat4 nylig overlot rettighetene til MAX, TVNorges nye «mannekanal», hvor fjerde sesong vil ha premiere i begynnelsen av november. Det har tilsynelatende ikke hjulpet at Elisabeth Moss' karakter «Peggy Olson» introduserer seg for fremmede som «norsk» (hun kommer fra en norskættet Brooklyn-familie), eller at seriens skaper, Matthew Weiner, bodde i Sverige i barndommen, og har innredet Sterling Cooper-kontorene med skandinavisk design.


Hatten til Sigbjørn
Men slik Peggy i løpet av sesongene har gått fra ufiks sekretær til trendsensitiv tekstforfatter, har serien - hvis seertall suppleres av dvd-salg og nedlastningsstatistikk - etter hvert fått foten innenfor i Europa. Noen indikasjoner: Her om dagen forlot finansminister Sigbjørn Johnsen, lik Don Draper, kontoret i hatt. Jon Hamm er blitt den nye faste reklamestemmen til det tyske bilmerket Mercedes. Og under MIPCOM, den årvisse tv-messa i Cannes, var det utvilsomt mest populære arrangementet kinovisningen av en episode fra fjerde sesong av «Mad Men».


- Kritisk punkt
- Jeg tror det er en eksponentiell ting, sier Hamm om interessen.

- De fleste virkelige store serier i USA nyter fordel av en stor markedsføringskampanje, et stort tv-selskap eller en stor sportsbegivenhet forut i sendeskjemaet, som dytter dem til spektakulære seertall. Vi har vært mer avhengige av at ordet spres fra munn til munn - som det gjør veldig fort, idet det når et kritisk punkt. Og jeg tror alle som begynner å følge med, forblir; jeg tror ikke vi er et show som mister seere underveis.


Omveltende finale
Dette til tross for - eller kanskje nettopp på grunn av, foreslår Elisabeth Moss - at tredje sesong endte med en kraftig omveltning (Obs! Hvis du ikke har sett sesongen, hopp over dette avsnittet).

I påvente av en eierovertakelse, begjærte Sterling Cooper konkurs, for å gjenoppstå som Sterling Cooper Draper Pryce - lengre navn, mindre kontorlokaler.

- Det var veldig risikabelt. Jeg mener, det er ikke vanlig at hovedfokuset i en serie snus opp ned på den måten. Men det pustet etter min mening nytt liv i showet. Og det er veldig symbolsk for samtida, sier Moss, og tenker her på midten av 60-tallet.

- Plutselig snakker vi om endring, om en ny, yngre generasjon, og det viser vi gjennom det nye byrået. Sterling Cooper er et fortidas byrå, det hører mer til 50- enn 60-tallet, nå tillater vi oss å ha en flatere, eller i alle fall mer konsentrert struktur.


Mellom sesongene
I virkeligheten er strukturen i «Mad Men»-ensemblet brutt opp. Sesong fire er nettopp ferdig innspilt («det er en vegg som faller og en ny som kommer opp», sier Elisabeth Moss om sesongfinalen), noe som betyr, som Jon Hamm sier, «en vidunderlig plattform vi kan bruke til å ta det neste skrittet». Han brukte det forrige innspillingsavbrekket til å spille i Ben Afflecks nye bankranaction «The Town» og låne ut stemmen sin til «The Simpsons»; Moss var med i et Broadway-stykke og «Get Him To The Greek», den siste Judd Apatow-produksjonen. Og den offisielle «Mad Men»-bloggen fungerer i øyeblikket som overgangsbørs: Blant annet skal Vincent Kartheiser, som spiller «Pete Campbell», være med i en science fiction med Justin Timberlake, Jared Harris («Lane Pryce») danket ut Daniel Day-Lewis i kampen om rollen om sjefsskurk i «Sherlock Holmes 2».

- Men de kommer tilbake, sier Jon Hamm.

- Vi kommer alltid tilbake til oss, sier Elisabeth Moss.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør