Se og Hør risikerer å bli felt to ganger i dagens PFU-møte.

Tips oss 2400

Tora Uppstrøm Berg

Fra Meråker i Nord-Trøndelag. Studerer foto ved universitetet i Bournemouth i England.

Spilte håndball på elitenivå for Byåsen til 2007. Sykdom satte en stopper for håndballkarrieren.

I april i år stod intervjuet der hun fortalte historien som kan være årsaken til kjærlighetsdramaet mellom prinsesse Madeleine og eksforloveden Jonas Bergström, på trykk i Se og Hør.

Intervjuet skal ha blitt gjort nesten et år tidligere.
I dag skal PFU vurdere om Se og Hør brøt god presseskikk, da de skrev om den påståtte affæren Tora Uppstrøm Berg skal ha hatt med prinsesse Madeleines eksforlovede Jonas Bergström.

Meråker-jenta har selv innrømmet å ha mottatt 12.500 kroner av Se og Hør for intervjuet.

Saken ble først klaget inn av etikk-ekspertene Gunnar Bodahl-Johansen og Carl Erik Grimstad, og senere av Uppstrøm Berg selv.

Bak lukkede dører

Ifølge journalisten.no. skal saken diskuteres to ganger i dag.

Bodahl-Johansen og Grimstad mener Se og Hør har brutt Vær Varsom-plakatens bestemmelser om betalingsjournalistikk. Innholdet i Uppstrøm Bergs klage er hemmelig.

- Jeg tar for gitt at PFU i dag kommer med noen premisser for betalingsjournalistikk som får betydning for presseetikken fremover, sier Gunnar Bodahl-Johansen til Dagbladet.

Han er svært spent på PFUs avgjørelse i dag. Han etterlyser klarere grenser for betalingsjournalistikken.

- De har tidligere legitimert betalingsjournalistikk, men det foreligger ingen grenser over hva som er akseptabelt og ikke. De har en vanskelig sak, og det blir interessant å se om de med denne saken innskrenker retten, sier Bodahl-Johansen.

Møtene i Pressens Faglige Utvalg er i utgangspunktet åpne, men denne saken går for lukkede dører.

- Det kan bli aktuelt å diskutere den ene saken opp mot den andre, og vi lukker derfor begge for å ikke legge lokk på diskusjonen, sier organisasjonssekretær Trude Hansen i Norsk Presseforbund, til journalisten.no.

Hemmlig innhold

24. april i år ble det klart at prinsesse Madeleine og Jonas Bergstrøm hadde brutt sin forlovelse. Samme dag ble det kjent at Tora Uppstrøm Berg angivelig hadde mottatt 12 500 kroner av Se og Hør for å fortelle om møte med Jonas Bergstrøm i 2009.

Toras far, Lars Jørgen Berg, skrev følgende i en pressemelding til norske redaksjoner.

«Tora har vært naiv i forhold til forespeilet mulige positive betydninger for henne. Hun har ikke forutsett de negative konsekvensene dette har medført for henne og hennes familie, samt nære venner. Da saken var på vei ut i media etter påska 2009, mottok Tora 12.500,- (tolvtusenfemhundrekroner) for å fortelle sin historie til et tidsskrift.»

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, har tidligere opplyst at det er klageren selv som har bedt om at saken unndras offentlighet.

- Enkelte klager inneholder opplysninger som ikke har noe i det offentlige rom å gjøre. I slike tilfeller respekterer utvalget og dets sekretariat klagernes ønsker om diskresjon, sa Kokkvold til E24 da Uppstrøm Bergs klage ble gjort kjent.





John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør