Juryen har talt.

Tips oss 2400
STOR SIKKERHETSPAKKE: Volvo V60 har blant annet sensorer for adaptiv cruisekontroll og kollisjonsvarsler. Foto: SVEINUNG U. YSTAD

STOR SIKKERHETSPAKKE: Volvo V60 har blant annet sensorer for adaptiv cruisekontroll og kollisjonsvarsler. Foto: SVEINUNG U. YSTAD

JURYEN: Fra venstre: Juryleder Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil, Kari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk, Anders G. Hovde, bilekspert hos TNS Gallup, Turid Næss, journalist i Dagbladet og Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO. Foto: NINA HANSEN

JURYEN: Fra venstre: Juryleder Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil, Kari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk, Anders G. Hovde, bilekspert hos TNS Gallup, Turid Næss, journalist i Dagbladet og Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO. Foto: NINA HANSEN

Juryens valg

1. Volvo V60/S60
2. Mitsubishi i-Miev
3. Skoda Superb stasjonsvogn

Kriterier for kåringen

Tre hovedpunkter har stått sentralt i juryens vurdering av bilene:
• Teknologi og sikkerhet
• Pris og kostnader
• Utslipp og forbruk
• Dessuten har juryen hatt fokus på kjøreegenskaper, pålitelighet, komfort, praktisk bruk og design i sin totalvurdering.

Lesernes favoritter

1. Citroën DS3
2. Alfa Romeo Giulietta
3. Saab 9-5
4. BMW 5-serie
5. Volvo V60/S60

Tidligere vinnere av Årets bil

2006: VW Passat
2007: Toyota RAV4
2008: Ford Mondeo
2009: VW Golf
2010: Toyota Prius
MILJØVENNLIG NUMMER TO: 350 kunder venter allerede på at elbilen Mitsubishi i-MiEV kommer med båten fra Japan. Foto: SVEINUNG U. YSTAD

MILJØVENNLIG NUMMER TO: 350 kunder venter allerede på at elbilen Mitsubishi i-MiEV kommer med båten fra Japan. Foto: SVEINUNG U. YSTAD

MYE FOR PENGENE: Skoda Superb stasjonsvogn har plass til et helt basketlag. Foto: SVEINUNG U. YSTAD

MYE FOR PENGENE: Skoda Superb stasjonsvogn har plass til et helt basketlag. Foto: SVEINUNG U. YSTAD

For første gang er en Volvo vinner av Dagbladets Årets bil-kåring.

• Les juryleder Terje Bjørnsens kommentar.

Nær 65.000 lesere har stemt på 30 nominerte biler som er lansert i Norge i helt ny versjon i år.

Dette piggdekket er best i test.

Leserfavoritten i år ble Citroën DS3.

Lesernes favoritter gikk automatisk inn blant finalistene.

En bredt sammensatt jury har valgt finalister ut fra fastsatte kriterier, og til slutt er finalistene kjørt bil mot bil av hele juryen.

Her kan du sjekke ut ti biler som er billigere i drift enn du tror.

Også i år skiller Årets Bil-juryen lag med leserne.
 

- Knakende god bil

- Dette var jo kjempemorsomt, sier informasjonsdirektør Tore Løvig i Volvo Personbiler Norge når vi bringer ham nyheten om seieren.

Han er ikke direkte overrasket.

Naturlig nok mener Løvig at Volvo har stilt til kåringen med en knakende god bil.

At den har to navn, skyldes at Volvo har valgt å skille mellom stasjonsvogn og sedan. V60 er stasjonsvogna.
S60 er sedanen.
 

Jevnt løp

Da årets jury skulle ta sitt valg, var det klart for et jevnt løp.

Sjekk ut hvilken dag bensinen er billigst.

Daglig leder Einar Håndlykken i miljøstiftelsen Zero passet på at utslipp og forbruk aldri ble glemt.

TNS Gallups bilekspert Anders G. Hovde forsynte juryen med informasjon om kundevaner, og Trygg Trafikk nominerte favoritter med sikkerhet som bakteppe.

Vi Menn Bils fagredaktør og juryleder Terje Bjørnsen stilte med testresultater og teknisk oversikt, mens journalist Turid Næss fra Dagbladet hadde rollen som folkets røst.

I første stemmerunde ble feltet halvert.

Deretter ble bil for bil nøye gjennomgått ut fra kriteriene for kåringen.

Fra et mylder av gode biler sto det fram tre favoritter - som alle byr på noe nytt. Det endelige valget falt på Volvo V60/S60.
 

Flere grunner

Juryleder Terje Bjørnsen sier det er flere grunner til valget:

• V60/S60 gjør det godt i Vi Menn Bils tester.

• Zero godkjenner miljøprofilen fordi den kan fås i versjoner som går på biodrivstoff samtidig som de minste motoralternativene er moderne og effektive.

• Trygg Trafikk anerkjenner sikkerhetsnivået og muligheten til å kjøpe avansert sikkerhetsutstyr til noenlunde fornuftige priser, mens hele juryen synes den er god å kjøre.

• I tillegg har Volvo en image som hever den over folkebilene, men V60/S60 finnes også i prisgunstige versjoner fra litt over 300 000 kroner, sier jurylederen.

Informasjonsdirektør Tore Løvig har flere gode sider for V60 og S60 på lager:
 

- Appellerer

- Dette er en bil som appellerer til mange. Den er morsom, sikker og trivelig og har en størrelse som passer mange formål. Vi er særlig fornøyd med at Volvo på kort tid har senket forbruket på sine modeller, og V60/S60 har flere motorvarianter som er aktuelle i Norge.

Den norske bestselgervarianten av V60/S60 blir en V60 Drivé (stasjonsvogn) med 1,6-liters dieselmotor, 115 hk og 270 Nm. Den kommer i salg i mars.

Inntil da er en toliters dieselmotor kalt D3 (163 hk) og to varianter av en 1,6-liters bensinmotor med turbo kalt T3 og T4 de mest aktuelle for det norske markedet.

Juryens begrunnelse

Vinnerbilen
Juryen mener at Volvo V60/S60 skiller seg fra tradisjonelle Volvoer på flere måter:

Den er mer sportslig, både i utseende og egenskaper.

Det beste ved Volvos nye sportslighet er kjøreegenskapene, som er i klasse med tyske statusbiler.

I tillegg har Volvo bygd inn en luksusfølelse som vi ikke tidligere har sett i merkets modeller i denne prisklassen.

Det som virkelig gjør utslaget, er likevel en svensk paradegren gjennom mange år: Sikkerhet.

Det er ikke unikt at V60/S60 har en solid sikkerhetspakke som standard.

Det unike ligger i at den er blant de billigste på markedet som kan utstyres med sikkerhetsutstyr du ellers bare finner i svært dyre biler.

Blant eksemplene: kollisjons-/fotgjengervarsling med automatisk nedbremsing, aktiv cruisekontroll med køvarsling, filskiftvarsling, blindsonevarsling og «trøtt sjåførkontroll».

Det største minuset ved V60/S60 er at den ikke er romslig.

En ordentlig elbil

Elbilen Mitsubishi i-MiEV er nummer to i årets kåring fordi den byr på kvaliteter vi hittil ikke har sett i elbiler.

Den har det aller meste du finner i en moderne bil med vanlig motor, som plass til fire og litt bagasje, skikkelig sikkerhetselektronikk og komfortdetaljer som klimaanlegg.

Elbilens akilleshæl er rekkevidden.

Den er oppgitt til 15 mil, men vil bare unntaksvis greie å gå så langt.

Plassmesteren

Skoda Superb stasjonsvogn kan få plass til et helt basketlag, og alt de måtte finne på å ha med seg.

Plassutnyttelsen er fenomenal.

Skoda er eid av VW-konsernet, og det betyr at den har kjøreegenskaper og komfort på et gjennomført godt nivå.

Solide plusspunkter er også gode priser og stor valgfrihet, som eksempelvis firehjulsdrift og automat.

Superb er ingen Skoda å vitse med.

I denne artikkelen