Har «Modern Warfare» en dypere mening?

Og er Samus Aran et feministisk ikon? Spillpikene er det som skjer når gaming og akademia kolliderer.

Kan dataspill være samfunnskritiske? Dette er spørsmålet som Spillpikene, en blogg drevet av gamerne Maren Agdestein, Linn Søvig, Marianne Hagland Westerlund og Hedvig Myklebust, forsøker å finne ut av nå for tida. Alle fire har bakgrunn i spillforskning, og om en leser bloggpostene deres blir det kjapt klart at Spillpikene opptas av andre ting enn tradisjonelle spillnettsteder.

Her finnes alt fra funderinger rundt læringsspill om fattigdom og spillskildringer av homofile til konkurranser hvor leserne oppfordres til å illustrere favorittspillene i matform. Samtidig planlegger de en sak om den sovjetiske versjonen av monopol, hvor kapitalismen var byttet ut med kommunistiske spillmekanismer. En annen sak skal handle om samfunnsengasjement i onlinespill.

- Spilljournalistikken er veldig nyhets- og teknologifokusert. Vi hadde lyst til å se på litt andre aspekter ved spill, de som er tidløse og aktuelle på andre måter enn at de har den feteste grafikken, forklarer Marianne.

Da det siste «Medal of Honor»-spillet ble anmeldt i norske spillmedier nylig, valgte mange å trekke inn skildringen av den krigen i Afghanistan som et viktig element i vurderingen. I følge Maren gjorde dette dem til bedre anmeldelser.

- Jeg synes alltid det er spennende når spillanmeldere setter ting i en større kontekst, fordi jeg tenker at dataspill er mer enn en løsrevet spillopplevelse.

Hvorfor er ikke slike analyser vanligere i mainstream spilljournalistikk? En årsak kan være at brorparten av spillerne ikke ønsker å lese dem. Spillkritikere som fokuserer på andre ting enn grafikk og spillbarhet blir nemlig ofte økset ned som «useriøse» av kjernepublikummet. Ta G4s Abbie Heppe og skitstormen hun møtte for en anmeldelse hvor «Metroid: Other M» bare fikk 2 av 5.

Selv om Heppes anmeldelse blant annet uttrykte frustrasjon over spillets kontrollsystem, var det viktigste ankepunktet at spillets historie undergravde styrken spillheltinnen Samus Aran hadde vist i tidligere spill og omgjorde henne til «en 12 år gammel jente som skribler i dagboka si». Ørten illsinte kommentarer fulgte fra gamere som mente at slike synspunkter ikke hadde noe i en spillanmeldelse å gjøre, og at Heppe forøvrig var en uprofesjonell feminist med PMS.

SMARTE GAMERE: Spillpikene, her representert ved Hedvig Myklebust, Marianne Hagland Westerlund og Linn Søvig, undersøker ting som ytringsfrihet i «The Sims Online» og protestspill på Facebook. Nylig mottok de 62.500 kroner i støtte fra stiftelsen Fritt Ord til prosjektet Restart Revolusjon, som skal se på samfunnskritikk i dataspill. Vis mer

Ideen om spill som kunst blir altså mindre populær når man begynner å behandle spillene som nettopp det. Michael Abbott kommenterte dette paradokset via bloggen The Brainy Gamer:

- Ofte kommer den største motstanden mot å tenke kritisk rundt spill hverken fra akademikere, luditter eller gammeldagse kritikere som Roger Ebert. Den mest høylydte motstanden kommer fra spillerne selv.

Er den typen spillkritikk som Spillpikene ønsker rett og slett for smal for den jevne spilleren?

- Hva baserer man seg på når man snakker om den jevne spilleren? Er det folkene som kommenterer på spillforum og anmeldelser? De er jo ofte bare en veldig liten del av leserne, mener Maren. Hedvig minner om at spillmarkedet har opplevd eksplosiv vekst de siste årene, og får støtte fra Linn.

- Mitt inntrykk er at det finnes en voksende gruppe spillere mellom 25 og 35 som har relativt høy utdannelse, og de tror jeg vil ha stor glede av å diskutere spill på en annen måte.

Spillpikene insisterer på at dagens spillere er mer enn bare stereotype «Modern Warfare»-fanboys og «WoW»-avhengige. På samme måte som man i filmens verden både har dem som trekkes mot lette Hollywood-komedier og dem som henger på smale filmklubber, vokser det frem et gamersegment som fråtser i indie-kunstspill og ønsker å finne en dypere mening i moroa. Som Marianne påpeker:

- Man må ikke la seg binde av en kunstig målgruppe og tro at det bare er menn som liker skytespill som leser spillsaker.

SAVNER KONTEKST: Spillpike Maren Agdestein håper flere anmeldere vil se på spill i en større sammenheng, slik som var tilfelle da «Medal of Honor» ble sluppet. Vis mer