Har også sikret seg en fredagskamp på TV.

Tips oss 2400

Tippeligaen


Lag Kamper Målforskjell Poeng
Strømsgodset1532-1835
Molde1528-1631
Rosenborg1525-1328
FK Haugesund1523-1524
Tromsø1525-1923
VÃ¥lerenga1519-2021
Hønefoss1514-1621
Aalesund1520-1720
Brann1528-2419
Sogndal1517-2018
Viking1513-2318
Lillestrøm1522-2717
Sandnes Ulf1519-2517
Odd Grenland1521-2716
Fredrikstad1524-2812
Stabæk1512-347


(Dagbladet): I desember ble det kjent at 100 % Fotball og VG Nett mister nettrettighetene til Tippeligaen, etter at forhandlingene med Fotball Media brøt sammen.

Nå har den TVNorge-eide mannekanalen Max overtatt retten til å vise levende bilder på nett for de neste tre årene. Dermed har de rettigheter både for TV og nett.

Også TV 2 Sumo kommer til å levere kamper på nett.

- Når vi nå bygger opp en redaksjon og et miljø som skal jobbe med fotball på TV, er det naturlig å trekke på den kompetansen og investeringen også for webproduktet. Derfor ble det naturlig å gjøre begge deler, sier administrerende TVNorge-direktør Harald Strømme til Dagbladet.

Alle kamper på nett


Det er ennå ikke avgjort om kampene skal legges til nyoppstartede max.no eller tvnorge.no, til begge steder eller andre steder. Men der TV-kanalen Max bare viser en kamp i uka, kommer samtlige kamper i alle runder til å være tilgjengelig på nettet.

- Hvor mye kommer dette til å koste?

- Det er for tidlig å si. Vi jobber på spreng for å utvikle fotballsendingene på TV og webproduktet. Det er ennå 67 dager til avspark, og vi trenger mer tid på å skru sammen produktet. Men det er klart dette er et viktig grep for å gjøre nettsida vår større og bedre. Vi vet at fotball er en av de viktigste driverne for web-tv, sier Strømme.

Uenighet om pris var grunnen til at Schibsted (VG Nett) og Media Norge (100 % Fotball) ikke greide å forhandle fram en ny avtale med Fotball Media, som forvalter rettighetene.

Venter med jubelen


Strømme - som ikke vil ut med hvor mye de har gitt for nettrettighetene - vet at det blir også for dem blir tøft å tjene penger på investeringen.

- Vi satser på tippeligafotball som det største og viktigste grepet vi gjør i 2011. Med webrettighetene i tillegg får vi et komplett fotballprodukt, og det tror jeg er kjempeviktig for oss i en stadig tøffere konkurransehverdag. Jeg skal juble når vi ser resultatene, ikke nødvendigvis nå som vi gjør investeringen. Men vi hadde ikke gjort dette om vi ikke trodde det kunne lønne seg, sier TV Norge-direktøren.

Og legger til:

- Den store forskjellen på oss og nettavisene er at vi også driver med TV.

Håper på tilskuerløft


Der VG Nett og 100 % Fotball favnet store deler av befolkningen, er ikke max.no og tvnorge.no i nærheten av å ha den samme trafikken.

Daglig leder i forvalter Fotball Media, Knut Kristvang, tror ikke det nødvendigvis er negativt.

- Med denne avtalen vi hadde i 2009/10 var tilgjengeligheten ganske enorm, i og med at vi hadde så store trafikkmaskiner til å distribuere kampene. Det er jo en fordel. Samtidig kan det også bli for mye, for eksempel har tilskuertallene for Tippeligaen gått ned. Det handler om å ha en balanse mellom å være tilgjengelig på nett, samtidig som det kommer så mange som mulig på arenaene. Samtidig må jeg få understreke at VG Nett og 100 % Fotball gjorde en meget god jobb med rettighetene sine, sier han til Dagbladet.
I denne artikkelen