Den første Mazda 6 fra 2002 til 2007 hadde et knippe unike egenskaper. Derfor er den et spennende og godt valg som bruktbil i familieklassen.

Tips oss 2400
PRISGUNSTIG: Mazda 6 kom i tre karosseriversjoner, kombimodellen er noe mer prisgunstig enn stasjonsvogn som bruktbil.

PRISGUNSTIG: Mazda 6 kom i tre karosseriversjoner, kombimodellen er noe mer prisgunstig enn stasjonsvogn som bruktbil.

PENT I PLAST: Mazda 6 hadde et pent, men litt plastpreget dashbord som står seg bra mot andre bruktbiler i perioden 2002-2007.

PENT I PLAST: Mazda 6 hadde et pent, men litt plastpreget dashbord som står seg bra mot andre bruktbiler i perioden 2002-2007.

VURDERING:

+ Flott girkasse, gode kjøreegenskaper, pent utseende, fin førerplass
- Litt mye hardplast i interiøret, ikke den største i klassen, ikke alle har ESP

SVAKHETER
  • Feil på clutch
  • Feil på motorstyring
  • Feil på høydejustering av frontlys
  • Frontlys går ofte
  • Batteriproblemer

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,8/120 hk: Bensinmotor med fin gange og bra temperament. Forbruk 0,65-1,05 l/mil

2,0/121 hk: Dieselmotor med pen gange, god trekkraft og tilstekkelige ytelser. Forbruk 0,55-0,85 l/mil

MODELL-HISTORIKK

  • 2002: Mazda 6 tar over for 626
  • 2005: Facelift
  • 2006: Muskelversjonen MPS lansert
  • 2008: Ny generasjon lansert
Etter den siste og ytterst middelmådige versjonen av Mazda 626, kom Mazda 6 på markedet som et svært friskt pust fra den japanske fornuftsbilprodusenten.

Det som overrasket både publikum og motorpresse, var de friske og nesten sportslige egenskapene den nye familiebilen Mazda 6 kunne oppvise, helt på linje med Ford Mondeo av samme årgang.

Veiegenskapene er sikre og presise, med god retningsstabilitet samtidig som bilen har beholdt sin typisk japanske lettkjørthet.

Med sportslig oppførsel på veien følger som regel begrenset fjæringskomfort, men i forhold til sine samtidige konkurrenter, har Mazda en bra balanse mellom komfort og presisjon. Ikke like bra som en VW Passat fra samme periode, men nær nok for de fleste.

Vi anbefaler at du finner en modell med ESP (stabilitetskontroll) siden hekken har en tendens til å slippe brått i kritiske situasjoner uten ESP.



Tre varianter

Innvendig skilter Mazda 6 med en god sittestilling og behagelige seter. Betjeningen fungerer fint, men enkelte synes nok plastpreget i interiøret ikke av det triveligste. Selv om moderne biler ser litt bedre ut inni, synes vi den holder bra standard i forhold til samtidige konkurrenter.

Mazda 6 er ikke av de største familiebilene fra denne epoken, og leveres i tre karosseriversjoner. Femdørs kombi, firedørs sedan og femdørs stasjonsvogn der sistnevnte er mest praktisk. Bagasjerommet i stasjonsvogn rommer ca. 500 liter.

På motorfronten fungerer alle alternativene godt. Fra de første modellårene er 1,8-liters bensinmotor på 120 hk et friskt og vanlig alternativ.

Dessuten ble den to-liters turbodieselen med 121 hk en populær variant etter hvert, og nok er den mest attraktive Mazda 6-maskinen i dag.

De to store bensinmotorene gir kraft og pent gange til å være store firere, men verken 2,0/141 hk eller 2,3/166 hk er spesielt utbredt på bruktmarkedet.

Clutch og lys

I følge internasjonale bruktbilundersøkelser skal Mazda 6 være et relativt sikkert bruktbilkjøp. Vår langtest av Mazda 6 1,8 stasjonsvogn i 2002, avslørte heller ingen graverende svakheter.

Den hyppigste typefeilen er feil eller vibrasjoner på clutchen. Derfor er dette et viktig sjekkpunkt, både ved praktisk prøve og kontroll av servicehistorien.

Det har også vært en del serviceinnkallinger på Mazda 6 og finn fortrinnsvis en bil med alle stempler på plass i serviceheftet, noe som bør sikre at disse er gjennomført.

Det tyske kontrollorganet Dekra melder at Mazda 6 med 100-150 000 km på telleren er en bil med relativt få feil og mangler. 66 % av Mazda 6 går gjennom kontrollen uten anmerkninger, mot gjennomsnittet av familiebiler på 61 %.

Andelen biler med større feil er 12 % for Mazda 6, mot gjennomsnittet på 15 %. Det er på lysfronten at Mazda 6 sliter mest, med hyppig feil på høydereguleringen av frontlysene.

Stasjonsvogn og bensin dominerer

På bruktmarkedet er stasjonsvogn den vanligste karosseriversjonen, med rundt 65 % av bilene. Kombi og sedan deler det øvrige antallet biler nokså broderlig seg i mellom.

Bensinmotor er det vanligste alternativet i Mazda 6, med rundt 70 % av bilene. På tidlige årsmodeller (2002-2003) er det nesten ikke dieselbiler, mens det på nyere (2006-2007) er overvekt av dieselbiler til salgs.

For diesel er det 2,0-liter 121 hk som gjelder, mens det på bensin er en overvekt av 1,8-liter. På eldre versjoner er det et bra utvalg av 2,0-liter bensin, samt noen ganske få 2,3-liter og enda færre igjen med firehjulsdrift.

Les mer

Langtest: Mazda 6 1,8 stasjonsvogn 2002

Test: Mazda 6 1,8 sedan 2002

Test: Mazda 6 2,3 2004

Test: Mazda 6 2,0 diesel 2005

Test: Mazda 6 MPS 2006

Flere bruktbiler i samme klasse:

Bruktbilguide: Toyota Avensis 2003-2008

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007


Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.


GOD STANDARD: Interiøret på en brukt Mazda 6 fra 2002-2007 holder god standard. Terje Bjørnsen

GOD STANDARD: Interiøret på en brukt Mazda 6 fra 2002-2007 holder god standard. Terje Bjørnsen

I denne artikkelen