Unge piloter har fått hjerteproblemer og flere har falt ut av jobb med hørselskader etter at helikoptertypen Sikorsky S-92 ble tatt i bruk i Nordsjøen i 2004.

Tips oss 2400
FÅR IKKE LENGER FLY: Trond Rasmussen (43) er hundre prosent arbeidsufør på grunn av invalidiserende øresus og støyallergi. Han ble syk etter halvannet år bak spakene i S-92. Foto: Privat

FÅR IKKE LENGER FLY: Trond Rasmussen (43) er hundre prosent arbeidsufør på grunn av invalidiserende øresus og støyallergi. Han ble syk etter halvannet år bak spakene i S-92. Foto: Privat

HJERTEFLIMMER: Ole Johnny Hagen er operert to ganger for hjerteflimmer etter at han begynte å fly S-92. Han lurer på om det kan skyldes vibrasjonene i helikopteret. Foto: Privat

HJERTEFLIMMER: Ole Johnny Hagen er operert to ganger for hjerteflimmer etter at han begynte å fly S-92. Han lurer på om det kan skyldes vibrasjonene i helikopteret. Foto: Privat

BEKYMRET: Pilot og leder i flygerforeningen i Bristow bekrefter at svært mange S-92-piloter sliter med sykdom og plager på grunn av støy og vibrasjon. Foto: Tommy Ellingsen

BEKYMRET: Pilot og leder i flygerforeningen i Bristow bekrefter at svært mange S-92-piloter sliter med sykdom og plager på grunn av støy og vibrasjon. Foto: Tommy Ellingsen

UT PÅ JOBB: Her går oljearbeidere om bord i en Sikorsky S-92 på Sola, på vei ut i Nordsjøen. Foto: Tommy Ellingsen

UT PÅ JOBB: Her går oljearbeidere om bord i en Sikorsky S-92 på Sola, på vei ut i Nordsjøen. Foto: Tommy Ellingsen

TRIST: Administrerende direktør Renee de Jong i Bristow Norway liker dårlig de mange sykmeldingene og at flere av pilotene i selskapet mister sin medisinske godkjenning til å fly. Foto: Tommy Ellingsen

TRIST: Administrerende direktør Renee de Jong i Bristow Norway liker dårlig de mange sykmeldingene og at flere av pilotene i selskapet mister sin medisinske godkjenning til å fly. Foto: Tommy Ellingsen

Værmelding for Sola

I dag I morgen Tirsdag Onsdag
Lett regn11°Lett regn12°Regn12°Enkelte regnbyger, perioder med sol

(Dagbladet): Dagbladet har snakket med en rekke S-92-piloter som sliter med helsa etter relativt kort tid bak spakene i helikopteret som påfører dem store doser lavfrekvent støy og helkroppsvibrasjoner.

Piloter i 30-åra har fått hjerteflimmer, folk er blitt sykemeldt med betennelse på balansenerven og voldsom kvalme har satt flygere på bakken for godt.

Dagbladet ble først kjent med problemene knyttet til Sikorsky S-92 under konferansen «Farlig frekvens» i mai i fjor - et samarbeidsprosjekt mellom fagforeningene Safe og Norsk flygerforbund.

Trond Rasmussen (43) var helikopterpilot i Nordsjøen som ansatt i Norsk Helikopter AS, nå Bristow Norway fra mars 1996 til han ble syk i februar 2008. Han er i dag en av to piloter i selskapet som av Nav har fått godkjent invalidiserende øresus som yrkessykdom.

Unge blir syke

Selskapet var det første i verden som tok i bruk helikopteret Sikorsky S-92 i offshoretrafikk i 2004 - helikoptertypen som i dag frakter flest oljearbeidere ut i Nordsjøen.

Som leder vi flygerforeningen i selskapet i 2006 alarmerte han selskapet og de ansatte. Bare i løpet av to år opplevde S-92-pilotene store problemer med støy og vibrasjoner i cockpit. Mindre enn to år senere var Rasmussen selv ferdig som flyger på grunn av tinnitus og støyallergi, etter å ha flydd S-92 i bare halvannet år. Han er i dag hundre prosent arbeidsufør.

- Tidligere var det vanlig at nordsjøflygerne som ble uføretrygdet var i midten av 50-årene. Jeg er den første «yngre» flygeren som går av, og flere kolleger i alderen 37-43 år er allerede langtidssykemeldt eller har mistet sertifikatet på grunn av samme problem.

En anonym undersøkelse i 2009 blant 77 Sikorsky S-92-flygere i aldersgruppen 25 - 45 år viser at samtlige har støyproblemer fra inntil 3 timer til over 12 timer etter at arbeidsdagen er ferdig. Hele 88,3 prosent rapporterer at de frykter at de vil få helseproblemer.

- Jeg har 21 års erfaring med støy og vibrasjoner som helikopterflyger, og kan trygt si at både støyen og vibrasjonene i den «nye» Sikorsky S-92 oppleves som svært surrealistisk og meget overveldende for oss som sitter lengst framme i flymaskinen. Som eneste helikopter hittil, har luftfartsmyndighetene pålagt oss hastighetsrestriksjoner over land, fordi støybildet er så massivt for de på bakken, sier Rasmussen.

Hjerteflimmer

Dagbladet har snakket med en pilot i selskapet som er hjerteoperert to ganger etter at han begynte å fly S-92.

- Jeg hadde flydd en annen helikoptertype i 15 år da jeg begynte å fly S-92. Bare etter et år opplevde jeg piping i ørene. Et halvt år etter fikk jeg hjerteflimmer, sier Ole Johnny Hagen. Han var ennå ikke fylt 40 år da problemene meldte seg.

- Jeg vet jo ikke om problemene har sammenheng med vibrasjonene i maskinen, men jeg synes jo det er rart at de kom først etter at jeg byttet flytype, sier Hagen. Han har vært sykmeldt to ganger ni måneder på grunn av hjerteproblemene.

Flymedisinsk institutt (FMI) legger ikke skjul på at Sikorsky S-92 er verstingen når det gjelder vibrasjon. Helikopteret er det eneste i bruk i Norge hvor vibrasjonsnivået er målt til å overstige tiltaksgrensa i henhold til EUs vibrasjondirektiv.

«Våre målinger viser at Super Puma har 42% lavere vibrasjonsnivå under cruise 1000 fot i 145 knop enn S-92», heter det i en FMI-rapport fra november 2008.

FMI undersøker nå om vibrasjon kan føre til forandringer i hjertet hos helikopterpilotene.

- En portugisisk studie viser at vibrasjon kan føre til fortykket hjertepose. Dette er alarmerende i seg selv. Vi vil se om vi kan bekrefte de portugisiske resultatene gjennom en studie av helikopterpiloter, sier forsker Jan Ivar Kåsin ved FMI.

- Opptatt av å forbedre

Sikorskys representant i Norge sier selskapet nå utvikler en motvibrasjonsgenerator i rotorhodet som de håper skal dempe vibrasjon i S-92.  

- Vi er opptatt av å forbedre støy og vibrasjonsnivået i S-92. Allerede blir helikopteret nå levert med opp til seks antivibrasjonsgeneratorer, sier forretningsleder Ivar Eie i Aircontactgruppen.   

Bristow Norge synes det er trist at piloter blir syke av å fly Sikorsky S-92, og jobber med støy- og vibrasjonsreduserende tiltak.

Leder i flygerforeningen i Bristow, Carl Gilbert Rego, bekrefter at mange av de 98 flygerne i selskapet  sliter med virkningene av støy og vibraskjoner.  

- Maskinen rister veldig mye og bråker noe inn i helsike, To flygere har mistet lisensen på grunn av øresus, og to er nå langtidssykmeldte med samme type problemer, sier Rego.  

Videre bekrefter han at mange sliter med ryggproblemer og at to unge flygere har hatt hjerteflimmer . Folk har også sluttet som flygere i selskapet fordi de har vært bekymret for helsa, og det har skjedd at folk har måttet slutte å fly fordi de er blitt flysyke av å sitte bak spakene i S-92.  

- Økende problem

- Vi har et økende problem i selskapet, sier Rego. Han berømmer bedriften for å ta situasjonen på alvor.  

- Vi har flydd S-92 i fem år. Det har skjedd få reelle forbedringer til nå, men både vi og Sikorsky jobber med det, sier administrerende direktør Renee de Jong i Bristow Norway til Dagbladet. 

Han synes det er trist at selskaper mister flygere med helseproblemer, og får fagforeningens tilslutning til at selskapet er blitt flinke til å følge opp folk som sliter. Selskapet har nylig økt Loss of license-utbetalingen til 4,5 millioner kroner.  

- Bransjen har tenkt feil. Det koster mer å tape flygere enn å komme med virkelige tiltak som gjør noe med problemene, sier de Jong.  

I denne artikkelen

Sted: