Les dette før du kjøper skiboks til vinterferien.

Tips oss 2400
PACKLINE FX-SUV: Slank glassfiberboks med universaltilpasning til takstativ. Universaltilpasning gjør det mye lettere å flytte boksen fra bil til bil enn lastestativtunneler. FX-boksen finnes også i tunnelversjon. FOTO: Haakon Førde

PACKLINE FX-SUV: Slank glassfiberboks med universaltilpasning til takstativ. Universaltilpasning gjør det mye lettere å flytte boksen fra bil til bil enn lastestativtunneler. FX-boksen finnes også i tunnelversjon. FOTO: Haakon Førde

LETT MONTERING: De dyreste modellene til Thule har et monteringssystem kalt Power-grip. Med de grå dreiehjulene drar du til en klo rundt lastestativbjelken, kjapt og enkelt. FOTO: THULE

LETT MONTERING: De dyreste modellene til Thule har et monteringssystem kalt Power-grip. Med de grå dreiehjulene drar du til en "klo" rundt lastestativbjelken, kjapt og enkelt. FOTO: THULE

Ekstra støy

Mange opplever at det kommer en plystrelyd etter at skiboksen er satt på taket. Som regel får boksen skylda, men vår erfaring er at det ofte er lastestativet som er synderen.

Som regel er det mulig å fjerne mye av lyden ved å teipe igjen riller og slisser i stativet med elektrikerteip.

UNNGÅ VÆSKEBEHOLDERE: Takboksen er ikke egnet til å frakte fylte væskebeholdere. Du kommer fort over vektgrensa for hva både boks og bil tåler. Mye vekt på taket kan redusere en bils kjøreegenskaper dramatisk. FOTO: Haakon Førde

UNNGÅ VÆSKEBEHOLDERE: Takboksen er ikke egnet til å frakte fylte væskebeholdere. Du kommer fort over vektgrensa for hva både boks og bil tåler. Mye vekt på taket kan redusere en bils kjøreegenskaper dramatisk.
FOTO: Haakon Førde

NORSK KLASSIKER: Mange norske biler har en Skiguard-boks på taket vinteren igjennom. Modellen 825 Touring har tunneler for lastestativbjelkene, og det bidrar til at boksen ligger lavt på taket. FOTO: Haakon Førde

NORSK KLASSIKER: Mange norske biler har en Skiguard-boks på taket vinteren igjennom. Modellen 825 Touring har tunneler for lastestativbjelkene, og det bidrar til at boksen ligger lavt på taket.
FOTO: Haakon Førde

Du har mange muligheter hvis du skal kjøpe skiboks til bilen din. Prismessig strekker de seg over et enormt spekter, og også egenskapene er forskjellige. En boks er ikke nødvendigvis en boks i denne sammenhengen.

I Norge dominerer tre merker stort: Packline, Skiguard og Thule. I tillegg finnes noen andre merker som du kan lese mer om nederst i denne artikkelen.

Grundige tester av tre bokser av høy prisklasse finner du her: Thule Excellence, Packline FX-S og Skiguard 825 Touring .

Vi i motorredaksjonen har flere ganger gjennomført tester av skibokser. Flere av oss har også års erfaring fra bruk av dem. Det viktigste vi har lært oss, er følgende:

Finn ut hvilke behov du har før du kjøper!

  • Skal du sette på og ta av boksen ofte, eller skal den ligge på taket hele vinteren (og kanskje også i sommerferien)?
  • Hva skal du ha i boksen?
  • Hvor mye teller utseendet, og hva kan boksen koste?
For å ta punktene i tur og orden:

Av og på

Skal du sette på og ta av boksen ofte, er det lurt å se nærmere på hva de ulike boksene veier. ABS-plastboksene er som regel lettere (noen er betydelig lettere) enn glassfiberboksene.

De letteste boksene veier ikke mer enn drøyt 20 kg. De tyngste veier mer enn 35 kg. De letteste kan en sterk person legge på alene, de tyngste må man være to for å få opp på taket.

Dessuten bør du se på hvordan de ulike boksene monteres. På de dyreste takboksmodellene har Thule en løsning kalt Power-grip, der en klo fester boksen på lastestativet med et dreiehjul inne i boksen. Hele monteringen er gjort unna på noen minutter - så sant lastestativet allerede står på taket.

Glassfiberbokser med tunneler for lastestativbjelkene, som denne fra Skiguard, krever mye tid den første gangen de skal monteres. Skal du ofte av og på taket med en slik boks, anbefaler vi at du kjøper et ekstra sett bjelker som du lar stå montert i boksen. Det korter inn monteringstida betraktelig.

Hvis boksen skal ligge på taket hele vinteren i strekk, eller til og med hele året, er monteringstid ikke viktig. Du trenger ikke være særlig nevenyttig for å montere en skiboks, men litt tålmodighet er godt å ha den første gangen.

OBS! Kjøper du en boks med tunneler for lastebjelkene, er det ikke sikkert at hullene passer på din neste bil. Det betyr likevel ikke at du må bytte boks, men du må kanskje få hjelp til å ta nye hull i skroget og til å dekke de gamle.

Hva skal du ha i boksen?

De laveste (og stiligste) boksene har som regel store problemer med å romme for eksempel en pulk, mens andre svelger pulken eller et barnevognunderstell av kompakt modell uten problemer.

Ikke stol på øyemål når du skal vurdere hva boksen rommer. Ta med deg pulken eller barnevogna til butikken og prøv.

Hvordan du pakker en takboks, og hva du bør og ikke bør ha i den, finner du mer om her. Det er viktig å tenke på vekten, for mye på taket kan i verste fall gjøre stor skade på bilens kjøreegenskaper. I tillegg overskrider du raskt godkjent taklast for bilen din.

Hvis du bare skal bruke boksen til å transportere ski, har Packlines glassfiberbokser en fin løsning. Inne i dem finnes et skistativ som du enkelt klikker skiene på plass i. Samtidig er disse Packline-modellene blant de trangeste.

De billige boksene har normalt ikke noe stativ eller lignende for å feste skiene, kun reimer.

Pris og utseende

Generelt bruker nordmenn mye penger på takboks. Trolig har det sammenheng med at bilhold er dyrt i Norge, og i den sammenhengen blir noen tusenlapper ekstra for småpenger å regne.

I for eksempel Tyskland kan du komme over dyre luksusbiler med ulekre billigbokser. Der er skiboks ofte noe de kun setter på biltaket den ene skihelga i året.

De billigste skiboksene på det norske markedet koster rett over 2000 kroner, som for eksempel denne fra Biltema. I denne prisklassen snakker vi om enkle plastbokser som ofte bygger høyt på taket.

Glassfiberboksene er generelt lavere, og i manges øyne er det penere.

Den dyreste glassfiberboksen vi har funnet, koster hele 21.000 kroner. Dette er en glassfiberboks med tunneler for lastestativbjelkene, fjernstyrt elektrisk åpning og lukking og automatisk belysning. En standard glassfiberboks koster fra rundt 8000 kroner, mens lakkering i bilens farge koster fra rundt 4000 kroner.

Test av den enklere glassfiberboksen Skiguard 825 Touring finner du her.

Forbruk

En påstand som ofte blir framsatt, er at takboks øker forbruket med rundt 10 prosent.

Det tyske bilmagasinet Auto Bild har sjekket påstanden, som viste seg ikke å stemme. For en Ford Mondeo med tolitersdiesel økte forbruket med kun 4 prosent i 100 km/t.

Det er et resultat som stemmer godt overens med Vi Menn Bil-redaksjonens egne erfaringer. Vi har registrert at forbruket i norske hastigheter øker med rundt 5 prosent med normalt motoriserte biler.

Sikkerhet

I 2009 testet NAFs tyske søsterorganisasjon Adac en rekke takbokser i en såkalt citycrash (bykollisjon) i 30 km/t.

De fleste boksene fikk skussmålet Tilfredsstillende i testen. Kun boksen Mont Blanc Vista 380 fikk det noe dårligere skussmålet Tilstrekkelig.

Resultattabellen finner du her. (mrk. tysk tekst)

I 2009 ble salget av en takboks fra Biltema stoppet etter at en test avslørte sikkerhetssvakheter ved boksen.

LES MER:

Google styrer lysene i nye Audi A6
Slik sniker han seg unna bomringen
Dette må du vite om barn og bil

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.


I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør