Helikopterpiloter fra hele verden diskuterer Sikorsky S-92 på nett. - Føles som å sitte nær ved ei basstromme.

Tips oss 2400
FLYR OLJEARBEIDERE PÅ JOBB: Et S-92 på Sola er snart rede til å fly arbeidere ut i Nordsjøen.

Foto: Tommy Ellingsen

FLYR OLJEARBEIDERE PÅ JOBB: Et S-92 på Sola er snart rede til å fly arbeidere ut i Nordsjøen. Foto: Tommy Ellingsen

Værmelding for Sola

I dag I morgen Søndag Mandag
Skyet10°Lett regn12°Lett regn11°Lett regn

(Dagbladet): «Dette helikopteret rister pilotene syke», skrev Dagbladet i starten av denne uka.

Unge piloter i selskapet Bristow Norway, som flyr oljearbeidere ut i Nordsjøen, har opplevd hjerteflimmer og en rekke andre plager. To piloter i selskapet har mistet lisensen til å fly på grunn av hørselsskader etter at de begynte å fly helikoptertypen Sikorsky S-92 i 2004.

Flymedisinsk institutt har målinger som viser høye støynivåer i S-92, og de har funnet ut at helikopteret vibrerer mye sterkere enn andre helikoptre som trafikkerer Nordsjøen.

- Du er ikke den eneste

Og piloter over hele verden får problemer.

16. februar 2009 startet en pilot en tråd på chattesiden Professioanal Pilots Rumour Network.

«Hei, alle 92-sjåfører der ute. Jeg bare lurer på hvor mange piloter som flyr 92 som lider av hørselsproblemer etter å ha flydd maskinen i relativt kort tid. Jeg har alt av ustyr for å beskytte min dyrebare hørsel, men etter en full dags flyging ringer det i ørene. Hvor mange av dere har de samme problemene?» spør piloten som kaller seg Rotorknight.

Og han får svar. Mange svar.

«Du er ikke den eneste, Rotorknight. Jeg fikk problemer med tinnitus nesten umiddelbart etter at jeg startet å fly S-92», svarer en pilot.

«Sjokkbølgen som slår inn på kapteinens side er så sterk, det føles som å sitte nær ved ei basstromme», skriver en annen.

Sluttet på grunn av helsa

Dagbladet har mottatt en rekke e-poster fra nåværende og tidligere S-92-piloter som alle har fått føle støy- og vibrasjonsproblemene på kroppen.

En utlendig som tidligere var ansatt i Bristow Norway valgte å slutte i selskapet etter relativt kort tid fordi helsa begynte å skrante.

«Etter et par måneder ble jeg mer og mer utslitt etter flyging på grunn av vibrasjonene og jeg hadde en rar lyd i ørene, til tross for at jeg var en av få piloter som brukte flygehjelm», skriver piloten.

En nåværende pilot i Bristow takker Dagbladet for å sette fokus på støy- og vibrasjonsproblemene:

«Jeg jobber som flyger i Bristow Norway og flyr S-92, en forferdelig maskin. Jeg, og mange kolleger med meg, er veldig urolige for helsa når det gjelder støy og vibrasjoner. Det gjør vondt å gå på jobb», skriver han.

Sikorskys representant i Norge sier til Dagbladet at de tar problemene på alvor. Sikorsky utvikler nå en motvibrasjonsgenerator i rotorhodet som de håper skal dempe vibrasjon i S-92.  
- Vi er opptatt av å forbedre støy- og vibrasjonsnivået i S-92. Allerede blir helikopteret nå levert med opp til seks antivibrasjonsgeneratorer, sier forretningsleder Ivar Eie i Aircontactgruppen.   







I denne artikkelen

Sted: