- Finner vi den ikke, blir ting spennende, sier forskere.

Tips oss 2400
 første forsøk:  Den første suksessfulle testen av partikkel-akseleratoren fant sted 30. mars, 2010. Etter det har forskere samlet inn mye data. Foto: Scanpix

første forsøk: Den første suksessfulle testen av partikkel-akseleratoren fant sted 30. mars, 2010. Etter det har forskere samlet inn mye data. Foto: Scanpix

Kollisjonsbilder: Dette bildet fra CERN viser hvordan partiklene har beveget seg etter de har kollidert. Foto: Scanpix

(Dagbladet): Forskere som jobber med den enorme partikkelakseleratoren LHC i Genève, tror de innen to år vil ha samlet sammen nok informasjon til å si noe om Higgs-boson, eller Higgs-partikkelen som den også kalles, finnes eller ikke. Den mystiske partikkelen er en viktig brikke i forklaringen på hvorfor partikler har masse, men eksisterer bare teoretisk.

Den britiske avisa The Telegraph skriver at forskere også håper å få inn data som kan komme med ny informasjon om mørk materie, som kan peke i retning mot eksistensen til ekstra dimensjoner. Dette kom fram under den årlige samlingen til the American Association for the Advancement of Science's (AAAS) i Washington.

Partikkelakseleratoren skulle egentlig slås av ved utgangen av året for å gjennomgå en større ombygging. Disse planene har nå blitt utsatt ett år, fordi maskinen har fungert bedre enn først antatt.

Forskere ser nå muligheten til å få svarene på flere store spørsmål innen utgangen av 2012, til tross for at partikkelstrålen bare vil være på 3,5 TeV (teraelektronvolt) mot de maksimale 7 TeV den er designet for.

Store endringer

- Vi har sterke forhåpninger om at vi innen utgangen av 2012 kan si noe om Higgs-partikkelen, fortalte Felicitas Paus, leder for internasjonale relasjoner ved CERN, under samlingen.

Skulle det vise seg at Higgs-partikkelen ikke finnes, må fysikere revurdere standardmodellen i partikkelfysikken, som regnes for å være en av fysikkens største oppdagelser.

Flere forskere har uttrykt at om den ikke blir funnet, vil det være mer oppsiktsvekkende enn å finne den. Nicholas Hadley, forsker fra universitetet i Maryland og medlem i en av forskningsgruppene ved LHC, uttrykte til reportere at de gleder seg.

- Om vi ikke ser det, blir det utrolig spennende. Det vil bety at vi må se helt annerledes på hvordan ting henger sammen.

Fortsetter ut 2012

«Big Bang-maskinen» som den også kalles ligger 100 meter under bakken på grensa mellom Frankrike og Sveits. Ved utgangen av 2012 slås den av i 15 måneder.

Hensikten er at visse deler av akseleratoren skal bli bygget om, slik at forskerne skal få muligheten til å utnytte dens potensiale maksimalt. Etter ombyggingen vil forskerne ha mulighet til å kollidere partikler med en energi på 14 TeV.

Partikkelakseleratorens oppgave er å sende stråler med partikler mot hverandre tett opp under lysets hastighet. Det er energien fra kollisjonen mellom partiklene forskere ønsker å se nærmere på. Målet er å gjenskape vilkårene som var etter Big Bang, som anses å være skapelsen av universet.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør