Ikke la deg lure av farge og navn. Stor test av grovbrød.

Tips oss 2400
GODE RÅD:  Ernæringsfysiolog og daglig leder av nettstedet bramat.no, Cathrine Borchsenius har testet brød i vår store brødtest. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet

GODE RÅD: Ernæringsfysiolog og daglig leder av nettstedet bramat.no, Cathrine Borchsenius har testet brød i vår store brødtest. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet

Brødtesten

• Vi har tatt med et utvalg av brød som ser grove ut, og som er til salgs i de store butikk-kjedene.

• Brødene er vurdert av klinisk ernæringsfysiolog og leder av nettstedet www.bramat.no, Cathrine Borchsenius, som har gitt brødene terningkast én til seks.

• Kriteriene for testen: plusspoeng for proteininnhold, umettet fett, kostfiber og grovhetsprosent. Minuspoeng for sukker, mettet fett og natrium (salt).

• Testen inkluderer ikke om brødet inneholder frø eller sunne oljer ettersom mengdene ikke alltid er oppgitt.

• Selv om noen brød får dårlig skår i denne testen, så kan de være langt sunnere enn andre fine brød.
Mills/Mesterbakeren Vita Hjertego' Ekstra grovt brød (testvinner):: En desidert vinner med en grovhetsprosent på 100, lite salt, mye umettet fett og mest fiber av alle. Inneholder også mye protein i forhold til de andre brødene.

Mills/Mesterbakeren Vita Hjertego' Ekstra grovt brød (testvinner):: En desidert vinner med en grovhetsprosent på 100, lite salt, mye umettet fett og mest fiber av alle. Inneholder også mye protein i forhold til de andre brødene.

Bakers, Naturlig Sunt Bygg fullkorn: En god nummer to, men bra grovhetsprosent og innhold av fiber.

Bakers, Naturlig Sunt Bygg fullkorn: En god nummer to, men bra grovhetsprosent og innhold av fiber.

Matmesteren, Stabbursbrød Ekstra grovt: Bra grohvetsprosent og greit innhold av fiber. Bra innhold av mettet fett.

Matmesteren, Stabbursbrød Ekstra grovt: Bra grohvetsprosent og greit innhold av fiber. Bra innhold av mettet fett.

Bakehuset Ruget: For lav grovhetsprosent til at det kan kalles for et virkelig grovt brød. Innholdet av fiber er ok, men kunne vært høyere. Litt mye salt, men en grei fordeling mellom mettet og umettet fett.

Bakehuset Ruget: For lav grovhetsprosent til at det kan kalles for et virkelig grovt brød. Innholdet av fiber er ok, men kunne vært høyere. Litt mye salt, men en grei fordeling mellom mettet og umettet fett.

Bakers, Naturlig Sunt Økologisk Fullkorn: Lavere grovhetsprosent enn ønskelig. Dette brødet er dessuten et av dem som inneholder minst fiber av alle.

Bakers, Naturlig Sunt Økologisk Fullkorn: Lavere grovhetsprosent enn ønskelig. Dette brødet er dessuten et av dem som inneholder minst fiber av alle.

Bakers, Norsk Fjellbrød: For lav grovhetsprosent og for lavt innhold av fiber.

Bakers, Norsk Fjellbrød: For lav grovhetsprosent og for lavt innhold av fiber.

Bakers, Ferske 5-korn brød:
Har lavere grovhetsprosent enn ønskelig, men har et greit innhold av fiber.

Bakers, Ferske 5-korn brød: Har lavere grovhetsprosent enn ønskelig, men har et greit innhold av fiber.

Dagens Brød Nærbakst, Sunt og Grovt Rug:
Dette brødet har faktisk en bra grovhetsprosent, men lite fiber, en del salt, og ikke spesielt god fordeling av mettet og umettet fett. Innholdet av protein er lavt.

Dagens Brød Nærbakst, Sunt og Grovt Rug: Dette brødet har faktisk en bra grovhetsprosent, men lite fiber, en del salt, og ikke spesielt god fordeling av mettet og umettet fett. Innholdet av protein er lavt.

Bakers Ekte Grovbrød: For lav grovhetsprosent, for lite fiber, og har mest salt av alle brødene.

Bakers Ekte Grovbrød: For lav grovhetsprosent, for lite fiber, og har mest salt av alle brødene.

Mesterbakeren Grovbrød bakt i steinovn: Har lavest grovhetsprosent av alle brødene i testen, og har heller ikke nok fiber.

Mesterbakeren Grovbrød bakt i steinovn: Har lavest grovhetsprosent av alle brødene i testen, og har heller ikke nok fiber.

Bakers Birkebeinerbrød:Har for lav grovhetsprosent og fiberinnhold. Brødet har heller ikke en spesielt bra fordeling mellom umettet og mettet fett, lite protein og nokså mye salt.
Bakers sier: Birkebeinerbrødet er en gammel tradisjonsrik oppskrift som har en trofast kjøpergruppe, vi har en rekke andre brød på markedet, men vurderer løpende om vi skal relansere eller trekke birkebeinerbrødet.

Bakers Birkebeinerbrød:Har for lav grovhetsprosent og fiberinnhold. Brødet har heller ikke en spesielt bra fordeling mellom umettet og mettet fett, lite protein og nokså mye salt. Bakers sier: Birkebeinerbrødet er en gammel tradisjonsrik oppskrift som har en trofast kjøpergruppe, vi har en rekke andre brød på markedet, men vurderer løpende om vi skal relansere eller trekke birkebeinerbrødet.

Mesterbakeren Sunt og Saftig grovbrød: Lav grohvetsprosent, for lite fiber, mye salt og for mye sukker. 
Mesterbakeren sier: Dette er brød vi bare selger på Østlandet, vi selger andre brød over hele landet med høyere grovhetsprosent og høyere fiberinnhold, deriblant vår bestselger «Grovbrød uten helkorn» som har en grovhet på 91 prosent.

Mesterbakeren Sunt og Saftig grovbrød: Lav grohvetsprosent, for lite fiber, mye salt og for mye sukker. Mesterbakeren sier: Dette er brød vi bare selger på Østlandet, vi selger andre brød over hele landet med høyere grovhetsprosent og høyere fiberinnhold, deriblant vår bestselger «Grovbrød uten helkorn» som har en grovhet på 91 prosent.

Brødskala'n

• Finnes på et utvalg av brødposer og melblandinger.

• Viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet.

• Inkluderer ikke innhold av frø, nøtter eller andre ingredienser som har innvirkning på brødets næringsinnhold.

• Brødet regnes som grovt når 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel, hele korn eller kli

Deles inn i fire kategorier:
• Fint brød: 0-25 prosent sammalt mel eller hele korn.
•  Halvgrovt brød:25-50 prosent sammalt mel eller hele korn.
• Grovt brød:50-75 prosent sammalt hvete eller hele korn.
• Ekstra grovt brød: 75-100 prosent sammalt hvete eller hele korn.  

Kilde: Opplysningskontoret for brød og korn

Nøkkelhullet

• Kriteriene for hvilke matvarer som kan få Nøkkelhullet er fastsatt av norske, svenske og danske mat- og helsemyndigheter.

• Stiller krav til minimumsinnhold av kostfiber og sammalt mel og krav til maksimumsinnhold av fett, salt og sukker.

• Nøkkelhullsmerket brød skal inneholde minst 25 prosent fullkorn og knekkebrød minst 50 prosent fullkorn.

• Eksempel på varer som kan få nøkkelhullsmerket: Brød, rundstykker og knekkebrød med mindre fett (høyst 7 g per 100 g), sukker (høyst 5 g per 100 g) og natrium (høyst 0,5 g per 100 g) og mer kostfiber og fullkorn.  

Kilde: Mattilsynet, Helsedirektoratet
(Dagbladet): Sjekk grovhetsprosenten, innhold og ingrediensenes rekkefølge i varedeklarasjonen før du handler brød, råder ekspertene. For nordmenn er mer opptatt av helse og livsstil enn noensinne.

I fjor spiste vi 250.000 tonn ferske brødvarer. I perioden 2006-2009 gikk salget av fine brød ned med cirka 18 prosent, mens salget av grove brød økte med cirka 11 prosent, ifølge tall fra Flesland Markedsinformasjoner.

Tall fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) viser at det har vært en økning i forbruket av grove brødtyper i løpet av hele 2000-tallet.

Gunstig fiber

Grove korn- og brødvarer er bra fordi de har et høyt innhold av kostfiber, mineraler, vitaminer og antioksidanter.

Men hvor sunn er brødskiva di egentlig, og hva bør du se etter når du står foran brødhylla på nærbutikken?

- Jo grovere et brød er, desto høyere andel hele korn, sammalt mel og kli inneholder det. Både fullkornprodukter og fiber fra disse har vist en sammenheng med redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og overvekt. Dessuten er fiber bra for fordøyelsen, sier klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av BraMat.no, Cathrine Borchsenius.

Hun har testet 12 vanlige brød, som du får kjøpt i kjedebutikker, på oppdrag fra Dagbladet.

Når du kjøper brød har Borchsenius følgende råd:

- Se på grovhetsprosenten! Jo høyere den er, desto mer hele korn, sammalt mel og fiber i brødet. Se gjerne også på «brødskala'n», men vit at den kan være 3/4 eller fullskravert selv om brødet «bare» har en grovhetsprosent på henholdsvis 50 eller 75. Det optimale er brød med grovhetsprosent på mellom 75 og 100. Sjekk også innhold av salt og mettet fett, i tillegg til fiber, råder hun.

«Feil» farge og navn

Det næringsrettede forskningskonsernet Nofima jobber for at vi skal spise brød hvor så mye som mulig av kornet er med.

- Nordmenn spiser for lite kostfiber i dag. Nå får vi i oss kanskje 17—20 gram per dag, mens vi bør ha omkring 25-30 gram, sier seniorforsker Stefan Sahlstrøm.

Ifølge professor i mat- og ernæringsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, Wenche Frølich, er ikke fargen på brødet bevis for at brødet inneholder mye fullkorn.

- Mange brød er tilsatt maltmel, sukkerkulør eller sirup som gir mørk farge, og kan lure deg til å tro at brødet er grovt. Farge kan ikke brukes som indikasjon på hvor grovt brødet er, sier hun. Det er heller ikke alltid brødets navn er en god indikasjon på innhold.

- Skal et brød kalles rugbrød, bør en av hovedingrediensene være rug. Det holder ikke bare med noen få prosent, som det er i flere brød. Det er også villedende å kalle et brød for havrebrød bare fordi det strøes litt havre på toppen, sier Frølich.

Ulike egenskaper

Ifølge Frølich er det et sunnhetstegn om de første ingrediensene i varedeklarasjonen er fullkorn av hvete, rug, havre og bygg.

- Sjekk varedeklarasjonen og rekkefølgen som ingrediensene er oppgitt i. Det som står oppført først er det størst andel av, sier hun.

Et høyt nivå protein i brødet er ikke nødvendigvis bra.

- Hvis det er over 15 prosent protein i kornet - som er den naturlige mengden - er det som regel tilsatt ekstra isolert gluten. For dem som er i risikosonen, kan dette gi utslag på cøliaki, sier hun.

- Ulike kornslag har ulike typer av fiber og følgelig ulike egenskaper. Jeg vil anbefale å spise alle typer av korn,sier Frølich.
I denne artikkelen