Det ble et tett løp da vi testet nye VW Passat og Ford Mondeo.

Tips oss 2400
STOR: Ford Mondeo er 1,9 meter bred, og det bidrar til at bilen gir sjåføren storbilfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

STOR: Ford Mondeo er 1,9 meter bred, og det bidrar til at bilen gir sjåføren storbilfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

STØDIG: Ford Mondeo har alltid vært blant de mest velkjørende bilene i sin klasse. På veien oppleves den som stabil og inkluderende. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

STØDIG: Ford Mondeo har alltid vært blant de mest velkjørende bilene i sin klasse. På veien oppleves den som stabil og inkluderende. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

LØFT: De typiske folkemerkene har de siste årene fått et solid løft i innvendig utseende og kvalitetsfølelse. Ford Mondeo er intet unntak. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

LØFT: De typiske folkemerkene har de siste årene fått et solid løft i innvendig utseende og kvalitetsfølelse. Ford Mondeo er intet unntak.
FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

ROMMELIG: Baksetet er bredt, og dermed blant de beste i klassen når det gjelder å romme tre passasjerer eller tre barneseter. Også beinplassen er god. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

ROMMELIG: Baksetet er bredt, og dermed blant de beste i klassen når det gjelder å romme tre passasjerer eller tre barneseter. Også beinplassen er god.
FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

PLASS TIL MYE: Også helt bakerst stiller Mondeo stv. med gode kort. Bagasjerommet er både lengre og bredere enn det du finner i for eksempel VW Passat, men ikke like høyt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

PLASS TIL MYE: Også helt bakerst stiller Mondeo stv. med gode kort. Bagasjerommet er både lengre og bredere enn det du finner i for eksempel VW Passat, men ikke like høyt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

STORE LIKHETER: Teknisk sett er mye likt den forrige VW Passat. Men designen og karosseriet er nytt og VW-moderne. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

STORE LIKHETER: Teknisk sett er mye likt den forrige VW Passat. Men designen og karosseriet er nytt og VW-moderne. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

GODFØLELSE: En Passat med så mange kryss på ekstrautstyrslista som denne, gir en nesten like påkostet følelse som en klart dyrere bil i statusklassen. FOTO: Petter Handeland

GODFØLELSE: En Passat med så mange kryss på ekstrautstyrslista som denne, gir en nesten like påkostet følelse som en klart dyrere bil i statusklassen. FOTO: Petter Handeland

Testdata

Ford Mondeo
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,8
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,5
  • STØY TOMGANG, dBA:51,7
  • STØY 50 KM/T, dBA:58,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:61,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:64,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,63
VW Passat
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,7
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:8,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,0
  • STØY TOMGANG, dBA:48,4
  • STØY 50 KM/T, dBA:59,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:62,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:65,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,59
Vinnerbiler, det kan vi trygt kalle VW Passat og Ford Mondeo. Begge har så å si fast plass på pallen for de mest solgte mellomklassebilene i Norge, sammen med Toyota Avensis.

I landet der stasjonsvogn er like populært som brunost, er disse to stasjonsvognene representanter for selve norgesbilen: Den som er rommelig og praktisk, og som samtidig gir følelsen av mye bil for pengene.

Her er 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner.

Begge er nylig kommet i ny versjon. Men hvor nye er de egentlig? Da Mondeo ble presselansert som ny i fjor høst, måtte Ford ty til fiffige ordkonstruksjoner for å skille ny fra nesten ny.

Dagens modell kalte de «the new Mondeo», i motsetning til «the all new Mondeo», som var den nesten helt like som kom i 2007.

I praksis snakker vi om en god, gammeldags midtlivsoppgradering, en slik som skal gjøre bilen i stand til å lokke kunder også i de siste årene fram til en helt ny modell tar over. Det betyr grovt sagt nye lykter foran og bak (noen av dem med LED, selvsagt), ansiktsløftet front og mer tilgjengelig elektronikk.

VW omtaler Passat som helt ny, og altså ikke en facelift. Om front og hekk er det lett å si seg enig med fabrikken, for dette er nytt. Faktisk er også de fleste metallplater nye.


Men silhuetten er så å si uendret, uansett hvilken vinkel du ser den fra, og det er et signal om at den bygger på et velkjent indre. Og har du en Passat som er blitt et par år gammel, vil du neppe merke særlig forskjell når du kjører den nye.

Siste ord om akkurat den saken lar vi kollisjonsekspertene hos EuroNCAP få. De har plukket den nye Passat fra hverandre som en del av sin kræsjtestprosedyre. Etter å ha gjort det, kalte de bilen for «the facelifted VW Passat».

Egentlig er ikke graden av «ny» så interessant. For for å foregripe konklusjonen: Dette er to ordentlig gode biler som vil holde seg godt mot konkurrentene (som i tillegg til Avensis teller for eksempel Mazda 6, Opel Insignia, Honda Accord og delvis også rimelige versjoner av Volvo V70 og V60). Det interessante er å finne ut hvilken som er den beste norgesbilen.

De to duellantene koster i utgangspunktet så å si det samme (rundt 370 000 kroner), har like sterk motor (toliters diesel med 140 hk) og sekstrinns automatisk dobbeltclutchgirkasse. Det kan minne litt om å sammenligne brunost fra Synnøve og Tine (og vi liker brunost).

Fords fortrinn

Mondeo er en stor bil. Den er ikke mer enn 6-7 centimeter lengre og bredere enn Passat, men det er faktisk synlig. Når du setter deg bak rattet, får du storbilfølelser. Kanskje er den viktigste årsaken at Mondeo med 1,9 meters bredde er like bred som en ekte storbil, noe Passat ikke er.

Når vi måler bilen innvendig, slik vi alltid gjør i våre tester, ser vi at Ford har tatt vare på de ekstra centimeterne. Som regel handler det ikke om mye, men 4 cm ekstra beinplass bak vil en langbeint tenåringssønn helt sikkert sette pris på - særlig om også sjåføren er langbeint.

Også bredden i baksetet er sjenerøs, og Mondeo består den ultimate baksetetesten: tre barneseter i bredden.

Ikke minst har Mondeo et bagasjerom som i snitt er både lengre og bredere enn i Passat. Generelt mener vi god lengde og bredde er viktigere når bilen skal pakkes enn høyde i lasterommet, som Passat har mest av. (Vi greier for øvrig ikke å forstå at Passat skal romme over 60 liter mer bagasje enn Mondeo, slik fabrikkens oppgitte tall sier.)

Seteløsningen er imidlertid ikke like smart i Mondeo som i Passat. I Passat kan seteryggen felles ned med hendler i bagasjerommet, og gulvet blir helt flatt. Mondeo mangler «fjernstyring» av setene, og hvis du bare feller ned ryggen, blir det ikke flatt. Det blir det først når du først vipper opp sitteputa, for så å legge ned ryggen.

En smart skiluke i midten av bakseteryggen, som i mange tilfeller kan gjøre skistativ på taket unødvendig samtidig som to personer har normal sittekomfort i baksetet, finnes ikke engang på ekstrautstyrs-lista til Mondeo. I Passat er det standard fra utstyrsserien Comfortline.

Kjøreegenskapene til Mondeo har vi alltid skrytt av, og årsaken er fjæring og demping som er ypperlig avstemt for all slags normal bruk.

Det er progressiviteten vi liker: Smidig i innfjæringen, slik at også skarpe ujevnheter i lav fart files pent av, og samtidig jevnt strammere når understellet utsettes for større påkjenninger. Sammen med en passe direkte styring gjør det Mondeo til en familiebil som også evner å engasjere sin sjåfør.

På testdagenes hvite veier, til dels med løs nysnø, sliter imidlertid Mondeoen. Det er som om den flyter oppå, og kontakten med underlaget er ikke på topp. Kanskje er dekkvalget, med relativt brede 225/50 R17, ikke heldig for bilen, for vi vet at den kan så mye mer.

Men uansett viser den seg som lett å håndtere også nå, og antisladdsystemet er akkurat passe aktivt til å sikre trygg og effektiv kjøring uten å ta over hele styringen.

Fremdriften tar en tolitersdiesel med 140 hk og 320 Nm dreiemoment seg av. Den har vi intet galt å si om. Gangkulturen er i dieselsammenheng god, og fra tidligere vet vi at den er lettkjørt også når den kobles til en manuell girkasse.

Men i testbilen er det Powershift som gjelder. Det er navnet på dobbeltclutchgirkassene Ford lanserte i Mondeo for et år siden (altså før selve faceliften). Som DSG-kassen i Passat har den seks trinn, men deretter er ulikhetene større enn likheten mellom de to kassene.

Mens Passat-giret med tysk nidkjærhet gjør alt det kan for å tyne krefter ut av motoren på turtall helt ned mot 1200 o/min., lar Ford-kassen motoren surre mye høyere opp i turtall før den langt mer bedagelig legger inn neste trinn.

Akselerasjonsmålingene (se tabell) gir likevel ikke grunnlag for å si at Ford-girkassen er ineffektiv, for Mondeo er så å si like rask som Passat. Heller ikke forbruket i vår 20 mil lange testløype gir oss reell grunn til å klage, for det er fint lite som skiller.

Likevel er vår følelse sterk: Powershift funker, men den er kopien som ikke er blitt like god som originalen.

Selv om giringsmønsteret i Ford-girkassen også har en fordel. Du slipper at det høres ut som om motoren skal kveles, slik det noen ganger gjør i Passat.

Les full test av Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift stv. Tester av flere eldre Mondeo-versjoner finner du her.

VWs vinneroppskrift

De er smarte i Wolfsburg. Det er ikke nødvendigvis slik at de bygger bedre biler enn de andre - sjekker du ulike feilstatistikker, kan det noen ganger se ut til at det motsatte har vært tilfelle.

Men de har bygd biler som på noen områder oppleves som et trinn mer påkostet enn flere av konkurrentene, ikke minst når de står helt stille inne i bilbutikken. Den nye Passaten er et eksempel på dette.

Ta dørene: Håndtaket er fast, med et godt definert punkt der låsen åpner seg. Døra føles tung, og vi tør vedde på at det har stått "skal gi assosiasjoner til en safe" i utviklingsinstruksen. Og har du ikke fått den følelsen før, får du den når du lukker døra.

"Klunk", sier det, akkurat som i luksusmerkene. Det gjør det ikke i Mondeo.

Innvendig er det langt mindre som skiller bilene når du trykker på knapper og kjenner på materialene, men Passat har en stil som minner mer om den kjølige korrektheten du finner i de tyske statusmerkene.

Litt streng, og alltid fast, helt ned til setestoppingen. Men reelt sett bedre enn Ford? Nei, det kommer helt og holdent an på smak og behag.

Passat er altså litt trangere enn Mondeo. Fra førerplassen føles den faktisk en halv bilklasse mindre også under kjøring. I baksetet gjør mer markerte sidevanger at tre personer ikke sitter fullt så godt som i Forden, og familier med tre småbarn bør definitivt prøvemontere barnesetene for å sjekke om det er plass nok.

Trenger du plass til barneseter? Sjekk tester av VW Sharan og Touran, Mazda 5, Ford Grand C-Max og Mercedes R-klasse.

Selv om forskjellene i plass ikke er store, kan en grovt si at Passat er en veldig rommelig bil for kjernefamilien, mens Mondeo er bedre for dem med enda et familiemedlem.

Passat har et ratt som med stor reguleringsfrihet i lengderetningen, og det er sterkt medvirkende til at de aller fleste lett finner seg til rette. Bare de aller mest langbeinte vil ønske seg individuell regulering av sitteputevinkelen for å få bedre lårstøtte.

Slik vi er blitt vant til fra VW-konsernet, er instrumenteringen logisk.

I det hele tatt er Passat en bil det er lett å kjenne seg hjemme i. Det er bare å sette DSG-girspaken i D, og du er i gang. Girskift trenger du egentlig aldri mer tenke på, for kombinasjonen av elektronikk og mekanikk gjør din innsats overflødig.

Girskiftene er lynraske, og det bidrar til at bilen føles sterk og rask. Selv om forskjellen i ytelser mellom VW og Ford i våre akselerasjonstester er svært liten, oppleves Passat som kjappere.

Særlig gjelder det ved små og middels store gasspedalkommandoer.

På vinterveiene er Passaten bedre med på notene enn Mondeo, og mye av årsaken er trolig bedre egnede dekk for løst snøføre (205-bredde). Fronten svinger inn i kurvene med bedre grep på forhjulene, og bakparten følger lydigere etter.

Når hjulene likevel slipper, er antisladdsystemet hardere i sine inngrep enn i Mondeo. Felles for begge biler er at det er lett å kjenne når grepet er i ferd med å ta slutt. Det gjør i sin tur at det er enkelt å ta seg pent inn.

Passat-fjæringen er ikke like dyktig som Mondeos til å svelge skarpe kanter, men likevel gir den seg mer når den settes under press. Det er noe mer støy i VW under fart, men når vi vurderer alle faktorer, synes vi likevel at totalkomforten er på et ganske likt nivå.

Og dette nivået er høyt - blant volummodellene er Mondeo og Passat helt i tet.

Det er ikke så rart at de selger godt.

Les full test av VW Passat 2,0 TDI DSG stv. Tester av eldre Passat-versjoner finner du her.

VimennBil.no mener:

Sjelden har en duell vært tettere enn denne. Ofte er det bare nyanser som trekker i den ene eller andre retningen. Slik blir det blant de beste i VM-løypene, og slik er det mellom gode biler.

Når totalen summeres, er Mondeo bilen vi ville valgt dersom alle sitteplasser ofte er i bruk. Noen få ekstra centimeter gir noen ganger godt merkbare forskjeller.

Men det er Passat som fremstår som mest finslipt og gjennomført, blant annet med best kvalitetsfølelse og girkasse. Det gjør at vårt valg - etter fotofinish - er en Volkswagen.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.


GOD RESPONS: VW Passat kjennes ett trinn livligere på veien enn Mondeo. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

GOD RESPONS: VW Passat kjennes ett trinn livligere på veien enn Mondeo. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør