Oberst Inge Kampenes (44) ledet Norges første krigsoppdrag med F16, og mener situasjonen i Libya ligner.

Tips oss 2400
VETERAN: Oberst Inge Kampenes (44) ledet det første norske krigsoppdraget med F16 i 1999 da Nato gikk til angrep mot Jugoslavia for å hindre folkemordet i Kosovo. Foto: Luftforsvaret

VETERAN: Oberst Inge Kampenes (44) ledet det første norske krigsoppdraget med F16 i 1999 da Nato gikk til angrep mot Jugoslavia for å hindre folkemordet i Kosovo. Foto: Luftforsvaret

(Dagbladet): I morgen kan de seks norske F16-kampflyene ta av med kurs for NATO-basen i Sigonella på Sicilia. Der er danskene allerede på plass med sine seks F16-fly.

Mandatet er å beskytte sivilbefolkningen mot Muammar Kadhafis regjeringsstyrker. Bevæpnet med gammelt sovjetisk utstyr har han gått til krig mot sitt eget folk. Situasjonen ligner veldig på den som møtte norske kampflypiloter i 1999 da de ble satt inn for å hindre folkemordet i Kosovo.

- Jeg har tenkt en del på det de siste dagene, og temaet er veldig likt. Her skal man inn og beskytte sivile. Og man vet ikke hva Khadafi vil gjøre. Slik var det også i Kosovo. Vi visste ikke hva Jugoslavia ville gjøre da vi krysset inn i luftrommet den første gangen, sier oberst Inge Kampenes til Dagbladet.

Enorm spenning

Kampenes var operativ leder for den første kampoperasjonen med norske F16-fly under krigen i Kosovo. Siden da har norske F16 utført kampoppdrag i to perioder i Afghanistan. Under operasjon «Enduring freedom» i 2002 var han sentral i planleggingen for det norske kampflyoppdraget. I dag leder han en seksjon i Luftforsvarsstaben, og har lagt pilotvingene på hylla for godt.

- Det en pilot føler før et oppdrag som dette er en enorm spenning. Man aner jo ikke hva som kan møte deg. Jeg tror de føler seg trygge på oppgaven og flymaskinen. Men samtidig er de nok spente og usikre på hvordan forholdene er, sier veteranen til Dagbladet.

- Jeg husker selv den første turen, og den enorme spenningen i dagene før. Følelsen er ubeskrivelig. Man er forberedt på det verste når man setter seg i cockpiten - forberedt på hva som kan komme. Og for vår del kom det jo ikke noen fly. Men luftvernet til Milosevic var alltid en stor trussel, forteller han.

Ikke redd for Khadafis fly

Libya er ikke et sted norske piloter har forberedt seg på. Derfor må de på svært kort tid sette seg inn i landet og forholdene de skal operere under. Å måtte tilpasse seg raskt er noe piloter er vant til å gjøre, understreker han.

Selv om Kadhafi på papiret har en stor mengde jagerfly, skal de fleste av disse være i så dårlig forfatning at de ikke kan fly. Og de få som gjør det, gamle sovjetiske MiG-23, Su-22 og muligens en fransk Mirage, er så utdaterte at de knapt utgjør en trussel for norske eller andre allierte kampfly.

- Libyske fly er eldgamle og vil ikke være noen match mot våre fly. Men bakke-til-luft-missilene er den største frykten. Her har Libya noen mobile varianter som fortsatt har rekkevidde og kan være svært potente. Derfor vil man helst holde relativt god avstand inntil disse er slått ut, sier Kampenes.

Derfor vil det å slå ut alt av luftvern være førsteprioritet for de allierte.

- De vil gjøre alt for å slå ut dette, og på den måten sikre luftherredømmet. Det er helt grunnleggende for å få kontroll. Uten kontroll i luftrommet kan Kadhafi gjøre som han vil på bakken.

Den store redselen

Mens frykten er Kadhafis luftvernmissiler, er det å ramme uskyldige sivile den virkelige «store redselen».

- Å ramme sivile er den store redselen for en flyver. Det er det verste som kan skje. Derfor vil pilotene som nå reiser ut gjennomgå rutinene for å få bekreftet sine mål hele tiden. Det er så viktig at målet er rett og at det ikke finnes tvil. Å treffe sivile vil nok være det største bekymringsmomentet under dette oppdraget, sier Kampenes.

Foreløpig er det uklart hvilken rolle de norske jagerflyene vil få. Kampenes forteller at både fly og mannskaper er trent til å løse flere roller ved behov.

- De er forberedt på alt fra luftromsbeskyttelse, patruljering, til å gi støtte til operasjoner på bakken. De kan både angripe og ta ut fly og helikoptre, og levere bomber mot bakkemål. De norske flyene har en såkalt sving-rolle, hvor man er godt trent til begge oppgavert, sier han.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør