Å få opp pulsen er positivt, viser ny norsk studie.

Tips oss 2400

Høyt blodtrykk

• Høyt blodtrykk (hypertensjon) betyr at trykket i pulsårene er høyere enn det som regnes for normalt. Det antas at minst en av fire nordmenn har høyt blodtrykk.

• Høyt blodtrykk vil over tid øke risikoen for hjerneslag og hjerteinfarkt.

• Det antas at lavere blodtrykk hos befolkningen de siste 30 årene kan forklare minst halvparten av nedgangen i dødelighet av hjerneslag i Norge. Selv en liten reduksjon har betydning.

Kilde: Folkehelseinstituttet, LHL., Harald E. Mølmen
Trening med høy intensitet har best effekt på blodtrykket på kort sikt, viser en norsk studie publisert i tidsskriftet European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation. Forskerne fra NTNU har vist at de som trente intervalltrening, hadde en stor reduksjon i blodtrykket etter bare 12 uker.

- Effekten av trening med høy intensitet var like god som effekten av blodtrykksmedisin. Vi ser at fysisk aktivitet og livsstilsendringer kan redusere og kurere høyt blodtrykk. Det har ingen bivirkninger, og har også god innvirkning på andre risikofaktorer for hjertesykdom, som kolesterolnivå, sier Harald E. Mølmen, forsker ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved NTNU.


Sluttet med medisiner
De 89 deltakerne i studien ble delt inn i tre grupper, der en trente med moderat intensitet, en trente intervalltrening med høy intensitet, og den siste var en kontrollgruppe. De fleste var utrente fra før.

Gruppa som trente intervalltrening, trente på tredemølle med fire intervaller på fire minutter med en hjertefrekvens på over 90 prosent av makspuls.

- To tredeler av denne gruppa hadde en stor reduksjon i blodtrykksnivået. Flere kunne kvitte seg med blodtrykksmedisiner de hadde brukt i 20 år, sier Mølmen.

De som trente intervalltrening, fikk også bedre funksjon i blodårene og bedre kondisjon.


Korte økter
Treningsprogrammet, med tre dager trening i uka, er gjennomførbart for alle, mener Mølmen. Han anbefaler at man får opp pulsen til over 85% av makspuls for best effekt.

- All utholdenhetstrening er positivt, men vi har vist at høy intensitet gir best effekt. Du trenger heller ikke trene lenge hver gang med intervalltrening, og du kan ta det med i dagliglivet, for eksempel ved å legge inn mer intensive løp når du går tur, foreslår han.

Tor Ole Klemsdal, avdelingsoverlege ved Avdeling for forebyggende medisin ved Oslo Universitetssykehus, synes studien er interessant. Men han mener også det trengs mer forskning før man kan si noe om trening med høy intensitet er mer gunstig på sikt.

- Myndighetene har lenge anbefalt at vi skal være i moderat intens fysisk aktivitet minst 30 minutter daglig, men nå kommer det mer forskning som viser at mange har mer å hente på mer intensiv trening. Det er viktig at vi får mer forskning på hvilken helsegevinst slik trening har, mener han.

Klemsdal mener anbefalingene om trening må tilpasses hver enkelt.

- For yngre personer med høyt blodtrykk er det bra med en viss intensitet i treningen. Men av de litt eldre er det ikke alle som tolererer trening med for høy intensitet. For de som har ukontrollert høyt blodtrykk, vil blodtrykket kunne øke så mye ved intens trening at det ikke er tilrådelig før blodtrykket er rimelig velregulert, sier han.


Anbefaler kontroll
Nils Erling Myhr, leder for Feiringklinikkens rehabiliteringsavdeling, mener også man bør få ned ukontrollert høyt blodtrykk før man begynner med intensiv trening.

Der trener hjertepasienter intervalltrening med 85 til 90 prosent av makspuls. På forhånd går de gjennom en belastningstest på tredemølle, der hjertet og blodtrykket overvåkes. De aller fleste blir klarert for trening, mens 10-15 prosent ikke blir anbefalt å trene med høy intensitet.

- De som har en eller flere risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, og ikke er vant til å trene, bør rådføre seg med lege eller helst bli testet før de setter i gang med intensiv trening, mener Myhr.



Stor effekt ga ny motivasjon

Ragnar Iversen (56) trappet ned på medisinbruken, og har fortsatt å trene etter at han deltok i forskningsprosjektet ved NTNU.
— Å komme i gang med trening ble et vendepunkt for meg, og hadde en voldsom effekt på blodtrykket. Det å presse seg litt er motiverende og effektivt, sier Iversen.

Han trente mye da han var yngre, men i en hektisk hverdag fikk han sjelden tid. For noen år siden fikk han beskjed om at han hadde høyt blodtrykk, og ble rådet til å komme i gang med å trene igjen. Men det var ikke så lett.

— Å få enkel veiledning ga meg veldig mye. Jeg fikk målt makspuls og oksygenopptak, og etter tre måneder med gode resultater, var løpet lagt videre, sier han.

Nå har han fortsatt med intervalltrening på tredemølle, og driver også styrketrening og går på ski. De siste årene har han gått Vasaloppet for å utfordre seg selv.

— Mitt råd er å få målt makspulsen, og kjøpe en pulsklokke, før du begynner å trene. Jeg synes det er mye bedre å springe knallhardt i fire ganger fire minutter enn å jogge mange kilometer, sier han.


I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør