Da er det bare å åpne flaska.
Send tips til Dagbladet.no MMS/SMS: 2400 Tlf: 2400 0000 e-post: 2400@db.no
Både moderate og farlig drikking er forbundet med redusert risiko for koronar hjertesykdom sammenliknet med avholdenhet, sier de amerikanske forskerne.
Forskere ved Boston Universitetet har vurdert 12-måneders prevalens av koronar hjertesykdom hos personer som drakk alkohol og hos andre personer som avsto fra å drikke alkohol. Forskerne brukte data fra 2001 National Epidemiologiske undersøkelser om alkohol.
Nesten 50.000
I denne undersøkelsen av 43 093 menneske var det 16 147 rusfrie personer, 15 884 som drikker moderat, og 9578 som drikker for mye alkohol basert på tallene fra verdens helseorganisasjon. I undersøkelsen var det også 1484 alkoholikere.Redusert fare
Studien, som nylig ble publisert i American Journal of Addictions, konkluderer med at personer med både moderat og farlig drikkemønster har redusert odds for koronar hjertesykdom sammenlignet med avholdsmennesker. Men risikoen for koronar hjertesykdom var ikke signifikant forskjellig mellom alkohol-avhengige og avholdsmennesker.Begrensninger
Imidlertid har studien begrensninger som blant annet skyldes manglende sosioøkonomiske variabler for å justere for tobakksbruk, rus, fedme og trening. Det er med andre ord ikke veien til frelse og drikke mye alkohol, men de kan altså styrke hjertet. Og det er da alltids noe.Også Tidskrift for Den norske legeforening har omtalt dett emnet tidligere. De hadde overskriften; «Menn som drikker alkohol daglig har mindre risiko for hjertesykdom enn menn som drikker sjeldnere. For kvinner derimot, er det mengden som teller».
De advarer riktignok mot å tolke resultatet for bokstavelig, og viser til at; «Også tidligere forskning har vist at et moderat alkoholinntak kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdom, men det meste av denne forskningen har kun inkludert menn».
Deltakerne svarte på spørsmål om blant annet alkoholforbruk. Tilfeller av koronar hjertesykdom ble registrert, og resultatene ble justert for kjente risikofaktorer som alder, røyking, utdanning, fysisk aktivitet og kosthold.















Anbefal artikkelen via e-post
Anbefal artikkelen via mobil
Skriv ut artikkelen