Illegal japansk ungdomskultur tar Norge med storm.

Tips oss 2400

RÅNERN FRA SKI


• Onsdag 3. mai klokka 11 har Dagbladets nye web-TV-serien «Rånern fra Ski» premiere.

• Vi følger norske Fredric Aasbø (25) fra Ski som er i ferd med å skape seg et navn i en av verdens tøffeste bilsporter, drifting.

• Nye episoder legges ut klokka 11 onsdag 4. mai, torsdag 5. mai og fredag 6. mai. I de påfølgende ukene publiseres ferske episoder på mandager, onsdager og fredager samme klokkeslett.

• Alle episodene, fakta og info om drifting og Fredric finner du på db.no/drifting.

DRIFTING

• Verdens raskest voksende bilsport.

• Har sitt opphav i Japan, men er nå utbredt i store deler av verden.

• Drifting er en motorsport som benytter seg av en spesiell kjøreteknikk.

• Denne teknikken går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner/ sklir sidelengs gjennom svingene, samtidig som sjåføren kontrollerer denne bevegelsen (sladding).

• Utøverne/ sjåførene bedømmes etter kriteriene fart, vinkel på bilen, mengde dekkrøyk fra bakhjulene og showfaktor.

• Blir av mange beskrevet som den mest publikumsvennlige motorsporten, siden den samler opp mange av de spektakulære elementene fra andre typer motorsport.

• Miljøet i Norge er voksende. Før sesongen 2011 var ca. 350 førere registrert med startnumre til Prodrift-serien.

Les mer om reglene og teknikkene
EKSTREMT: Nissan 350Z er en populær driftingbil for viderekommende. Men prislappen gjør at de fleste styrer over på billigere modeller. Man kan skaffe seg en grei bil å starte med for 50-70 000 kroner. Foto: PHILIP-MANN
/CREATIVE COMMONS

EKSTREMT: Nissan 350Z er en populær driftingbil for viderekommende. Men prislappen gjør at de fleste styrer over på billigere modeller. Man kan skaffe seg en grei bil å starte med for 50-70 000 kroner. Foto: PHILIP-MANN /CREATIVE COMMONS

TOMMEL OPP: Rallykjører Henning Solberg har sans for drifting. Han mener det er viktig at ungdom får leke og utvikle seg i trygge former på en racerbane. Foto: ERLEND ASS / SCANPIX

TOMMEL OPP: Rallykjører Henning Solberg har sans for drifting. Han mener det er viktig at ungdom får leke og utvikle seg i trygge former på en racerbane. Foto: ERLEND ASS / SCANPIX

• Les mer på db.no/drifting

(Dagbladet): Den spektakulære japanske bilsporten «drifting» er verdens raskest voksende motorsportgren, og på full fart inn i norske miljøer.

Kort sagt er drifting en gren som virkelig setter førernes bilkontroll heftig på prøve, og resultatet er nervepirrende og utrolig.

For et utrent øye kan det se ut som om utøverne kjemper en desperat kamp mot en løpsk bil med hundrevis av hestekrefter totalt ute av kontroll, men her er det presisjon og overblikk som gjelder ned i hver minste detalj.

Akseptert

Heldigvis har sporten, som startet på japanske fjellveier med livet som innsats, funnet veien inn i kontrollerte former på racerbanen. Siden 2007 har det vært en egen norsk bilsportgren godkjent av Norges Bilsport Forbund, og miljøet vokser.

Det er ikke så rart, mener bilkjendis og en av verdens beste rallyførere, Henning Solberg:

- Alle liker jo å se en bil i sladd, og i drifting finnes veldig mange av elementene som gjør motorsport spektakulært, sier han.

- Jeg har selv vært passasjer i driftingbil med profesjonell sjåfør, og kan anbefale sporten på det sterkeste, fortsetter Solberg.

På spørsmål på hva som skiller en god drifter fra en god rallysjåfør, er Solberg generøs med superlativene:

- Jeg har stor respekt for gode driftere. De utøver stor bilkontroll, gode triks og vet å underholde, selv om farten er langt lavere enn i eksempelvis rally. En rallysjåfør må takle flere forhold og større farer, avslutter han.

- For teatralsk

Geir Svardal er journalist i Vi Menn Bil Top Gear, og har jobbet tett med motorsport siden 80-tallet.

Personlig foretrekker han bilsport der tidsfaktoren er det eneste som teller når vinneren skal kåres:

-  Jeg forbinder drifting med en ungdomskultur omtrent som Gatebil, der overstyring er satt i system og blitt en konkurranseform i seg selv. På verdensbasis er ikke sporten spesielt ny, men i Norge er den for ferskvare å regne, sier han.

Men også Svardal er full av lovord om førerne:

- Bilkontrollen i drifting er imponerende, men skiller seg prinsipielt ikke fra den andre dyktige bilsportsutøvere besitter. Det som skiller drifting fra annen bilsport er etter min mening at tidsfaktoren er underordnet mer kosmetiske og teatralske faktorer, som for eksempel kjørestil og graden av show og dekkrøyk.

Overkommelig

I andre motorsportgrener er ofte inngangsbilletten svært dyr, og de beste har budsjetter på hundretusenvis av kroner i året for å hevde seg i toppen. Det er ikke lett å skaffe seg gode sponsoravtaler i et lite land som Norge.

 Driftingguru og leder for Powerdrift-serien i Norge, Tom Ole Svendsen, forteller at drifting er en rimelig og lett tilgjengelig måte å drive med bilsport på:

- En helt grei driftingbil koster fra 50 000 kroner og oppover, og du må legge til noen tusenlapper for å få den godkjent med bur og diverse sikkerhetsanordninger.

Det er rimelig i forhold til eksempelvis en rallybil. Og heller ikke årsbudsjettene er avskrekkende:

- De fleste kjører på brukte dekk som er fullt mulig å skaffe seg gratis, med mindre de blir sponset. Har man en driftsikker bil, er det stort sett bensin og frakt som koster noe særlig i tillegg, forteller Svendsen.

Han roser også miljøet for å være sosialt og hyggelig, og forteller at alle hjelper alle - til tross for hard konkurranse på banen.

Galskap i trygge former

Reglementet for drifting er strengt for å unngå skader, og alle biler som deltar må ha vognlisens som godkjennes av Norges Bilsport Forbund.

- Det er bra at man kan drive med sladding og morokjøring i lovlige former på lukket bane. Sjansen for å skade seg i drifting er liten sammenlignet med andre typer motorsport, sier Henning Solberg.

Men Tom Ole Svendsen forsikrer oss om at drifting likevel ikke er noe sport for pyser:

- Drifting er fullt av action, og flere og flere vil prøve seg. Totalt i år har vi i overkant av 350 førere klare med startnumre, og hvert år kommer 50-100 nye til, forteller han.

Men for å heve drifting i Norge opp på et profesjonelt nivå, mener Svendsen at en TV-avtale må til:

- Sporten hadde fått seg et skikkelig løft, siden det hadde blitt mer attraktivt for sponsorer å komme på banen.   
 
PUBLIKUMSVENNLIG: Motorsport generelt får kritikk for å være for lite underholdende for publikum. Drifting byr på action hele veien, samt masse herlig dekkrøyk. Foto: K4CAY
/CREATIVE COMMONS

PUBLIKUMSVENNLIG: Motorsport generelt får kritikk for å være for lite underholdende for publikum. Drifting byr på action hele veien, samt masse herlig dekkrøyk. Foto: K4CAY /CREATIVE COMMONS

I denne artikkelen