Du trenger ikke være kraftig beruset før du endrer personlighet.

Tips oss 2400

Slik virker promillen på deg

• 0,2 promille: Du får en økning av endorfiner i hjernen - et morfinlignende hormon kroppen selv produserer. Det kan gi en følelse av ro og lykke. Selvkritikken minker og du kan føle deg glad og pigg, men presisjon og reaksjonshastighet har allerede begynt å bli dårligere.

• 0,8 promille: Du er høyrøstet. Overdrevne bevegelser. Refleksene blir langsomme. Dårligere koordinering. Dårligere synsevne. Overdreven selvsikkerhet. Tydelig alkohollukt.

• 1,5 promille: Ravende gange. Følelsesutrudd. Du kan bli aggressiv eller begynne å gråte.

• 3,0 promille: Du er døddrukken. Du oppfatter ikke hva som skjer rundt deg, og nærmer deg bevisstløs tilstand.

• 4,0 promille: Bevisstløshet. Svært langsomt åndedrett. Stor risiko for dødelig alkoholforgiftning.

Kilde: Vinmonopolet

Hvor ofte drikker du?

 Minst tre ganger i uka
 En til to ganger i uka
 Sjeldnere enn en gang i uka
 Aldri
Se resultatet

Alkohol i kroppen

Så lang tid tar det å forbrenne alkoholen:

Pils, halvliter: 3 timer
Vin, glass: 2,5 timer
Vin, flaske: 14 timer
Brennevin, en snaps (4 cl): 2,5 timer


Kalorier i drikken:
Alkoholfritt øl/lettøl: 120 kalorier pr halvliter
Pils: 185 kalorier pr halvliter
Vin: 68 kalorier pr desiliter
Brennevin: 235 kalorier pr desiliter
Med ferie og sommer øker alkoholkonsumet for mange av oss.

Vårsola har allerede fått alkoholforbruket opp, og vi drakk 12 prosent mer øl i april i år enn i fjor.

- Det henger både sammen med at påska kom seint i år, men også at det har vært fantastisk vær, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Juli er tradisjonelt den måneden det drikkes mest øl her i landet, men salget avhenger veldig av været.

Drikker mer i ferien
Hos Vinmonopolet kjøper vi mer rosévin og musserende vin om sommeren enn ellers. Her begynner salgstoppen i slutten av juni.

Men de mange feriedagene kan også være starten på et problematisk drikkemønster, som kan være skadelig for levra og gjør deg mer utsatt for ulike sykdommer.

Edle Ravndal, professor ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (Seraf), sier det er store ulikheter fra person til person rundt hvor mye alkohol vi tåler.

- Vi vet at alle drikker mer når det er ferie og fest. Begynner man å drikke betydelige mengder alkohol daglig og regelmessig, er både kvinner og menn i faresonen, sier hun.

Drikkinga fører til både ekstra kalorier og høy promille, som kan påvirke deg lenger enn du tror (se faktaboks).


Kontinentale vaner
Ravndal mener det er tydelig at mange legger til seg kontinentale drikkevaner, der man drikker litt og ofte, sammen med det norske mønsteret der man drikker store mengder i helgene.

Ved en promille på 3,0 er du det man kan kalle døddrukken, mens en promille på 4 gir stor risiko for dødelig alkoholforgiftning. Årlig dør 100 personer av for høy promille, ifølge Folkehelseinstituttet.

- Kvinner tåler generelt mindre enn menn, men hvis vi ser på alkoholkonsumet totalt, er det flest menn som dør av sykdommer og ulykker som følge av alkohol, sier hun.

- Før dagbok
- Hvis man føler at man er i faresonen, er det lurt å føre dagbok og skaffe oversikt over konsumet. Test ut hvordan du føler det etter en «hvit» uke eller måned, råder Ravndal.

Det kommer stadig rapporter som peker mot at små mengder alkohol er gunstig for hjertet. Ravndal påpeker at det er mye faglig debatt om slike studier.

- Hvis man sier at det er sunt med et lite glass vin, blir det ofte to eller tre. Det er store metodiske problemer med mange av disse undersøkelsene, mener hun.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør