Cd-nytt fra Olga Konkova, svensk-norske IPA, Paul Motian og en «ny» norsk saksofonist.

Tips oss 2400
4

«Return Journey»

  • Artist: Olga Konkova
  • Plateselskap: Losen/Musikklosen
 
5

«It's a Delicate Thing»

  • Artist: IPA
  • Plateselskap: Bolage/Musikkoperatørene
 
4

«The Windmills Of Your Mind»

  • Artist: Paul Motian
  • Plateselskap: Winter & Winter/Musikklosen
 
5

«Time Layers»

  • Artist: Torbjørn Sletta Jacobsen
  • Plateselskap: Curling Legs/Musikkoperatørene
 
ALBUM: «Return Journey», Olga Konkovas nye solopianoalbum er innspilt i Pettersens Kolonial Lydstudio på Hønefoss, men det er knapt musikalsk dagligvare hun lokker ut av studioets nye Bechstein C-flygel.

KONKOVA (41) byr på 13 egne melodier. Noen av dem har hun spilt inn med ulike besetninger tidligere, andre er helt nye, og som alltid formidler hun med slepen teknikk og utsøkt klangbehandling.

Melodiene hennes har en lød av stillferdig vemod som bare skyves unna i noen få rapsodiske forløp, og albumet vil like gjerne kunne arkiveres under «klassisk» som «jazz».

Eventuelle improvisasjoner er så sømløst forbundet med de komponerte partiene at de vanskelige lar seg identifisere, kanskje er det derfor «homogenitet» og «tidløshet» raskt dukker opp under jakten på ord som kan karakterisere denne «tilbakereisen», komponert over en periode på 16 år.

TO ÅR etter albumdebuten med «Lorena» er IPA tilbake med vitaminbomben «It's a Delicate Thing», der saksofonist Atle Nymo (3) og trompetist Magnus Broo (4) deler komponistkrediten og fører an, rufsete unisont og i herlig, ekspressivt solokjør over det aldri hvilende drivverket Ingebrigt Håker Flaten (kontrabass) og Håkon Mjåset Johansen (trommer). Med to fellesmedlemmer (Broo og Håker Flaten) har kvartetten IPA mer enn et snev av kvintetten Atomic i uttrykket, som syder og koker, lokker og klager, ler og gråter, og så godt som hele tida befinner seg innenfor rammene av fast tonalitet, tilgjengelig melodier og dansende, klangrike puls-og rytmemønstre.

PAUL MOTIAN rundet 80 for noen uker siden, og plateselskapet Winter & Winter markerer begivenheten med kvartettalbumet «The Windmills Of Your Mind» der trommeguruen er i knallgodt selskap med gitarist Bill Frisell, godt selskap med bassist Thomas Morgan og ikke så fryktelig godt selskap med sanger Petra Haden - Charlies datter.

På sitt amatøraktige beste tilfører hun ikke tekster som i tittellåta, «Tennessee Waltz», «Lover Man» eller «I Remember You» annet enn en småpen stemme, og det er med respekt å melde i tynneste laget.

Beholdningen blir derfor først og fremst instrumental, med Frisell som super melodiforteller og Motian som alltid mykt, men autoritetsfylt romsterende på sine skinn og symbaler, på et album der «keep it simple» later til å ha vært et mantra under innspillingen.

SAKSOFONISTEN Torbjørn Sletta Jacobsen (f. 1973) leder en sterk kvintett på sitt debutalbum «Time Layers» der medspillerne er trompetisten Gunnar Halle, pianisten Espen Eriksen, bassisten Thommy Andersson og trommeslageren Knut Aalefjær. Sletta Jacobsen, utdannet ved Rytmisk Konservatorium i København og med flere års virke som musiker/pedagog, står for alle komposisjoner og arrangementer og har valgt et melodiforankret hoveduttrykk med klare røtter i spesielt klassisk kvintetthardbop med unisone, kraftfulle trompet/saksfon-forløp og travelt pulserende rytmikk.

Pianist Eriksen flytter musikken over i en mer europeisk/ECM'sk retning i sine soli, men ikke mer enn at det hele fortsatt henger godt sammen der det formidles ferdighetsfullt med vital henvendelse fra alle involverte.