«En ny form for kloakkrensing.»

Tips oss 2400
GJENNOM MUNNEN: Pushwagners kunst gjenspeiler seg i modellen av museet hans. Blant annet blir inngangspartiet formet som en gigantisk åpen munn. Foto: CODE ARKITEKTUR

GJENNOM MUNNEN: Pushwagners kunst gjenspeiler seg i modellen av museet hans. Blant annet blir inngangspartiet formet som en gigantisk åpen munn. Foto: CODE ARKITEKTUR

STORT: Museet blir på 3000 kvadratmeter, og skal romme både faste og skiftende utstillinger. Foto: CODE ARKITEKTUR

STORT: Museet blir på 3000 kvadratmeter, og skal romme både faste og skiftende utstillinger. Foto: CODE ARKITEKTUR

GOD PLASS: Museet vil få to store kunsthaller. Foto: CODE ARKITEKTUR

GOD PLASS: Museet vil få to store kunsthaller. Foto: CODE ARKITEKTUR

LILLEHAMMER (Dagbladet): - Som å leve ut en drøm jeg har gått og båret på som ei verpesjuk høne!

Slik karakteriserer Pushwagner (71), eller Terje Brofos, som han egentlig heter, sitt nye prosjekt overfor Dagbladet.

Han ønsker å bygge et spektakulært Pushwagner-museum i det nedlagte renseanlegget på Akershus festning i Oslo. «En ny form for kloakkrensing,» for å bruke hans egne ord.

I dag viste han fram planene og en modell av museet, under en pressekonferanse på litteraturfestivalen på Lillehammer.

Det skjedde like før åpningen av hans egen utstilling på Lillehammer Kunstmuseum. Denne uka stiller han ut deler av verket «Soft City», i forbindelse med årets festivaltema, «byen».


Kunstmuseum under jorda

Det er Forsvarsbygg som eier det gamle renseanlegget. De ønsker en profesjonell aktør til å uvikle bygget til et kunstmuseum. Den 2. mai i år gikk fristen for å søke ut. Pushwagner var da en av de seks søkerne, Norges Svømmeforbund og Festningen Kino var blant de andre.

Anlegget ble bygget mellom 1938 til 1940, og driften av det opphørte i 1979. Renseanlegget ligger delvis under jorda, og er 125 meter langt, 30 meter bredt og 15 meter høyt.

Hvis Pushwagners prosjekt blir valgt, får han sitt eget museum på 3000 kvadratmeter.


- Mine mentale barn


- Dette rommet er «meant to be» for Pushwagner, det er helt tydelig, mente Henning Kaland fra CODE arkitektur, da han viste fram bygget i dag.

De har tegnet museet, i samarbeid med Pushwagner, hans samarbeidspartner Stefan Stray, og advokat Lars Berntsen. Pushwagner selv var i rappkjeftet storform i dag, dirigerte pressefolkene rundt for å få den beste titten, rettet på samarbeidspartnerne («Kall meg Push!»), poserte og signerte.

- Hvorfor ønsker du deg et eget museum?

- Som en følge av rettstvisten ble det i fjor bestemt at jeg innen et visst tidsrom har fått retten til å velge hvor de gjenværende verkene mine skal være. Jeg vil gjerne samle dem under ett tak. Jeg blir hysterisk ved tanken på at de skal forsvinne hit og dit. De er mine mentale barn. Jeg har kanskje 5000 kunstverk som fungerer som en visuell biografi for meg, sier han.


Åpen munn


Han ønsker å opprette en stiftelse som skal drifte museet, og vil selv stå for finansieringen. Dernest vil han donere sine verk til stiftelsen. Både den 137 meter lange «Contionous»-utstillingen, «New York»-frisen, et selvportrett og «Soft City»-verkene vil være permanent utstilt. I tillegg blir det plass til temporære utstillinger, hvor han også vil løfte fram nye kunstnere.

Museet får et inngangsparti i ekte Pushwagner-ånd, formet som en åpen munn med utstrakt tunge. En gigantisk robot-skulptur ønsker velkommen. Det blir kafé på toppen, rullebånd og rulletrapp ned i underetasjen. Her blir det også plass til konserter, konferanserom og et eget barnemuseum.

- Dette museet vil i stor grad gi kunsten en ny dimensjon, mener arkitekt Henning Kaland.

- Pushwagners kunst var blant våre største inspirasjonskilder da vi startet opp arkitektkontoret for 13 år siden. Det har vært en veldig givende og morsom prosess å jobbe med dette, og veldig annerledes enn mange andre museumsprosjekter vi har jobbet med.

Etter planen skal Forsvarsbygg og Oslo Kommune velge ut en kortliste på tre søkere innen 1. juli. 1. september skal de avgjøre hvem som får ta i bruk det gamle renseanlegget.


Film om Pushwagner

Pushwagner er aktuell på flere områder. Til høsten har dokumentarfilmen om ham premiere. Den er laget av Even Benestad, som tidligere har lagt blant annet «Alt om min far».

Filmprosjektet mottok i fjor 1,7 millioner kroner i støtte fra Norsk filminstitutt, og har et totalbudsjett på ca. 5 millioner kroner.

Benestad møtte kunstneren for første gang på et utested i Oslo i 1998.

- Filmen blir er et slags portrett med finesser og overraskelser, har Benestad sagt til Dagbladet tidligere.

Verkene i «Soft City», som stilles ut på Lillehammer denne uka, er en del av tegneserieromanen som kom ut på No Comprendo Press i 1998. Bildene ble laget i perioden 1969-1975/76, og ble påbegynt sammen med Axel Jensen. Bildene ble laget da Brofoss bodde i London,