Hva er hemmeligheten bak et lykkelig ekteskap?

Tips oss 2400

Gode søvnråd

Råd for å opprettholde søvnbehovet
• Få regelmessig mosjon, men avslutt minst tre timer før sengetid.
• Unngå å sove på dagtid.
• Ikke opphold deg i senga lenger enn forventet sovetid.

Råd for å bevare god døgnrytme
• Stå opp til samme tid hver dag.
• Få 30 min dagslys hver dag, helst om morgenen.
• Unngå sterkt lys dersom du må opp om natta.

Gode vaner
• Unngå kaffe, te og cola etter kl. 17.
• Røyk forstyrrer også søvnen.
• Unngå kraftig mosjon de siste timene før sengetid.
• Unngå å være sulten eller å innta et tungt måltid ved sengetid.
• Bruk soverommet til å sove i, ikke til å arbeide.
• Lag et sengetidsrituale.
• Sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet.
• Bruk evt maske og øreplugger
• Ikke se på klokka hvis du våkner om natta.
• Lær deg en avspenningsteknikk, bruk den ved oppvåkninger.
• Unngå å ta med deg bekymringer/problemer til sengs.

Kilde: Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer
 ZZZ...:  Ei god natts søvn er gull for samlivet.  
Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

ZZZ...: Ei god natts søvn er gull for samlivet. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Det er en velkjent sak at for få timer på puta kan ha konsekvenser for helsen. Nå viser ny forskning at søvnmangel også kan føre til trøbbel i ekteskapet — særlig om det er kvinnen som er den søvnløse parten.

Når kvinner ikke får sove om kvelden er det stor risiko for at det blir både krangel og uvennskap dagen etter.

Om menn ligger våken er imidlertid konsekvensene relativt ubetydelige. Dette viser en studie utført av forskere ved University of Pittsburgh School of Medicine i Pittsburgh.

Konferansen Sleep 2011, som ble arrangert i Minneapolis i USA denne uka, samlet 5000 forskere fra hele verden for å snakke om viktigheten av søvn. Forskerne har undersøkt 35 unge, friske ektepar.

Gjennom ti netter har deltakerne vært koblet til sensorer som har registrert søvnmønsteret; hvile, aktivitet, hvor lang tid det tok å sovne, om de våknet etter innsovning og total sovetid.

Kona styrer

- Særlig i tilfeller der kona brukte lenger tid på å sovne, rapporterte både kvinnen og mannen at ekteskapet fungerte dårligere neste dag, sier professor og forskingsleder Wendy Troxel til American Academy of Sleep Medicines hjemmeside.
- Kvinner er generelt mer uttrykksfulle og har ofte styringen på det følelsesmessige klimaet i et par forhold, sier Troxel.

- Når de ikke får sove kan de bli mer irritable og stresset enn menn, sier hun, og legger til:
- Menn undertrykker trolig sine følelser oftere, eller så legger de ikke like godt merke til at klimaet i forholdet endres.
Undersøkelsen konkluderer ikke med hva som er årsaken til at kvinner og menn påvirkes ulikt av for lite søvn, men ifølge Troxel er resultatene viktige for videre forskning på mellommenneskelige konsekvenser av søvn og søvnmangel.

Krangel med sjefen

Som om ikke det var ille nok at ekteskapet lider, viser flere av de nye studiene en rekke øvrige konsekvenser av for lite søvn:
* Dårligere hukommelse.
* Større inntak av karbohydrater.
* Krangel med sjefen.
* Økt blodtrykk.

Harald Hrubos-Strøm, lege ved Øre- Nese- Halsavdelingen ved Akershus Universitetssykehus og leder ved Oslo Søvnsenter, var eneste nordmann på konferansen. Han holdt selv et innlegg om sammenhengen mellom mild obstruktiv søvnapné og nedsatt hukommelse.

- Dette er en stor og viktig konferanse som samler mange tusen forskere fra hele verden, sier han.
- Som øre-, nese-, halslege vet jeg at mange får problemer om sengepartneren snorker. Det kan redusere både lengden og kvaliteten på søvnen.