Sjef for sjøheimevernkommandoen, Svein Jarle Jacobsen mener det stilles alt for lave krav til de førerne av de superraske ribbåtene.

Tips oss 2400
STÅR I BÅTEN: Denne ribben med 225 kh er konstruert slik at folk står i båten. Noe gjør at de ikke har noe å ta i mot på ved uhell, men slenges ut i sjøen.

Foto: Per Flåthe

STÅR I BÅTEN: Denne ribben med 225 kh er konstruert slik at folk står i båten. Noe gjør at de ikke har noe å ta i mot på ved uhell, men slenges ut i sjøen. Foto: Per Flåthe

VANKELIGERE: Høy skansekledning (side) som på denne Uttern gjør at folk vanskeligere faller ut av båten dersom uhell inntreffer. 

Foto: Per Flåthe

VANKELIGERE: Høy skansekledning (side) som på denne Uttern gjør at folk vanskeligere faller ut av båten dersom uhell inntreffer. Foto: Per Flåthe

Værmelding for Larvik

I dag I morgen Lørdag Søndag
Lettskyet26°Sol25°Halvskyet24°Enkelte regnbyger, perioder med sol23°

LARVIK (Dagbladet): I skjærgården mellom Sandefjord og Tjøme ble fire personer drept og én meldt savnet i løpet av ett døgn. Begge var ulykker med ribbåter.

- Det er faglig svakt og alt for dårlig. Det holder ikke med båtførerbevis som er et lite kortkurs som kun tar for seg grunnleggende forhold. Å ha et enkelt båtførerbevis med båter som går over 30 knop er ikke forsvarlig, sier Kommandørkaptein og sjef for Sjøheimevernskommandoen i Norge, Svein Jarle Jacobsen. 

Jacobsen mener kravene som stilles til kompetanse for å føre hurtige båter er alt for dårlig. Riben Kiwi-eieren kjørte er en 29 fots Goldfish Tender med en makshastighet på hele 54-80 knop, alt etter hvilken motor den er utstyrt med. Prisen den raske båten varierer, og ligger mellom 1,2 til 2,5 millioner kroner. 

Holder ikke
Kommandørkapteinen forteller at de stiller langt strengere krav til sine båtførere, noe som er nødvendig i følge Jacobsen.

- De sivile kravene holder ikke for oss. Vi krever mye mer av de som skal føre slike båter hos oss. I tillegg til de sivile kravene har vi et hurtigbåtskurs som går over hundre timer, hvor man blir sjekket etterpå for hvor fort man får lov til å kjøre. Noen kan få beskjed om at de ikke er erfarne nok, og at de ikke får kjøre i visse hastigheter, sier han.

Sertifikat
Fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude bekrefter at man kun behøver båtførerbevis for å føre en slik båt dersom man er født etter 1980. Er man født før dette behøver man ingen form for sertifikat med mindre man bruker båten i næringsvirksomhet.

- For å bruke en slik type båt i privat bruk behøver man kun å ha et vanlig båtførerbevis hvis man er født etter 1980. Men dersom man skal bruke båten i næringsvirksomhet må man derimot ha et D5-sertifikat, også kalt kystskippersertifikat, sier fungerende sjøfartsdirektør, Sigurd Gude.

Fantastisk
Nils Sigurd Østby er daglig leder av Bil & Båt i Larvik. Han har vært knyttet til båtlivet hele sitt liv, og har lang erfaring med fritidsbåter. Han mener det er få båter som kan oppvise bedre kvaliteter i sjøen enn ribene.

- De har fantastisk gode sjøegenskaper i forhold til tradisjonelle glassfiberbåter. Ulykkene de siste to dagene skyldes ikke båtene, sier Østby.

Uerfarne
Han mener ribene ikke er farlige båter i seg selv, men at det kommer an på hvem som fører båten.

- Riber er ikke farlig, men de kan være farlige i hendene på uerfarne og uoppmerksomme båtførere, forteller Østby.

Han legger til at dette skyldes båter som er konstruert for stor fart med store, sterke motorer. I tillegg har de lavt fribord, noe som kan føre til at både fører og passasjerer lett kan kastes over bord dersom båten hopper på bølgene eller treffer skjær og båer.

Farlig gode
Østby tror noe av årsaken til de mange alvorlige og tragiske ulykkene er båtens gode sjøegenskaper.

- Det er veldig stabile båter, noe som kan føre til at mange kjører fortere enn de bør i stor sjø, fordi båten er bedre dempet, sier han.

Han forteller også at det er helt vanlig å stå i ribene, da meningen er at folk skal følge bevegelsenekke ulikt når en sitter på motorsykkel.

Normale ribber
Båtselgeren forteller at de selger svært få av de virkelig store ribene.

- Det aller meste salget av rib gjelder båter i størrelsen 4,5 til 5,5 meter, med motorstørrelser fra 30 til 115 hestekrefter, sier Østby.

Han forsikrer videre at alle båter som selges i Norge er sertifisert i henhold til reglene, såkalt CE- sertifisering. Østby understreker at dette forteller kjøperne at båtene er sikre innenfor til de rammer og betingelser båtene skal brukes.






John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør