Biografien om Jørleif Uthaug ligner en minnebok.

Tips oss 2400
0

«På vei mot form. Jørleif Uthaug — et portrett»

  • Forfatter: Geir Uthaug
  • Forlag: Koloritt Forlag
 
ANMELDELSE: Den allsidige billedkunstneren Jørleif Uthaug (1911-1990) ble kalt «metallenes betvinger» og utførte over 40 monumentale kunstverk, som i dag pryder offentlige bygg og institusjoner over hele Norge. Men også til sjøs var Jørleif en særdeles virksom kunstner, og mange kjente skip har dekorasjoner med hans signaturer.

Jørleif Uthaug betegnes med rette som en modernismens banebryter i Norge, men den tilbakeholdne kunstneren kom nok i historiens skygge av mer kjente og dynamiske skikkelser som Arnold Haukeland, Rolf Nesch og Gunnar S. Gundersen.


Snilt og pent


Hva blir så resultatet når sønnen Geir Uthaug, den framfor alt anerkjente oversetteren og tolkeren av engelsk lyrikk, skal tegne portrett av sin far, en mann som ifølge Øystein Parmann i 1981 var både robust, praktglad, primitiv og raffinert — en mann kjent for sitt voldsomme temperament og sitt strie gemytt, en mann som kunne rasere en hel leilighet og kaste alt mulig ut av vinduet? Blant kunstnervenner gikk han under navnet Utgardsloke. 

Første- og sisteinntrykket er at boka mangler kritisk distanse. Her er alt så pent og pyntelig. Hvor er konfliktene, faenskapen, lidenskapen? Det virker som alt dette, som hører det stridende liv til, er glattet over og redigert bort i bisetninger. Det tok mange og lange år før Jørleif Uthaug ble anerkjent som kunstner — og noen frustrerende år før han fant sin britiske livsledsagerske Eve Chris, som ble mor til portrettør Geir og hans søsken. Jørleif Uthaug hadde sin debututstilling i 1949, men først i 1955 fikk han en viss posisjon. Det var på den tiden han begynte å eksperimentere med materialer som glass, treverk, stein og metaller.  


Gjennombruddet


Han oppnår altså en viss kunstnerisk anerkjennelse seint på 1950-tallet. Men det store gjennombruddet kommer først flere år seinere; først og fremst med monumentalverket «Tromsøveggen», et 30 kvm stort veggrelieff avduket i fylkestingsalen i Tromsø 1961.

Geir Uthaug beskriver motivet som en gruppe mennesker på en sandstrand ved havet. Sentralt plassert i motivet går fiskeren og hans hustru, arm i arm. Ved siden av dem står en kvinne med langt hår; hun har pyntet seg med en rose, og helt til høyre leker en liten gutt og en pike i sanden, mens en ung mann speider ut over horisonten. Det er et symbol, skriver forfatteren, som skulle gi uttrykk for familien som samlet motiv, med barndommens beskyttende verden og ungdommens lengsel og utferdstrang.

Interessant er det å konstatere at modellene til dette modernistiske hovedverket i norsk kunst er Geir Uthaug, søsteren Gro og moren Eve Chris.


Frimurer


Hvordan gikk det så videre i livet med Jørleif Uthaug? Han ble frimurer og reagerte med avsky da Frankrike feiret 200-årsjubileet for den store revolusjonen i 1789. Hans siste offentlige oppdrag, før han døde av kreft i 1990, var en altertavle med den seirende Kristus som idé og hovedmotiv.

Geir Uthaug komponerer sitt portrett tradisjonelt og kronologisk — og skildrer farens livsløp traust og tradisjonelt uten de dristige sprang. Ofte er framstillingen dessverre privat og ikke personlig. Som portrett av den spennende personligheten Jørleif Uthaug er det bare blitt en minnebok. Er biografien som sjanger i krise?
Lik Dagbladet Kultur på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Per Sandberg trakk seg fra asyldebatt bare minutter før han skulle på scenen

    Per Sandberg trakk seg fra asyldebatt bare minutter før han skulle på scenen

    - Det er en tydelig demonisering av Sandberg, sier André Melchior Larssen. (1082 innlegg) Les mer

  • The Pirate Bay stenges i Norge

    The Pirate Bay stenges i Norge

    Oslo tingrett slår knallhardt ned på ulovlig nedlasting. Men Popcorn Time nevnes ikke i kjennelsen. Telenor bekrefter at de ikke anker. Syv nedlastingssider blir nå blokkert i Norge. (764 innlegg) Les mer

  • Det er de ressurssterke flyktningene som kommer til Europa

    Det er de ressurssterke flyktningene som kommer til Europa

    Det er vel bedre å bruke ressursene slik at flest mulig kan få hjelp, enn å la et forsvinnende lite mindretall få «gullkortet» og emigrere til en kommune i Norge? (644 innlegg) Les mer

  • Lat oss ynskje flyktningane velkomne heim

    Lat oss ynskje flyktningane velkomne heim

    Om eg kom med borna mine til eit framand land, og nokon gav meg moglegheita til å eige ein heim, så ville eg gjere alt eg kunne for å behalde han. (512 innlegg) Les mer

  • NRK vurderer å endre praksis etter klagestorm

    NRK vurderer å endre praksis etter klagestorm

    Fikk 750 klager på at partiet Rødt ikke får delta i kanalens store partilederdebatter. (288 innlegg) Les mer

  • Største humanitære krise siden andre verdenskrig. Skjønner vi egentlig alvoret?

    Største humanitære krise siden andre verdenskrig. Skjønner vi egentlig alvoret?

    Jeg mener at Norge bør åpne dørene. (279 innlegg) Les mer

  • - Ikke vær redde for oss syrere, vi er ganske like dere nordmenn

    - Ikke vær redde for oss syrere, vi er ganske like dere nordmenn

    De neste tre årene kommer minst 8000 syrere til Norge. Mange er høyt utdannet og kan flere språk. (277 innlegg) Les mer

  • Feilslått piratjakt

    Feilslått piratjakt

    Dette kommer til å få liten effekt på ulovlig nedlastning. (253 innlegg) Les mer