Unge velger internett framfor tv. Mer enn 80 prosent av norske ungdommer favoriserer internett, viser en nasjonal undersøkelse.

Tips oss 2400
(Dagbladet): Om norske ungdommer måtte velge mellom internett og tv ville nesten 81 prosent i aldersgruppen 18-24 år foretrukket Internett. Det viser en undersøkelse fra Infact.

- Dette er det nærmeste man kommer en medial «knock out». De unge gir et kraftig signal til tv-kanalene, sier Morten Ågnes, kommunikasjonsdirektør i NextGenTel til Dagbladet.

Ågnes mener dagens unge ikke har samme forhold til tv som tidligere generasjoner og dette betyr at tv-stasjonene må utvikle sine konsepter.

40-åringer delt på midten

- Selv om man kan se tv via internett er ikke det noen garanti for at de neste generasjonene er like lojale mot tv-kanalene og programmene, fortsetter bredbåndsdirektøren.

Undersøkelsen viser også at dagens 40-åringer er delt på midten. De mest lojale tv-tilhengerne finnes i gruppen over 60 år. Blant disse er det bare 13 prosent som hadde valgt internett.

Betyr ikke tv-død

NRKs analysesjef synes undersøkelsen er interessant, men er langt i fra enig i konklusjonene til bredbåndsdirektøren.

- Det at nordmenn velger internett i en slik undersøkelse betyr ikke at tv-en skal dø, sier Kristian Tolonen i NRK til Dagbladet.

På tross av sin interesse for tallene er ikke Tolonen overrasket over funnene i undersøkelsen.

- Jeg hører at vedkommende først og fremst jobber med internett, fortsetter han.

Mer tv

Tolonen forteller at tv-seeing, ikke bare i Norge, men i alle land har økt relativt dramatisk de siste årene. I flere land har det eksempelvis aldri vært så mye tv-seeing som nå. Dette samtidig som internett har vokst.

- Nordmenn bruker snart åtte timer på medier hver dag. For en del år siden brukte vi 5-6 timer. Det er et resultat at vi forsatt beholder de gamle og tar til oss nye, sier NRKs analysesjef.

Kan artikkelen bli bedre? Har du funnet feil vi burde vite om?

RAPPORTER INN HER
Lik Dagbladet Kultur på Facebook.
I denne artikkelen