Fra new wave til høyglanset 80-tallsmelankoli og Steely Dan-legende i produsentstolen.

Tips oss 2400

Værmelding for North Hollywood

I dag I morgen Onsdag Torsdag
Sol22°Sol24°Halvskyet20°Skyet18°

EKSKLUSIV BOKS: «Fra Lippo Lippi» oppsummerer en av det norske 1980-tallets mest interessante popkarrierer. Vinylutgaven er trykket i 300 eksemplarer, på hvit vinyl.

EKSKLUSIV BOKS: «Fra Lippo Lippi» oppsummerer en av det norske 1980-tallets mest interessante popkarrierer. Vinylutgaven er trykket i 300 eksemplarer, på hvit vinyl.

FRA LIPPO LIPPI

Norsk popband, opprinnelig fra Nesodden, aktive fra 1981-1992.

Begynte som new wave-band med Joy Division-liknende rock, men beveget seg senere i retning et melankolsk, mer kommersielt poputtrykk. Mest kjent for albumet «Songs» med hiten «Shouldn't Have To Be Like That».

Fikk internasjonal platekontrakt med Virgin, men den planlagte lanseringen i USA ble aldri noe av. Fra Lippo Lippi var en periode et av de mest populære bandene på Fillipinene.

Samleboksen «Fra Lippo Lippi» (Rune Arkiv) samler bandets seks studioalbum på LP. CD-utgaven inneholder bandets fire siste album. Les mer om Fra Lippo Lippi på Wikipedia og bandets offisielle hjemmeside.

    Se større kart North Hollywood

      Se større kart North Hollywood

      Studio E i Warner Brothers Recording Studio i North Hollywood, Los Angeles: Her har folk som Ry Cooder, Rickie Lee Jones, Michael McDonald og Van Halen spilt inn plater.

      MEN EN VÅRDAG i 1987 er det Rune Kristoffersen og Per Øystein Sørensen, også kjent som Fra Lippo Lippi, som lytter til en fersk tagning fra innspillingen av albumet de håper skal bli deres internasjonale gjennombrudd.

      I produsentstolen: Den notoriske perfeksjonisten og Steely Dan-legenden Walter Becker med sin faste tekniker, Roger Nichols. På tapen: To Nesodden-gutter sammen med et kremlag av vestkystens sessionlegender, anført av Jeff Porcaro, Tom Scott, Paulinho Da Costa og Abraham Laboriel.

      Forbruket av noen av verdens beste trommeslagere er høyt. Legenden Jim Keltners innsats aldri kommer aldri med på det ferdige prouktet. Timene, dagene og ukene går mens Becker filer detaljer, slik han var kjent for å gjøre også når Steely Dan spilte inn sine klassiske album.

      Mer om det litt senere, når vi har avklart for yngre lesere hvem Fra Lippo Lippi er:

      FRA LIPPO LIPPIS drøyt ti år lange karriere må være en av de merkeligere reisene i norsk pophistorie. Da de dukket opp på den norske musikkscenen i 1981, var det med ganske mistrøstig postpunk-melankolia, kraftig inspirert av samtidige størrelser som Joy Division og The Cure. Men allerede på andrealbumet «Small Mercies» fant bandet sitt eget, mer distinkte poputtrykk, med en stadig mer helhjertet omfavnelse av bittersøte hooks, catchy, mollstemte refrenger, og et mer keyboardbasert og syntetisk lydbilde.

      De fikk internasjonal platekontrakt med Virgin, men det kreative karrierehøydepunktet «Songs», et av tidenes mest gjennomførte norske popalbum, ble ikke den kommersielle suksessen man hadde håpet på. Plateselskapet mistet likevel ikke trua, og det bar til Los Angeles med et knippe nye sanger for en innsprøtyting av westcoast-perfeksjonisme.

      Nå dokumenteres Fra Lippo Lippis historie og musikalske forløp gjennom en av årets mest påkostede norske vinylutgivelser.

      «Fra Lippo Lippi» samler bandets seks studioalbum i en forseggjort boks, trykket i bare 300 eksemplarer på hvit vinyl, og utgitt på en underetikett av Fra Lippo Lippi-grunnlegger Rune Kristoffersens eget plateselskap, Rune Grammofon - det nærmeste vi i Norge kommer et svar på estetisk og musikalsk konsekvent profilerte selskaper som ECM, 4AD og Factory.

      VINYLBOKSEN rommer «In Silence» (1981), «Small Mercies» (1983), «Songs» (1985), «Light and Shade» (1987), «The Colour Album» (1989) og  «Dreams» (1992). Sistenevnte har aldri vært ute på vinyl, de øvrige ikke siden de opprinnelig ble utgitt. Cd-utgaven rommer bandets fire siste plater, mens de to første fortsatt er i salg som «The Early Years» (Rune Arkiv 2003) .

      Kristoffersen har skrevet personlige tekster til hver album. Men i teksten til Becker-produserte «Light and Shade» går vi glipp av en hel del anekdoter fra innspillingssesjonen. Som i all god rockmytologi, dreier det seg en del om trommeslagere. Becker og Steely Dan-makker Donald Fagen er kjent som storforbrukere av trommiser, og «Light and Shade»-innspillingen var ikke noe unntak.

      Til singelkuttet «Angel» - der Steely Dan-afficinados bør notere at det er Becker selv som står for gitarsoloen - var det legenden Jim Keltner som ble hentet inn:

      - Det var en rytmeboks på grunnkompet som alle syntes funket bra. Men Becker hadde en fiks idé om at Keltner måtte spille. Det fungerte bare ikke. Han holdt på hele dagen. Vi trakk til slutt inn i hvilerommet, og spilte flipper og bordtennis mens Keltner jobbet. Jeg er faktisk usikker på om Becker endte opp med å bruke en firetakters loop av ham på det ferdige sporet, eller om det er trommemaskinen, forteller Kristoffersen til Analog og digitals utsendte.

      JIM KELTNER er utvilsomt den beste  trommeslageren som aldri har fått være med på en Fra Lippo Lippi-plate. Det gikk  bedre for Toto- og sessionlegenden Jeff Porcaro, som spiller på tre kutt.

      Fra Lippo Lippi var på denne tida redusert til en duo med Sørensen og Kristoffersen, men Becker hadde insistert på at bandets faste trommeslager, Bjørn «Julle» Juliusson, skulle være med over. Like bestemt var Becker på at gitarist Tore Elgarøy ikke skulle være med, slik bandet ønsket.

      Det skulle vise seg at Becker hadde en egen plan for Juliusson: Han fikk spille hver dag i den lange preproduksjonsfasen i øvingslokalet Becker hadde leid, men endte i likhet med Keltner uten et eneste trommeslag på det ferdige produktet.

      Juliusson, som har spilt på et femtitalls plater og har fartstid med blant andre Henning Kvitnes og Lee Clayton, tok det sporty:

      - Tanken var nok at det var rimeligere å ha med meg som trommis på øvingene, og så jobbe med Porcaro og Keltner i studio. For meg var det en verdifull erfaring, og det var en fin fjær i hatten at de mente jeg låt som Tom Petty-trommeslager Stan Lynch.

      Norske aviser hadde a-ha på hjernen, og skrev om et forestående USA-gjennombrudd. Gutta selv mente de ville selge «tonnevis» med plater. Til A-magasinets Tor Marcussen uttalte Becker at han hadde store forventninger til Fra Lippo Lippi. Han la heller ikke skjul på at han trengte pengene, til husbygging på Hawaii.

      MEN VESTKYSTUTGAVEN av Fra Lippo Lippi solgte ikke stort i USA. Som Kristoffersen skriver i teksten til det neste albumet «The Colour Album»: «Light and Shade» didn´t do the business our record company hoped it would do in the States, in fact it hardly did any business at all. Sannheten er at plata aldri ble ordentlig utgitt i USA. Økonomiske nedskjæringer i Virgin-systemet førte til at en rekke artister ble dumpet, deriblant Fra Lippo Lippi.

      Det ble likevel to album til, og en oppsiktsvekkende suksess på Fillipinene, der to gutter fra Nesodden solgte ut Folk Arts Theatre med 11.000 seter i Manilla fem kvelder på rad. Men det er en annen historie.
      John Arne Markussen

      Velkommen til debatt
      Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
      Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
      Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

      Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør