Sjekk hvilke selskaper som flår deg - og hvem som gir deg mest for pengene.

Tips oss 2400
Bruker du mobilen bare når du skal gratulere barnebarna med dagen? Eller er du på tråden flere timer hver dag — både på jobb og privat? Aner du ikke hva en mms er, eller er du stadig øm i meldingstommelen — og foretrekker å lese Dagbladet på smarttelefonen i stedet for på papir?

Bruksmønsteret til mobilselskapenes kunder spenner vidt — og de ulike operatørene tilbyr en rekke ulike abonnementer. For å guide deg gjennom jungelen har vi laget tre fiktive personer; Guro, Jostein og Kathrine. Deretter har vi bedt selskapene finne
sine rimeligste tilbud til de ulike kundene (se egen tabell).

Enorme forskjeller

Og forskjellene er til dels enorme. For Guro kan utgiftene variere med rundt 2000 kroner i løpet av et år, mens Kathrine kan risikere å betale nærmere 8000 kroner mer for det dyreste abonnementet enn for det billigste.

Djuice-sjef June Paulsen er storfornøyd med å være testvinner i kategorien storforbrukere. Her ville Kathrine betalt til sammen 3420 kroner i året.

— Det er selvsagt veldig hyggelig. Vi jobber hardt for å kunne tilby lavere priser, og er opptatt av at kundene våre skal være fornøyde med tjenestene vi leverer, sier Paulsen til Dagbladet.

Djuice kommer også godt ut i de to øvrige kategoriene.

I andre enden av skalaen finner vi Lebara — som er dyrest i samtlige kategorier.

— En av grunnene til at vi er dyrere er at vi er tilpasset kunder som ringer til utlandet. Det er billigere å ha abonnement med bare innenlandssamtaler enn et som også inkluderer internasjonale ringeminutter. Vi er sånn sett ikke tilpasset det norske markedet, sier Anna Kobernus, produktsjef for mobil i Lebara.
— Med dette mener jeg at vårt tilbud ikke er tilpasset kunder som ringer kun i Norge, men
skreddersydd for dem som ringer utlandet i tillegg.

11800 kroner i året

Hadde Kathrine vært kunde i Lebara hadde hun måttet punge ut med 11800 kroner i året. Hun kunne imidlertid også ringt mye til utlandet innenfor samme sum.

— Vårt dyreste abonnement er tilpasset en person som bruker 750 ringeminutter, sender 750 sms og bruker 750 mb i måneden. Det blir feil å se på disse prisene for en person som har et høyere forbruk. Hadde vi hatt et abonnement som inkluderte 1000 ringeminutter, 1000 sms og 1000 mb i måneden, ville det kostet langt mindre, sier hun.

Mer på tråden

Ifølge tall fra Post- og teletilsynet snakker vi stadig mer i mobiltelefonen. I løpet av 2010 snakket hver mobilkunde i gjennomsnitt tre timer i måneden, en økning på 39 minutter fra året før. Samtidig sender vi færre sms enn før.

I 2010 klokket vi inn på 6,85 milliarder meldinger. Det er 173 millioner færre enn i 2009. Antall MMS-meldinger utgjør bare 1,6 prosent av det totale antallet.

Datatrafikken når imidlertid nye høyder.

- I 2010 utgjorde datatrafikken i ordinære mobilabonnement 14,3 prosent av totalen. Tilsvarende andel i 2009 var 7,5 prosent, sier Elisabeth Sørbøe Aarsæther, informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet.

Dette gjør at vi bør være ekstra oppmerksomme når vi velger abonnement, mener Sørbøe Aarsæther.

— Du bør kontrollere regningene og se hvor mye du faktisk bruker på både samtaler, meldinger og datatrafikk. Ofte velger kundene et abonnement som ikke passer dem. Da betaler vi for mer enn det vi må, sier hun.

Hun legger til at mange vegrer seg mot å bytte til de mer ukjente selskapene. De frykter at dekningen skal bli dårligere.

—Vi hører ofte om folk som tror at de flyter rundt på ukjente nettverk om de skifter operatør. Men i Norge i dag har vi i praksis bare to og et halvt nett. Telenor og NetCom — og Network Norway, som nå er under utbygging. Dermed har du like god dekning uansett.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Sjokkmåling: Folket sier JA til billig-OL

    Sjokkmåling: Folket sier JA til billig-OL

    OL-motstandere snur i fersk Dagbladet-måling. (1498 innlegg) Les mer

  • - Supermakt <br> i dyp krise

    - Supermakt
    i dyp krise

    Professor Ole O. Moen fastslår at for første gang i historien har vi fått en generasjon amerikanere som er «dummere» enn sine foreldre. (1261 innlegg) Les mer

  • Frp sin ufordragelege nabo

    Frp sin ufordragelege nabo

    Mange har prøvd å knekke Frp-koden, men ingen har klart det. Ingen har klart å knekke SD-koden heller. (918 innlegg) Les mer

  • Slik kan det se ut når vår egen galakse kolliderer med den mye større naboen

    Slik kan det se ut når vår egen galakse kolliderer med den mye større naboen

    Ny datasimulering viser Melkeveiens skjebne. (765 innlegg) Les mer

  • - Et paradoks at en nasjon som stopper opp når det er vinteridrett på TV-en sier nei

    - Et paradoks at en nasjon som stopper opp når det er vinteridrett på TV-en sier nei

    Esten O. Sæther om Høyres OL-nei. (573 innlegg) Les mer

  • Frp fram to prosentpoeng

    Frp fram to prosentpoeng

    I septembermålingen til Ipsos MMI. (555 innlegg) Les mer

  • Høyres stortingsgruppe ber regjeringen om å stoppe OL-prosessen

    Høyres stortingsgruppe ber regjeringen om å stoppe OL-prosessen

    Sier nei til OL. (487 innlegg) Les mer

  • Nå fjernes denne jentas rasistiske ytringer

    Nå fjernes denne jentas rasistiske ytringer

    SVT stopper «Pippi»-rasisme. (533 innlegg) Les mer