Sjekk hvilke selskaper som flår deg - og hvem som gir deg mest for pengene.

Tips oss 2400
Bruker du mobilen bare når du skal gratulere barnebarna med dagen? Eller er du på tråden flere timer hver dag — både på jobb og privat? Aner du ikke hva en mms er, eller er du stadig øm i meldingstommelen — og foretrekker å lese Dagbladet på smarttelefonen i stedet for på papir?

Bruksmønsteret til mobilselskapenes kunder spenner vidt — og de ulike operatørene tilbyr en rekke ulike abonnementer. For å guide deg gjennom jungelen har vi laget tre fiktive personer; Guro, Jostein og Kathrine. Deretter har vi bedt selskapene finne
sine rimeligste tilbud til de ulike kundene (se egen tabell).

Enorme forskjeller

Og forskjellene er til dels enorme. For Guro kan utgiftene variere med rundt 2000 kroner i løpet av et år, mens Kathrine kan risikere å betale nærmere 8000 kroner mer for det dyreste abonnementet enn for det billigste.

Djuice-sjef June Paulsen er storfornøyd med å være testvinner i kategorien storforbrukere. Her ville Kathrine betalt til sammen 3420 kroner i året.

— Det er selvsagt veldig hyggelig. Vi jobber hardt for å kunne tilby lavere priser, og er opptatt av at kundene våre skal være fornøyde med tjenestene vi leverer, sier Paulsen til Dagbladet.

Djuice kommer også godt ut i de to øvrige kategoriene.

I andre enden av skalaen finner vi Lebara — som er dyrest i samtlige kategorier.

— En av grunnene til at vi er dyrere er at vi er tilpasset kunder som ringer til utlandet. Det er billigere å ha abonnement med bare innenlandssamtaler enn et som også inkluderer internasjonale ringeminutter. Vi er sånn sett ikke tilpasset det norske markedet, sier Anna Kobernus, produktsjef for mobil i Lebara.
— Med dette mener jeg at vårt tilbud ikke er tilpasset kunder som ringer kun i Norge, men
skreddersydd for dem som ringer utlandet i tillegg.

11800 kroner i året

Hadde Kathrine vært kunde i Lebara hadde hun måttet punge ut med 11800 kroner i året. Hun kunne imidlertid også ringt mye til utlandet innenfor samme sum.

— Vårt dyreste abonnement er tilpasset en person som bruker 750 ringeminutter, sender 750 sms og bruker 750 mb i måneden. Det blir feil å se på disse prisene for en person som har et høyere forbruk. Hadde vi hatt et abonnement som inkluderte 1000 ringeminutter, 1000 sms og 1000 mb i måneden, ville det kostet langt mindre, sier hun.

Mer på tråden

Ifølge tall fra Post- og teletilsynet snakker vi stadig mer i mobiltelefonen. I løpet av 2010 snakket hver mobilkunde i gjennomsnitt tre timer i måneden, en økning på 39 minutter fra året før. Samtidig sender vi færre sms enn før.

I 2010 klokket vi inn på 6,85 milliarder meldinger. Det er 173 millioner færre enn i 2009. Antall MMS-meldinger utgjør bare 1,6 prosent av det totale antallet.

Datatrafikken når imidlertid nye høyder.

- I 2010 utgjorde datatrafikken i ordinære mobilabonnement 14,3 prosent av totalen. Tilsvarende andel i 2009 var 7,5 prosent, sier Elisabeth Sørbøe Aarsæther, informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet.

Dette gjør at vi bør være ekstra oppmerksomme når vi velger abonnement, mener Sørbøe Aarsæther.

— Du bør kontrollere regningene og se hvor mye du faktisk bruker på både samtaler, meldinger og datatrafikk. Ofte velger kundene et abonnement som ikke passer dem. Da betaler vi for mer enn det vi må, sier hun.

Hun legger til at mange vegrer seg mot å bytte til de mer ukjente selskapene. De frykter at dekningen skal bli dårligere.

—Vi hører ofte om folk som tror at de flyter rundt på ukjente nettverk om de skifter operatør. Men i Norge i dag har vi i praksis bare to og et halvt nett. Telenor og NetCom — og Network Norway, som nå er under utbygging. Dermed har du like god dekning uansett.
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • En god investering for Norge

    En god investering for Norge

    Vi vil få problemer med å opprettholde dagens velferdsnivå med dagens befolkning. Økt immigrasjon er derfor en åpenbar løsning. (312 innlegg) Les mer

  • En hyllest til en ekte statsmann

    En hyllest til en ekte statsmann

    I forkant av årets valgkamp har den blivende politiker mye å lære av Kåre Willoch. (305 innlegg) Les mer

  • Vanlige muslimer ønsker mer åpenhet, rom for alle og frihet

    Vanlige muslimer ønsker mer åpenhet, rom for alle og frihet

    Da kan vi ikke la oss representere av organisasjoner som farer med tvetydig eller brutalt budskap. (238 innlegg) Les mer

  • For noe griseri

    For noe griseri

    Den kinesiske hundekjøttfestivalen får oss til å grøsse. Det er imidlertid ikke bedre å spise gris enn å spise hund. (225 innlegg) Les mer

  • Rasistisk symbolikk

    Rasistisk symbolikk

    Oppslutningen om flagget er en tapt sak. (194 innlegg) Les mer

  • Torkel Brekkes brekninger

    Torkel Brekkes brekninger

    Selv terrorister, pedofile barnemordere og kvinnehatende steinkastere har menneskeverd. Og de har rett til utdanning. (150 innlegg) Les mer

  • Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Syria-håndteringen fikk begeret til å renne over. (135 innlegg) Les mer

  • Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Når ledende klima- og miljøengasjerte mennesker ikke bryr seg med å redusere egne utslipp, kan dette oppfattes som et tegn på at klimasituasjonen ikke er så alvorlig. (126 innlegg) Les mer