Norske Katachi vil vise verden hva som kan gjøres på iPad.

Tips oss 2400
FLERE SPRÅK: Katachi, som kom i salg i App Store i dag, er tilgjengelig på flere språk. Redaksjonen holder til i Oslo, men ambisjonene er internasjonale.

FLERE SPRÅK: Katachi, som kom i salg i App Store i dag, er tilgjengelig på flere språk. Redaksjonen holder til i Oslo, men ambisjonene er internasjonale.

MÅ UTNYTTE MEDIET Ken Olling, redaktør i Katachi, mener mediebedrifter må utnytte iPad-plattformns muligheter i langt større grad enn de gjør i dag. Foto: KATACHI

MÅ UTNYTTE MEDIET Ken Olling, redaktør i Katachi, mener mediebedrifter må utnytte iPad-plattformns muligheter i langt større grad enn de gjør i dag. Foto: KATACHI

INTERAKTIVT: I en artikkel om instrumenter, leketøy og kunst kan man spille på et av instrumentene som omtales.

INTERAKTIVT: I en artikkel om instrumenter, leketøy og kunst kan man spille på et av instrumentene som omtales.

NAVIGARE NECCESSE EST: Katachis navigasjonsløsninger er ikke som i andre iPad-magasiner.

NAVIGARE NECCESSE EST: Katachis navigasjonsløsninger er ikke som i andre iPad-magasiner.

Man kan scrolle ned. Man kan scrolle bort. Man kan klikke på et bilde eller fem. Man kan, i sjeldne tilfeller, se en video. På iPad oppfører teknomagasinet Wired og businessavisa Dagens Næringsliv seg i prinsippet nesten helt likt.

På Apples nettbrett - som de facto eier dette markedet per i dag - er mangfoldet fra trykte medier erstattet av standardiserte navigasjonsløsninger, designmessig malstyring og papirtenking overført med tung labb til et digitalt format.

ER DET slik vi vil ha det? Standarisert, forutsigbart, greit å lese, enkelt å produsere? En ny konvensjon, som papiravisa og boka? Eller trengs det mer dynamiske, visuelt stimulerende og interaktive brukeropplevelser om iPad skal utløse betalingsviljen mediebedriftene håper på?

Designeren Ken Olling, Oslo-bosatt amerikaner med mange års fartstid fra digitale medier, tror det siste. Sammen med kollegene i Katachi Media står han bak iPad-magasinet Katachi, og publiseringsplattformen Origami Enigine, som ifølge Olling skal gjøre det enklere å designe og publisere kreative iPad-publikasjoner som bøker og magasiner.

Katachi, som er tilgjengelig i App Store fra i dag, er designet og utviklet eksklusivt for iPad.

- Du må designe for mediet. Du må tenke på hva som kommuniserer med brukeren, ikke hva som er enklest for publisheren. Alt må føles riktig. Du må roe ned, skape friksjon, sier Olling.

Han karakteriserer dagens ledende publishingløsninger for iPad, fra produsenter som Adobe og Woodwing, som mest egnet til å pushe innhold fra papir over på en digital plattform, med begrensede muligheter for interaktivitet og utnyttelse av teknologiens egenart.

OLLING og hans kolleger har laget et iPad-magasin som utnytter berøringsteknologien i en rekke originale visuelle og navigasjonsmessige løsninger. En forundringspakke av visuell kreativtet sammenliknet med det meste som tilbys av iPad-publikasjoner i dag, med egen spesialdesignet font og masse snacks for magasinfeinschmeckere. Det er et magasin som krever tid og tilvenning, og en vilje til å gå på oppdagelsesferd i innhold og brukergrensesnitt. Dels fascinerede, dels frusterende.

Blant dem jeg har vist Katachi til, varierer reaksjonene fra begeistring via skuldertrekk til utilslørt irritasjon. Jeg spør Olling om brukere og mediehus virkelig ha en masse interaktivt fiksfakseri som distraherer fra leseropplevelsen.

- Å skape en rik brukeropplevelse som gir mediet egenart, er avgjørende for at brukerne skal være villige til å betale for innhold på iPad. Men det er ingen som er rukket å bli eksperter på dette feltet, det er ingen som kan dette. Vi lagde minst seks versjoner av Katachi før det fungerte. Det er en prossess man blir ydmyk av, svarer Olling.

Magasinet dekker design, mote, politikk og samfunn, men Olling legger ikke skjul på at Katachi også er tenkt som utstillingsvindu for publiseringsplattformen Origami.

- Alt du ser her er laget uten en eneste linje kode! Det er et rent designverktøy, som Illustrator eller Photoshop.

KATACHI-REDAKTØREN mener det er naivt å tro at iPad er veien til raske penger i digitale medier, og en gedigen misforståelse at det er billig å publisere på iPad.

- Med musikk, video, og lyd kan det være dyrere enn papir! Derfor blir fallhøyden så stor. Den første utgaven selger, så kollapser det. Leserne har høye forventninger, men alt de får er en annen versjon av papirproduktet.
FØRSTE UTGAVE: Katachi ble lansert i dag.

FØRSTE UTGAVE: Katachi ble lansert i dag.

John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør