i LEGENDARISK: Den ser kanskje enkel og beskjeden ut, men en fullspekket Linn Sondek LP12 koster like mye som en småbil. Her blir en eldre modell oppgradert for en kunde. Foto: Jan Omdahl
i LEGENDARISK: Den ser kanskje enkel og beskjeden ut, men en fullspekket Linn Sondek LP12 koster like mye som en småbil. Her blir en eldre modell oppgradert for en kunde. Foto: Jan OmdahlVis mer

Jakter på den perfekte lyden

Framtida er digital, mener mannen bak verdens mest legendariske platespiller.

Glasgow (Dagbladet): Hva er egentlig god lyd? Ifølge Ivor Tiefenbrun, grunnlegger av den skotske hi-fi-produsenten Linn, handler det om toneleie, rytme og timing. Det er utstyrets evne til å bringe deg inn i musikken som definerer lydkvaliteten, ikke de tekniske spesifikasjonene.

Slikt er kontroversielt i en bransje med mange og sterke meninger om kriterier for kvalitet. Det er også en overraskende intuitiv tilnærming for en fabrikk drevet av ingeniører. Men skottene har solid bakgrunn for egne meninger. Med den legendariske platespilleren Sondek LP12, cd-spilleren CD12 og de siste årene en serie nettverksspillere i toppklassen på merittlisten, er Linn en av verdens mest seriøse og tradisjonsrike produsenter av hi-fi-utstyr.

Dagbladet reiste til Skottland for å lære mer om jakten på den perfekte lyden, og for å spørre mannen bak en av verdens beste platespillere om framtida til analog lyd i en digital tid.

SATSER DIGITALT: Ivor (t.h.) og Gilad Tiefenbrun står bak en av verdens beste platespillere, men mener framtida er digital. Nå satser de på nettverksspillere og en åpen teknologisk plattform. Foto: Jan Omdahl Vis mer

Å BESØKE Linn-fabrikken utenfor Glasgow er litt som å besøke en italiensk sportsbilfabrikk, bare med dårligere mat og klima. Her, i et bygg tegnet av den verdenskjente arkitekten Richard Rodgers, er det ingeniørene og designerne som råder grunnen sammen med dyktige håndverksarbeidere. Noen har jobbet her i mer enn 30 år, og yrkesstoltheten lyser i ansiktet på alle vi snakker med. Her bøyes aluminiumskabinettene for hånd, eller freses ut av hele stykker aluminium. Alt er designet av selskapets egne designere. Alle kretskort tegnes og monteres i fabrikken. Hver eneste linje kode i de digitale produktene er skrevet av selskapets egne utviklere.

Men det begynte med en platespiller. For Ivor Tiefenbrun startet jakten på den perfekte lyden i 1972.

— Min interesse for hi-fi ble fanget da jeg forsto at det var mer informasjon i en LP-plate enn datidas platespillere kunne gjengi. Så jeg bestemte meg for å bygge en som var bedre.

INGENIØRER OG HÅNDVERKERE: Linn bygger produktene sine fra grunnen av. Her freses det ut en tallerken til platespilleren LP12. Vis mer

SONDEK LP12 ble en sensasjon i hi-fi-verdenen, med sin lave masse, sitt fjæroppheng, sin høye produktkvalitet og sin varme, musikalske klangprofil. Lenge ble den av mange regnet som verdens beste platespiller, og med alle tilgjengelige oppgraderinger er den fortsatt der oppe blant de aller beste — om man har et sted mellom hundreogfemti og to hundre tusen kroner å avse. Ja, du leste riktig. Den enklere innstegsmodellen Majik LP12, som i tråd med Linns filosofi kan oppgraderes nærmest i det uendelige, begynner på noen og tjue tusen.

Men Linn satte seg ikke fast i platerillene. I 1991 produserte selskapet sin første cd-spiller, og i 1999 kom CD12, som igjen flyttet grenser for hva som kunne hentes ut av et lydformat med innebygde begrensninger.

I 2010 var Linn først av de store hi-fi-produsentene med å legge ned produksjonen av cd-spillere, til fordel for digitale strømmingsprodukter.

MANUELT: Kabinettene til Linns produkter stanses ut og bøyes til for hånd. Vis mer

Selskapet som hadde gjort mer enn de fleste for å hente mest mulig musikk ut av plastplater, innså tidlig at cd'en var i ferd med å bli en anakronisme, og at framtida for digital musikk ligger i nettbaserte løsninger, eventuelt i kombinasjon med lokal lagring av filer.

DET BRINGER OSS til spørsmålet om hva som egentlig låter best av analogt og digitalt. Svaret er ikke udelt godt nytt for oss som elsker vinyl, og som mener at den helt spesielle forvrengningen selv de beste platespillerne skaper gir en helt spesielt god lytteopplevelse.

— Det er ikke et valg mellom to trosretninger. Så lenge vi kan forbedre det du hører fra en LP-plate, forsetter vi med analogt. Når vi ikke lenger kan forbedre det, er vi kommet til veis ende. Det er ikke noe i lyden av vinyl som ikke kan matches og forbigås av en digital kilde. Framtida er digital. Vi er engasjert i musikken, ikke i teknologien.

KLIMAX: Toppmodellen i Lins høyttalerserie, Klimax 350. Vis mer

Det var da som bare. Tiefenbruns neste resonnement viser likevel at teknologien står svært sentralt i Linns tilnærming:

— Begrensningen er vår evne til å presisjonskonstruere produkter helt ned på på sub-mikron-nivå, eller pikosekunder i timing, eller spenninger på en milliondel av en volt. Det er der Linn gjør. Presisjonsingeniørarbeid.

SOM FAR, SÅ SØNN. Gilad Tiefenbrun har vært helt sentrai i utviklingen av Linns strømmingsprodukter:

SELVBYGG: Alle kretskort tegnes og bygges på fabrikken. Vis mer

-  Da vi begynte å lage digitale strømmingssystemer, visste vi det ville låte bedre uten alle problemene til cd-transporten. Vi visste det fordi vi er ingeniører. Det vi gjør, er å bygge problemer ut av signalveien.

Linn har tatt en sterk posisjon i markedet for digitale nettverksspillere i den øvre prisklassen med sine DS- og DSM-modeller. Produktene er basert på en åpen teknologisk plattform, og fungerer mer eller mindre sømløst med nettverksservere, applikasjoner, iPad, iPhone, spillkonsoller og annen teknologi folk allerdede har i huset.

Gilad Tiefenbrun leder også plateselskapet Linn Records, som var først med å selge nedlastbare musikkfiler med 24 bits ordlengde, mot cd-formatets 16.

KORT PROSESS: De to produksjonslinjene for kretskort. Vis mer

-  24 bits ordlengde er det store spranget. Selv svigermor kan høre forskjell på 16 og 24. Om samplingsfrekvensen er 96, 192 eller 384 khz betyr ikke så mye. Når selskapene nyutgir backkatalogen i 24 bit, blir kvaliteten bedre, også på gamle, analoge innspillinger. Kvaliteten det er mulig å oppnå inspirere også selskapene til å gjøre en bedre lydmessig jobb med nyutgivelsene.

- Etter 25 år med sammenhengende nedgang i lydkvaliteten, fra vinyl til cd til mp3,  peker kurven oppover igjen.

TIEFENBRUN junior spør meg om jeg vil høre analogt eller digitalt. Stilt overfor valget mellom en platespiller til nærmere 200000 kroner og en nesten like dyr nettverksspiller, må det nesten bli vinyl. Jeg blar i LP-platene, og velger Bob Dylans «Modern Times». «Thunder On The Mountain» fyller rommet, og Tiefenbrun gliser.

MONTERINGSHALLEN: Her settes Linn-produktene sammen. Vis mer

-Det er dette det handler om. Systemet er bare et vindu mot musikken.

Følg meg på Twitter: @janomdahl

Vis mer