Null problem så lenge forskjellen fra passet kan forklares.

Tips oss 2400
(Dagbladet): • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

For noen uker siden skrev Dagbladet om en dagbladleser som følte det som å bli svindlet da han måtte kjøpe ny flybillett fordi navnet var oppført med en bokstav for mye på den opprinnelige billetten.

Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet, forklarte da at det er svært viktig at navn, også mellomnavn, på billetten er identisk med det som står i passet.

Det er nemlig den reisende sitt ansvar at alle reisedokumenter, som pass, visum og så videre, er i orden før innsjekk på flyplassen.

Særnorske bokstaver

Saken har ført til en rekke oppfølgingsspørsmål fra Dagbladets lesere om navn med særnorske bokstaver som «Æ», «Ø» og «Å».

Leif Kristian skal til USA etter jul og har «Æ» i etternavnet sitt.

- Hvordan skal jeg gjøre det da med navn på billett et cetera, spør han i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

Det gjør også Ingrid, mens Torstein spør om hvordan han skal skrive navnet når han bestiller billett til datteren som heter Vår.

Jan Roger lurer på om det finnes en standard for hvordan skal skrive særnorske bokstaver når reisen bestilles hos utenlandske selskaper.

Og er det greit å bruke «O» istedet før «Ø» når han fyller ut ESTA-skjemaet for å reisetillatelse i USA, lurer Bjørn på.

Sammenslåing

Men det er ikke bare Æ, Ø og Å som skaper usikkerhet rundt flybillettbestillingen:

I en e-post skriver Steinar at han så og si alltid opplever at etternavnet som består av tre separate navn, kommer feil ut på billetten - oftest ved at navnene settet sammen til et langt:

- Jeg reist ganske mye og ikke hatt noen problemer med det tidligere, men er det mulig jeg kan få det? spør han.

Bindestrek og forkortelser

Jan-Arne har det samme problemet fordi systemene på grunn av bindestreken i navnet sitt:

- Jeg får beskjed om at jeg må ta sjansen hver gang jeg skal fly, fordi systemene kan ikke registrere bindestreker, skriver han.

Til slutt forteller Ingrid om en episode i fjor der hun og faren først ble nektet adgang til flyplassterminalen på Orlando i USA fordi passet og billett ikke viste samme navn.

Navnene var rett og slett så lange at bare forbokstavene i fornavnet fikk plass. Etter mye og men slapp de til slutt igjennom.

- De kunne lett nektet oss adgang. Hvem sitt ansvar hadde det vært da? spør hun.

Må omskrives

Dagbladets reiseekspert Elise Marie Korsvik sier de har hatt flere saker med feil navn på flybilletter oppe i Flyklagenemnda.

Hun er likevel ikke kjent med at det er forbundet noen problemer i praksis med nettopp Æ, Ø og Å.

For å svare på spørsmålene rundt navn med disse bokstavene, har hun forhørt seg med reisebyråbransjen.

- Flyspråket er internasjonalt og inneholder ikke våre særnorske bokstaver som Æ, Ø og Å. Derfor må disse bokstavene erstattes og omskrives, sier hun.

Det er ikke noe fasit på hvordan dette skal gjøres, men det sikreste er å erstatte bokstavene slik råder hun:

Æ = AE
Ø = OE
Å = AA

- Skrivemåten på billetten vil da ikke stemme overens med hvordan navnet er skrevet i passet, men dette vil ikke by på problemer så lenge det er en forklaring på hvorfor det er en forskjell her, sier Korsvik.

Undersøk i forkant

Når det gjelder reiser til og fra USA er dette ganske strengt.

- Dersom du er i tvil om hvordan du skal skrive navn på billetten eller andre dokumenter som er nødvendig for reise til USA - bør du undersøke hos reisebyrået eller hos flyselskapet direkte i forkant, råder Dagbladets reiseekspert.

Dette gjelder for eksempel der du tidligere har erfart at det oppstår problemer på grunn av langt etternavn, bindestrek, eller flere og lange navn.

Hvis du likevel blir avvist som følge av forskjell i navnet mellom billetten og passet, så er personalet i skranken engasjert av flyselskapet.

- Og flyselskapet er ansvarlig for sine underleverandører, sier Korsvik.

Det er den parten du har inngått avtalen om reisen med som er ansvarlig for utlegget du eventuelt måtte ha ved å bli avvist, altså enten flyselskapet eller reisebyrået, forklarer Dagbladets reiseekspert.

Ny rute

Siste e-post til Dagbladets reiseeksperter kommer fra Ina. Hun forteller om det hun kaller en surrealistisk start på en ferie i oktober.

De hadde booket flybilletter fra Oslo til Cancun hos et reisebyrå på nett, men i august fikk de beskjed pr. mail om at de måtte ta en annen reiserute hjem, som Ina svarte at de godtok.

Turen fra Norge, gikk først til Brussel der de skulle bytte fly og dra videre til Cancun.

- Vi skulle reise en lørdag og troppet opp i god tro på Gardermoen. Da vi skulle sjekke inn fant de bare navnene våre på alle flighter, men vi hadde ikke noe sete, skriver Ina.

Var kansellert

Flyselskapet ringte derfor rundt og fant ut at Inas booking var kansellert noen dager i forveien. De forsøkte å booke om reisefølget, men flyene var fulle. Ina ble derfor henvist til å kontakte reisesebyrået.

Men reisebyrået åpnet ikke før tre timer senere. Da de omsider fikk kontakt, var beskjeden at flyselskapet som skulle frakte dem fra Brussel til Cancun hadde overtatt billettene.

- Men de hadde ikke fullstendig oversikt siden onlineavdelingen er en annen enn den man treffer pr. telefon, skriver Ina.

Mistet reisen

De fikk da et direktenummer til flyselskapet de kunne ringe. Der fikk de vite at flighten var booket om til et tredje flyselskap fra Gardermoen, mens resten av reisen var uendret.

- Vi mistet flyreisen siden vi ikke var informert om dette, skriver hun.

Resultatet ble ekstra netter på hotell både i Oslo og USA, og de mistet et booket flight til Cuba og overnatting på to forhåndsbetalte hoteller.

Ina har vært i kontakt med flyselskapet i ettertid, men de sier at reiseselskapet er ansvarlig.

- Vi får foreløpig ingen respons fra dem. Hvem er ansvarlig i en slik situasjon? spør Ina

Varsle i god tid

- Det er ikke sjelden at flyselskapene foretar ruteendringer. Dette skal imidlertid varsles om i god tid før reisen, sier Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet.

Ved bestilling av reiser på et nettreisebyrå, vil det være reisebyrået som er passasjerens avtalepart og kontaktledd.

Det vil si at flyselskapet skal informere nettreisebyrået, som har foretatt bestillingen på vegne av sin kunde, om eventuelle endringer i reiseruten, forklarer hun.

- Det er deretter reisebyråets ansvar å informere passasjeren om endringen. Det er vanlig å bruke e-post i korrespondanse mellom nettreisebyrå og passasjer, sier Korsvik.
 

Ikke nok med e-post

Ved endring av reiserute, og spesielt hvor avreise blir fremskyndet, er det ikke nok å informere om endringen pr. e-post.

For eksempel kan det være at e-posten ikke kommer frem eller at passasjeren har ikke tilgang til å lese e-posten sin.

- Derfor bør det ved slike endringer tas muntlig kontakt med passasjeren i tillegg, sier Dagbladets reiseekspert.

I Inas tilfelle blir spørsmålet om informasjonen var fullstendig og oppdatert, i og med at passasjerene ble møtt med at deler av reisen var kansellert, forklarer hun.

Send skriftlig klage

- Dersom nettreisebyrået har forsømt seg i sin informasjon overfor kunden, kan reisebyrået bli ansvarlig for å erstatte tap passasjeren har blitt påført, fortsetter Korsvik.

Dette kan for eksempel dreie seg om utgifter til ekstra døgn på hotell, kjøp av nye billetter og så videre.

- Jeg vil råde Ina om å sende en skriftlig klage til nettreisebyrået i første omgang. Dersom ikke de kommer til enighet, kan saken sendes videre til Flyklagenemnda, avslutter Dagbladets reiseekspert.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.

HAR DU SPØRSMÅL OM REISE?

Dagbladets reiseekspertpanel består av en reiselege, en reisemagasinredaktør, en jurist og ekspert på forbrukerrettigheter, og en flykaptein.

Én gang i uka svarer én av reiseekspertene på utvalgte spørsmål fra leserne, gjennom én eller flere saker på Dagbladet.no.

Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør