Men dørhåndtak har den ikke... SE VIDEO!

Tips oss 2400
KJØREMASKIN: Denne hekken tilhører en av de beste sportsbilene på markedet, Porsche Cayman R. Foto: Håkon Eikesdal

KJØREMASKIN: Denne hekken tilhører en av de beste sportsbilene på markedet, Porsche Cayman R. Foto: Håkon Eikesdal

MIAMI VICE: Hvis du bestiller deg en Cayman R, så vær snill og styr unna den vinrøde interiørfargen. Da blir verden et bedre sted å være for alle. Foto: Håkon Eikesdal

MIAMI VICE: Hvis du bestiller deg en Cayman R, så vær snill og styr unna den vinrøde interiørfargen. Da blir verden et bedre sted å være for alle. Foto: Håkon Eikesdal

Porsche Cayman R

MOTOR: B6, 3436 cm3
EFFEKT: 330 hk v/7400 o/min
DREIEMOMENT: 370 Nm v/4750 o/min
EGENVEKT: 1298 KG
0-100 KM/T: 5,0 (4,9 med PDK)
TOPPFART, KM/T: 282
BLANDET FORBRUK: 0,97 l/mil
CO2-UTSLIPP: 228 g/km
PRIS: Fra 1 191 000 kr
BALANSEKUNSTNEREN: Cayman fikk mye pepper for utseendet sitt da den kom. Men denne formen skjuler en vinneroppskrift; en midtplassert motor som gir vanvittig god balanse, og dertil overlegne kjøreegenskaper. Foto: Håkon Eikesdal

BALANSEKUNSTNEREN: Cayman fikk mye pepper for utseendet sitt da den kom. Men denne formen skjuler en vinneroppskrift; en midtplassert motor som gir vanvittig god balanse, og dertil overlegne kjøreegenskaper. Foto: Håkon Eikesdal

STOPP: På typisk Porsche-vis er alt skreddersydd i harmoni, og de er kjent for sine gode bremser. Derfor stopper Cayman R like fort som du forventer at den skal, om ikke bedre. Foto: Håkon Eikesdal

STOPP: På typisk Porsche-vis er alt skreddersydd i harmoni, og de er kjent for sine gode bremser. Derfor stopper Cayman R like fort som du forventer at den skal, om ikke bedre. Foto: Håkon Eikesdal

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): Se godt på denne bilen. Den noe merkelige formen til tross - dette er blant de mest vellykkede sportsbilene på markedet.


Kjøreopplevelsen den reinspikkede balansekunstneren Cayman R leverer, mangler nemlig sidestykke i prisklassen den opererer i.

Balansen, responsen og den sylskarpe styrefølelsen minner mer om langt mer kostbare superbiler, enn om det som er blant Porsches rimeligste modeller.

Hvordan er det mulig?

Jo, fordi Porsche skaper magi ved å plassere motoren i midten av bilen - i stedet for bakerst i hekken som er deres velkjente resept.

Og ved å droppe elementer som for eksempel dørhåndtak...

Kompromissløs

Cayman har ikke det forpliktende tilnavnet «R» uten grunn.

Den er hele 55 kilo lettere enn den allerede spreke Cayman S. Dessuten har den fått ytterligere 10 hester å rutte med.

For å sette ting i perspektiv har som nevnt vår test-Cayman ikke engang dørhåndtak. De er erstattet av røde reimer som veier noen gram mindre.

Slike detaljer er det flere av - og alle monner drar.

Dører i aluminium slanker Cayman R 15 kilo, karbonsetene 12 kilo og superlette felger ytterligere noen kilo.

Understellet er stramt som bare det og senket hele to centimeter kontra S-modellen - samtidig som sporvidden er bredere.

Sånt blir det utrolig mye moro av!

Men det har sin pris - Cayman R er ikke bilen for humpete eller sporete veier.

Rå motor

Boxersekseren på 3,4 liter yter i Cayman R 330 hester ved 7400 omdreininger i minuttet.

Den må «piskes» for å prestere maksimalt, for dreiemomentet på 370 Nm er heller ikke noe massivt tall i en sportsbil - til tross for en gassrespons en racerbil verdig.

Da leverer den til gjengjeld krefter som få andre selvpustende sekssylindrede motorer, og en symfoni av godlyd strømmer ut av det grove eksosanlegget.

Vel, egentlig er det med lyd ganske så valgfritt...

En knapp nederst i midtkonsollen sørger for at den raspete, brølende boxerlyden blir enda heftigere enn i utgangspunktet.

Snakk om fet detalj!

God til hverdags, perfekt til fest

Cayman R er en voldsomt imponerende kjøremaskin, og på mange måter føles den vesentlig bedre enn den utgående 911-modellen (997).

Den er rå nok til at du som ikke har råd til de dyrere GT2- og GT3-utgavene av 911, likevel kan få oppleve hvordan en racingfokusert Porsche leverer varene.

Kvalitetsfølelsen er i en klasse bare en tysk statusprodusent mestrer å få til, og alt fungerer i strålende harmoni.

Bremsene, understellet, styrefølelsen, pedalfølelsen, motorkraften og responsen er slik du vil ha det i en sportsbil.

Mye skryt ja, men så er også Porsche Cayman R kanskje den mest vellykkede sportsbilen på markedet.

Det kjedelige er at selv en relativt rimelig Porsche er uoppnåelig for de aller fleste av oss.

Prisene starter på 1 191 000 kroner, men blir fort enda heftigere med litt «snadder» om bord - dessverre...


FOR TO: Cayman R har i motsetning til storebror 911 ingen seter bak, og det er like greit. Dette er en kjøremaskin for to, der bagen med helgebagasje til nød får plass. Foto: Håkon Eikesdal

FOR TO: Cayman R har i motsetning til storebror 911 ingen seter bak, og det er like greit. Dette er en kjøremaskin for to, der bagen med helgebagasje til nød får plass. Foto: Håkon Eikesdal

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Gi oss mer, Ubaydullah!

    Gi oss mer, Ubaydullah!

    Unge muslimer som har vært usikre på hvor de står, blir sikrere etter hvert som islamistenes uttalelser i media blir tåpeligere. (2205 innlegg) Les mer

  • IS' propagandavideoer ryster verden: - Nærmer seg folkemord

    IS' propagandavideoer ryster verden: - Nærmer seg folkemord

    Norske eksperter mener IS' metoder er unike i verdenshistorien. (1793 innlegg) Les mer

  • Blodig og blind

    Blodig og blind

    Selv mot slutten av livet var Børre Knudsen blind for lidelsene han påførte jenter som ville bestemme selv. (1484 innlegg) Les mer

  • Pengeinnsamling for å sende Ubaydullah til Irak

    Pengeinnsamling for å sende Ubaydullah til Irak

    Sosialistisk Ungdom mener Ubaydullah Hussain er en trussel mot norske muslimer. (1354 innlegg) Les mer

  • Angrep er beste forsvar

    Angrep er beste forsvar

    Det er kanskje ikke drømmejobben. Men noen må redde ansiktet til Russlands president. (820 innlegg) Les mer

  • Raslet i nøkler med ryggen mot Åkesson

    Raslet i nøkler med ryggen mot Åkesson

    Men i ettermiddag er det varslet mer støy i svensk valgkamp foran Stortinget. (807 innlegg) Les mer

  • Kast ut ekstremistene

    Kast ut ekstremistene

    Nå har endelig Islamsk råd tatt avstand fra Husseins uttalelser. De bør også utestenge ekstremister fra moskeene. (783 innlegg) Les mer

  • Abu Nidal og hans barn

    Abu Nidal og hans barn

    Vi så for oss et samfunn der det var mulig å leve sammen uten at religionen tok overhånd, et samfunn der religion var politisk irrelevant. (748 innlegg) Les mer