Men dørhåndtak har den ikke... SE VIDEO!

Tips oss 2400
KJØREMASKIN: Denne hekken tilhører en av de beste sportsbilene på markedet, Porsche Cayman R. Foto: Håkon Eikesdal

KJØREMASKIN: Denne hekken tilhører en av de beste sportsbilene på markedet, Porsche Cayman R. Foto: Håkon Eikesdal

MIAMI VICE: Hvis du bestiller deg en Cayman R, så vær snill og styr unna den vinrøde interiørfargen. Da blir verden et bedre sted å være for alle. Foto: Håkon Eikesdal

MIAMI VICE: Hvis du bestiller deg en Cayman R, så vær snill og styr unna den vinrøde interiørfargen. Da blir verden et bedre sted å være for alle. Foto: Håkon Eikesdal

Porsche Cayman R

MOTOR: B6, 3436 cm3
EFFEKT: 330 hk v/7400 o/min
DREIEMOMENT: 370 Nm v/4750 o/min
EGENVEKT: 1298 KG
0-100 KM/T: 5,0 (4,9 med PDK)
TOPPFART, KM/T: 282
BLANDET FORBRUK: 0,97 l/mil
CO2-UTSLIPP: 228 g/km
PRIS: Fra 1 191 000 kr
BALANSEKUNSTNEREN: Cayman fikk mye pepper for utseendet sitt da den kom. Men denne formen skjuler en vinneroppskrift; en midtplassert motor som gir vanvittig god balanse, og dertil overlegne kjøreegenskaper. Foto: Håkon Eikesdal

BALANSEKUNSTNEREN: Cayman fikk mye pepper for utseendet sitt da den kom. Men denne formen skjuler en vinneroppskrift; en midtplassert motor som gir vanvittig god balanse, og dertil overlegne kjøreegenskaper. Foto: Håkon Eikesdal

STOPP: På typisk Porsche-vis er alt skreddersydd i harmoni, og de er kjent for sine gode bremser. Derfor stopper Cayman R like fort som du forventer at den skal, om ikke bedre. Foto: Håkon Eikesdal

STOPP: På typisk Porsche-vis er alt skreddersydd i harmoni, og de er kjent for sine gode bremser. Derfor stopper Cayman R like fort som du forventer at den skal, om ikke bedre. Foto: Håkon Eikesdal

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): Se godt på denne bilen. Den noe merkelige formen til tross - dette er blant de mest vellykkede sportsbilene på markedet.


Kjøreopplevelsen den reinspikkede balansekunstneren Cayman R leverer, mangler nemlig sidestykke i prisklassen den opererer i.

Balansen, responsen og den sylskarpe styrefølelsen minner mer om langt mer kostbare superbiler, enn om det som er blant Porsches rimeligste modeller.

Hvordan er det mulig?

Jo, fordi Porsche skaper magi ved å plassere motoren i midten av bilen - i stedet for bakerst i hekken som er deres velkjente resept.

Og ved å droppe elementer som for eksempel dørhåndtak...

Kompromissløs

Cayman har ikke det forpliktende tilnavnet «R» uten grunn.

Den er hele 55 kilo lettere enn den allerede spreke Cayman S. Dessuten har den fått ytterligere 10 hester å rutte med.

For å sette ting i perspektiv har som nevnt vår test-Cayman ikke engang dørhåndtak. De er erstattet av røde reimer som veier noen gram mindre.

Slike detaljer er det flere av - og alle monner drar.

Dører i aluminium slanker Cayman R 15 kilo, karbonsetene 12 kilo og superlette felger ytterligere noen kilo.

Understellet er stramt som bare det og senket hele to centimeter kontra S-modellen - samtidig som sporvidden er bredere.

Sånt blir det utrolig mye moro av!

Men det har sin pris - Cayman R er ikke bilen for humpete eller sporete veier.

Rå motor

Boxersekseren på 3,4 liter yter i Cayman R 330 hester ved 7400 omdreininger i minuttet.

Den må «piskes» for å prestere maksimalt, for dreiemomentet på 370 Nm er heller ikke noe massivt tall i en sportsbil - til tross for en gassrespons en racerbil verdig.

Da leverer den til gjengjeld krefter som få andre selvpustende sekssylindrede motorer, og en symfoni av godlyd strømmer ut av det grove eksosanlegget.

Vel, egentlig er det med lyd ganske så valgfritt...

En knapp nederst i midtkonsollen sørger for at den raspete, brølende boxerlyden blir enda heftigere enn i utgangspunktet.

Snakk om fet detalj!

God til hverdags, perfekt til fest

Cayman R er en voldsomt imponerende kjøremaskin, og på mange måter føles den vesentlig bedre enn den utgående 911-modellen (997).

Den er rå nok til at du som ikke har råd til de dyrere GT2- og GT3-utgavene av 911, likevel kan få oppleve hvordan en racingfokusert Porsche leverer varene.

Kvalitetsfølelsen er i en klasse bare en tysk statusprodusent mestrer å få til, og alt fungerer i strålende harmoni.

Bremsene, understellet, styrefølelsen, pedalfølelsen, motorkraften og responsen er slik du vil ha det i en sportsbil.

Mye skryt ja, men så er også Porsche Cayman R kanskje den mest vellykkede sportsbilen på markedet.

Det kjedelige er at selv en relativt rimelig Porsche er uoppnåelig for de aller fleste av oss.

Prisene starter på 1 191 000 kroner, men blir fort enda heftigere med litt «snadder» om bord - dessverre...


FOR TO: Cayman R har i motsetning til storebror 911 ingen seter bak, og det er like greit. Dette er en kjøremaskin for to, der bagen med helgebagasje til nød får plass. Foto: Håkon Eikesdal

FOR TO: Cayman R har i motsetning til storebror 911 ingen seter bak, og det er like greit. Dette er en kjøremaskin for to, der bagen med helgebagasje til nød får plass. Foto: Håkon Eikesdal

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Et angrep mot Norge
savner politisk logikk

    Et angrep mot Norge savner politisk logikk

    Dersom ytterliggående islamister utkjemper en «hellig krig» i Syria for å frigjøre landet fra «de vantro», og attpåtil gaper over Irak, skulle man tro de har utfordringer nok. (2128 innlegg) Les mer

  • En av verdens største aviser tar et oppgjør med marihuanaforbud: Det har ført til stor skade på samfunnet

    En av verdens største aviser tar et oppgjør med marihuanaforbud: Det har ført til stor skade på samfunnet

    Vil legalisere rusmiddelet. (1208 innlegg) Les mer

  • Vil tvinge trygdemottakere til å stå opp

    Vil tvinge trygdemottakere til å stå opp

    Alle ledige under 30 år skal i aktivitet, ifølge Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp). (1051 innlegg) Les mer

  • Israelsk utenrikstalsmann kalte Brasil «diplomatisk dverg» og raljerte over 7-1-tapet

    Israelsk utenrikstalsmann kalte Brasil «diplomatisk dverg» og raljerte over 7-1-tapet

    Israelsk diplomati sjokkerer. (862 innlegg) Les mer

  • Slår hull på Israels forklaring

    Slår hull på Israels forklaring

    Hvor mange raketter skjøt Hamas mot Israel mellom 21.november 2012 og 29.juni 2014? Ingen. (789 innlegg) Les mer

  • Før og etter angrepet

    Før og etter angrepet

    Vi trenger beredskap for å forsøke å hindre et terrorangrep mot Norge. Og vi trenger beredskap for å håndtere det som samfunn hvis det verste likevel skulle skje. (771 innlegg) Les mer

  • Propagandakrigen

    Propagandakrigen

    Parallelt med Israels brutale krigføring på Gaza utkjempes en smålig propagandakrig her hjemme. (750 innlegg) Les mer

  • Fotballag manglet pass: Måtte vente to timer for å komme seg på ferga

    Fotballag manglet pass: Måtte vente to timer for å komme seg på ferga

    - Kritisk å stå her i 40 varmegrader. (676 innlegg) Les mer