Forsker Susan Michaelis var selv pilot, men kan aldri mer fly.

Tips oss 2400

Giftgasser i fly

• Dagbladet setter fokus på giftige gasser i fly som kan påvirke både mannskap og passasjerer.

• Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor inneholder giftige organofosfater. Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

• Dagbladet.no har dokumentert mange hendelser med slike giftgasser i fly. Ved flere tilfeller har dramatiske situasjoner oppstått.

• Dagbladet.no har avdekket at en lang rekke flyansatte verden over mener de har fått varige skader på nervesystemet som følge av giftgasseksponering i fly.

• Industrien anerkjenner at forurenset pusteluft i fly kan være et sikkerhetsproblem. men hevder at langvarig, lav eksponering ikke er helseskadelig. Slike langtidseffekter er aldri blitt forsket på.

• SAS har overfor Dagbladet vedgått at de har rapporterte tilfeller av giftgasshendelser om bord. I år 2000 ble en norsk SAS-kaptein skadd for livet etter gass i cockpit.

• Luftfartstilsynet i Storbritannia (CAA) har overfor Dagbladet.no vedgått at gasser i pustelufta i fly er et alvorlig sikkerhetsproblem.

• Dagbladet.no har avdekket at amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) nå vil skjerpe rapporteringsrutinene for giftgasser i fly. FAA har analysert sin database og konkluderer med grov underrapportering.

• Etter at Dagbladet tok opp problemet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) midler til å forske på giftige organofosfater.

• I fjor kom Stami med sin rapport, hvor det går fram at de har funnet giftgasser i norske fly.
(Dagbladet): Tidligere i dag skrev Dagbladet om et British Airways-fly som fikk kjempetrøbbel og måtte nødlande på Heathrow i London like før jul.

- Denne hendelsen bærer alle tegn på at pilotene har pustet inn forurenset luft, selv om spesifikke data om dette ikke er kommet fram. Oljelekkasjer fra motoren som ufiltrert finner veien til kabin og cockpit er dessverre ikke sjeldne hendelser. Flyindustrien har i 60 år vært klar over denne problemstillingen, men har ignorert konsekvensene, sier Susan Michaelis til Dagbladet.

Michaelis var selv pilot, men måtte gi seg i 1997 på grunn av sykdom. De siste femten årene har hun forsket på giftgassproblematikken. 

- Det er behov for at publikum bryr seg. Flyindustrien påstår at dette ikke er noe å bekymre seg for, men det er ikke sant. Jeg er akkurat ferdig med min doktorgrad om emnet, sier Michaelis.

Forskningsresultater

Hun har undersøkt hvordan rapporterte giftgasshendelser påvirker pilotene.

• I 32 prosent av rapporterte giftgasshendelser opplevde besetningen varierende grad av svekket yteevne.

• I ti prosent av hendelsene var begge pilotene tydelig svekket. I noen hendelser ble begge pilotene så påvirket at de ikke klarte arbeidsoppgavene sine.

Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor inneholder giftige organofosfater. Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

- Under British Airways-hendelsen 20. desember ble begge pilotene kraftig påvirket. Det blir ikke mer alvorlig en dette. Til alt hell fikk de på seg oksygenmasker i tide, slik at katastrofen ble avverget, sier Susan Michaelis.

En talskvinne for British Airways understreker overfor Daily Mail at de tar sikkerheten på alvor. Hun sier det aktuelle flyet ble undersøkt, uten at de kunne finne noen feil på det. Dagen etter hendelsen var flyet i trafikk igjen.

Dokumentarfilm

Susan Michaelis mener selv hun er offer for gjentatte giftgasshendelser i cockpit. Hun forteller sin historie i dokumentarfilmen «Angel Without Wings», som ble sluppet i fjor.

- Plutselig en dag etter flyging i 1997 sviktet helsa totalt. Det føltes som om jeg ble rammet av et hjerneslag. Det ble min siste flytur, sa Michaelis til Dagbladet i juni 2006. I 1999 ble hun fratatt flysertifikatet av australske luftfartsmyndigheter.

Leger tviler ikke på at Susan Michaelis er fysisk skadd. Striden står om hvorvidt eksponeringen for giftige stoffer i flyet er tilstrekkelig til å forårsake yrkesskade.

Barndomsdrøm

Susan Michaelis vokste opp i Melbourne og drømte allerede fra ungpikealder om å bli pilot. Sent på 70-tallet i Australia var det ikke lett for en kvinne å bli flyger. Derfor startet hun ikke flygerutdanningen før i 1986 - til gjengjeld med så sterke faglige resultater at hun mottok australske luftfartsmyndigheters Sir Donald Memorial Trophy i 1987.

Susan jobbet et par år som flyinstruktør, før hun ble pilot i passasjertrafikk. Problemene startet først i 1994 da hun begynte å fly maskintypen BAe 146 for selskapet National Jet Systems med base i Canberra.

- Oljegass lekket til stadighet ut i luftforsyningen. Det var mer vanlig å kjenne en rar lukt, enn å ikke kjenne en lukt. Jeg jobbet i dette miljøet i tre år før det plutselig var stopp. Ofte luktet det møkkete sokker om bord, forteller Michaelis.

- Konstant press i hodet

Dagbladet har møtt Susan Michaelis ved flere anledninger. Den tidligere piloten framstår som meget intelligent, er svært veltalende, men bærer tydelig preg av å være kjemikalieskadd. Gjentatte ganger, helt ut av det blå, mister hun tråden i det hun snakker om.

Hun merker det selv, og ber om hjelp til å komme på rett spor igjen. Susan har lært, etter å ha levd med tilstanden i mange år nå.

Etter et par timer i konsentrasjon er Susan tydelig preget. Dype furer strammer rundt de blanke øynene hennes. Hun har det vondt og må trekke seg tilbake for å legge seg ned.

- I dag har jeg konstant press i hodet og en følelse av å ikke få nok oksygen til hjernen. Jeg er nummen i hodet og ansikt, er oversensitiv for kjemikalier, er ofte trøtt og sliten og sliter med hukommelsesproblemer. Disse symptomene forsvinner ikke, til tross for at min siste flytur var for femten år siden, sier Susan Michaelis.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Bare 13 prosent har tro på budsjettet til Erna og Siv

    Bare 13 prosent har tro på budsjettet til Erna og Siv

    Fersk måling. (2665 innlegg) Les mer

  • Lysbakken om Høyre: <br>- Kalkulator-partiet er tilbake

    Lysbakken om Høyre:
    - Kalkulator-partiet er tilbake

    Kaller budsjettmålinger en knusende dom for regjeringen. (1678 innlegg) Les mer

  • I morgen tidlig våkner vi opp til væpnet politi

    I morgen tidlig våkner vi opp til væpnet politi

    Patruljene væpner seg fra klokka åtte. (1197 innlegg) Les mer

  • La Borge bevise klimahypotesen sin

    La Borge bevise klimahypotesen sin

    UiS bør gi Borge muligheten til å utarbeide sin vitenskapelige hypotese om at klimaendringene ikke er menneskeskapte. (1135 innlegg) Les mer

  • Arbeiderpartiet snart dobbelt så store som Høyre

    Arbeiderpartiet snart dobbelt så store som Høyre

    Nedturen fortsetter for Høyre. (1140 innlegg) Les mer

  • Høyre ville ha poseavgift allerede i 2010

    Høyre ville ha poseavgift allerede i 2010

    Hadde avgiften i sitt alternative statsbudsjett. (989 innlegg) Les mer

  • Nye avgifter, miljø og formueskatt, dette ble de enige om

    Nye avgifter, miljø og formueskatt, dette ble de enige om

    Skal hente inn en milliard kroner i pose-miljøavgifter. (919 innlegg) Les mer

  • Skrekkrekka fortsetter for Liverpool etter kollaps

    Skrekkrekka fortsetter for Liverpool etter kollaps

    Slått av Crystal Palace. (694 innlegg) Les mer