Forsker Susan Michaelis var selv pilot, men kan aldri mer fly.

Tips oss 2400

Giftgasser i fly

• Dagbladet setter fokus på giftige gasser i fly som kan påvirke både mannskap og passasjerer.

• Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor inneholder giftige organofosfater. Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

• Dagbladet.no har dokumentert mange hendelser med slike giftgasser i fly. Ved flere tilfeller har dramatiske situasjoner oppstått.

• Dagbladet.no har avdekket at en lang rekke flyansatte verden over mener de har fått varige skader på nervesystemet som følge av giftgasseksponering i fly.

• Industrien anerkjenner at forurenset pusteluft i fly kan være et sikkerhetsproblem. men hevder at langvarig, lav eksponering ikke er helseskadelig. Slike langtidseffekter er aldri blitt forsket på.

• SAS har overfor Dagbladet vedgått at de har rapporterte tilfeller av giftgasshendelser om bord. I år 2000 ble en norsk SAS-kaptein skadd for livet etter gass i cockpit.

• Luftfartstilsynet i Storbritannia (CAA) har overfor Dagbladet.no vedgått at gasser i pustelufta i fly er et alvorlig sikkerhetsproblem.

• Dagbladet.no har avdekket at amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) nå vil skjerpe rapporteringsrutinene for giftgasser i fly. FAA har analysert sin database og konkluderer med grov underrapportering.

• Etter at Dagbladet tok opp problemet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) midler til å forske på giftige organofosfater.

• I fjor kom Stami med sin rapport, hvor det går fram at de har funnet giftgasser i norske fly.
(Dagbladet): Tidligere i dag skrev Dagbladet om et British Airways-fly som fikk kjempetrøbbel og måtte nødlande på Heathrow i London like før jul.

- Denne hendelsen bærer alle tegn på at pilotene har pustet inn forurenset luft, selv om spesifikke data om dette ikke er kommet fram. Oljelekkasjer fra motoren som ufiltrert finner veien til kabin og cockpit er dessverre ikke sjeldne hendelser. Flyindustrien har i 60 år vært klar over denne problemstillingen, men har ignorert konsekvensene, sier Susan Michaelis til Dagbladet.

Michaelis var selv pilot, men måtte gi seg i 1997 på grunn av sykdom. De siste femten årene har hun forsket på giftgassproblematikken. 

- Det er behov for at publikum bryr seg. Flyindustrien påstår at dette ikke er noe å bekymre seg for, men det er ikke sant. Jeg er akkurat ferdig med min doktorgrad om emnet, sier Michaelis.

Forskningsresultater

Hun har undersøkt hvordan rapporterte giftgasshendelser påvirker pilotene.

• I 32 prosent av rapporterte giftgasshendelser opplevde besetningen varierende grad av svekket yteevne.

• I ti prosent av hendelsene var begge pilotene tydelig svekket. I noen hendelser ble begge pilotene så påvirket at de ikke klarte arbeidsoppgavene sine.

Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor inneholder giftige organofosfater. Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

- Under British Airways-hendelsen 20. desember ble begge pilotene kraftig påvirket. Det blir ikke mer alvorlig en dette. Til alt hell fikk de på seg oksygenmasker i tide, slik at katastrofen ble avverget, sier Susan Michaelis.

En talskvinne for British Airways understreker overfor Daily Mail at de tar sikkerheten på alvor. Hun sier det aktuelle flyet ble undersøkt, uten at de kunne finne noen feil på det. Dagen etter hendelsen var flyet i trafikk igjen.

Dokumentarfilm

Susan Michaelis mener selv hun er offer for gjentatte giftgasshendelser i cockpit. Hun forteller sin historie i dokumentarfilmen «Angel Without Wings», som ble sluppet i fjor.

- Plutselig en dag etter flyging i 1997 sviktet helsa totalt. Det føltes som om jeg ble rammet av et hjerneslag. Det ble min siste flytur, sa Michaelis til Dagbladet i juni 2006. I 1999 ble hun fratatt flysertifikatet av australske luftfartsmyndigheter.

Leger tviler ikke på at Susan Michaelis er fysisk skadd. Striden står om hvorvidt eksponeringen for giftige stoffer i flyet er tilstrekkelig til å forårsake yrkesskade.

Barndomsdrøm

Susan Michaelis vokste opp i Melbourne og drømte allerede fra ungpikealder om å bli pilot. Sent på 70-tallet i Australia var det ikke lett for en kvinne å bli flyger. Derfor startet hun ikke flygerutdanningen før i 1986 - til gjengjeld med så sterke faglige resultater at hun mottok australske luftfartsmyndigheters Sir Donald Memorial Trophy i 1987.

Susan jobbet et par år som flyinstruktør, før hun ble pilot i passasjertrafikk. Problemene startet først i 1994 da hun begynte å fly maskintypen BAe 146 for selskapet National Jet Systems med base i Canberra.

- Oljegass lekket til stadighet ut i luftforsyningen. Det var mer vanlig å kjenne en rar lukt, enn å ikke kjenne en lukt. Jeg jobbet i dette miljøet i tre år før det plutselig var stopp. Ofte luktet det møkkete sokker om bord, forteller Michaelis.

- Konstant press i hodet

Dagbladet har møtt Susan Michaelis ved flere anledninger. Den tidligere piloten framstår som meget intelligent, er svært veltalende, men bærer tydelig preg av å være kjemikalieskadd. Gjentatte ganger, helt ut av det blå, mister hun tråden i det hun snakker om.

Hun merker det selv, og ber om hjelp til å komme på rett spor igjen. Susan har lært, etter å ha levd med tilstanden i mange år nå.

Etter et par timer i konsentrasjon er Susan tydelig preget. Dype furer strammer rundt de blanke øynene hennes. Hun har det vondt og må trekke seg tilbake for å legge seg ned.

- I dag har jeg konstant press i hodet og en følelse av å ikke få nok oksygen til hjernen. Jeg er nummen i hodet og ansikt, er oversensitiv for kjemikalier, er ofte trøtt og sliten og sliter med hukommelsesproblemer. Disse symptomene forsvinner ikke, til tross for at min siste flytur var for femten år siden, sier Susan Michaelis.
Lik Dagbladet på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Jeg er ikke Gelius

    Jeg er ikke Gelius

    I en tid der høyrepopulisme, antisemittisme og muslimhat er på fremmarsj, benytter Gelius anledningen til å komme med en fatal stempling av en verdensreligion med all dets mangfold (1461 innlegg) Les mer

  • Jagland vraket som Nobel-leder

    Jagland vraket som Nobel-leder

    Kaci Kullmann Five overtar som leder av Nobelkomiteen, ifølge Aftenposten. (539 innlegg) Les mer

  • Gelius på krigsstien

    Gelius på krigsstien

    Når man blåser i Gjallarhornet på den måten Gelius gjør, så hjelper man nettopp de kreftene man later til å ville kjempe mot (482 innlegg) Les mer

  • Feil om Shoaib Sultan

    Feil om Shoaib Sultan

    I stedet for å la Sultan være den positive rollemodellen han kan være i kampen for homofiles rettigheter og likeverd, fortsetter enkelte å reprodusere en gammel påstand som lett lar seg avkrefte med et googlesøk. (315 innlegg) Les mer

  • Oppskrift på bråk

    Oppskrift på bråk

    Verken ledelsen eller de ansatte i Norwegian kommer godt ut av konflikten, skriver Martine Aurdal. (290 innlegg) Les mer

  • Debatt i en ny tid

    Debatt i en ny tid

    Hvis vi aldri hadde hatt mot til å legge ned eksisterende programmer for å skape nye, ville vi i dag ikke hatt programmer som het Aktuelt eller Debatten. (266 innlegg) Les mer

  • - Lederskiftet kan absolutt ikke tolkes som et knefall for Kina

    - Lederskiftet kan absolutt ikke tolkes som et knefall for Kina

    Kaci Kullman Five valgt til ny leder av Nobelkomiteen. (256 innlegg) Les mer

  • Jeg er feministen som ikke kan gå i tog på 8. mars

    Jeg er feministen som ikke kan gå i tog på 8. mars

    Og jeg er nok ikke den eneste (251 innlegg) Les mer