«Blodig alvor» har en sterk tekst, gode skuespillere og en mesterregissør. Hvorfor er den ikke fantastisk?

Tips oss 2400
4

«Blodig alvor»

  • Regi: Roman Polanski
FILM: Så dette var en nøtt. Fire dyktige skuespillere fremfører en infam, vittig tekst.  De bukseres rundt av en av verdens fremste regissører, Roman Polanski. Så hvor kommer den fra, denne umiskjennelige følelsen av at «Blodig alvor» ikke helt er den knivende komedien den kunne blitt?

Som voksne


Det spørsmålet skal få rulle rundt i munnen mens vi ser på alt som er bra. «Blodig alvor» er forfattet av Yasmina Reza, en av verdens mest spilte nålevende dramatikere, og er satt opp i London og New York, Oslo og Bergen. Den er et skarpt studium i hvor mange skjulte drifter, hvor mye sinne og frustrasjon, som ligger like under huden på oss og venter på anledning til å komme opp i dagen. Rezas miljø er alltid den inntil et visst kritisk punkt kultiverte øvre middelklasse. Et ektepar (Kate Winslet og Christoph Waltz) er på besøk hos et annet (Jodie Foster og John C. Reilly). Anledningen er at sønnen til det første paret har slått ut tennene på sønnen til det andre paret i et slåsskamp, og foreldrene forsøker nå å ordne opp som voksne mennesker - noe de etter hvert skal få gjentagne anledninger til å vise at de ikke er.

Skiftende allianser


Det begynner borgerlig seremonielt, med håndtrykk, unnskyldninger og tilbud om kaffe og kake, og ender i ravende galskap. De to filosofiske motpolene er den besøkende faren, advokat for legemiddelindistrien med en evig kimende mobiltelefon og forakt for alle som tror at verden er noe annet enn en slagmark, og vertinnen, en humørløs moralist som skriver bok om Darfur. Men alliansene skifter: Snart er det par mot par, menn mot kvinner, snart står alle og skriker til hverandre.

Underlig nok er det John C. Reilly, den mest erfarne komikeren blant de fire, som turnerer Rezas replikker dårligst. Han faller for fristelsen til å gjøre komedien for krass og tydelig. Den beste av er Christoph Waltz, som ser ut til å fryde seg i rollen som kynisk egoist, profeten til «Blodbadets gud», som er stykkets originaltittel. Han vet når han skal holde igjen og når han skal legge inn sine mange små stikk. Winslet og Foster gjør også fryktløse roller, blottet for forfengelighet.

Dårskap


Samtidig blir det blottstilt at det virkelig ikke bare bare å flytte et skuespill fra teaterscenen og opp på filmlerretet. Det gikk med «Hvem er redd for Virginia Woolf?». Men «Blodig alvor» taper på at vi ikke kan flytte blikket rundt, slik vi kan i teatret. Polanskis reaksjonsklipp gjør filmen tammere enn den ville trengt å være: Han dveler ved tause, anspent lyttende ansikter istedet for å bygge oppunder den nevrotiske uroen i historien. Dessuten: Skuespillets svakeste punkt er at det virkelig ikke er helt til å tro på at gjestene ikke klarer å gå, tross gjentatte forsøk og et dårlig skjult ønske om å komme seg langt, langt vekk. Ved å flytte dramaet ut på gangen og inn i stuen igjen, retter Polanski pekefingeren mot dette problemet snarere enn å glatte over.

Det er alltid morsomt å se menneskelig dårskap pakket ut og punktert. Men noen ganger er det morsomst å se det live.





I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Moralismelinja

    Moralismelinja

    Har du slitt ut kroppen din i arbeidet eller fått en kronisk sykdom, og har tre barn? Synd for deg. (2030 innlegg) Les mer

  • Kulturkollisjon i klasserommet

    Kulturkollisjon i klasserommet

    Det bør ikke være opp til det enkelte institutt, eller den enkelte lærer å sette grenser for bruk av niqab. (1696 innlegg) Les mer

  • - Uten overgangsstønaden er jeg sjanseløs

    - Uten overgangsstønaden er jeg sjanseløs

    Alenemor Anne Kristine Lehn (28) frykter hun må gi opp studiene hvis politikerne strammer inn. (1467 innlegg) Les mer

  • Fylkeslegen i Troms varsler grundig gjennomgang av helseråd på kristen nettside

    Fylkeslegen i Troms varsler grundig gjennomgang av helseråd på kristen nettside

    Helsearbeidere: «Vi kan ikke anbefale noen å gå inn i en homoseksuell relasjon». (1277 innlegg) Les mer

  • Svenskene latterliggjøres i russiske medier

    Svenskene latterliggjøres i russiske medier

    «Vi kan jo ikke se den grensa under vann.» (962 innlegg) Les mer

  • Svensk sikkerhetspoliti advarte om russiske krigsplaner allerede i april

    Svensk sikkerhetspoliti advarte om russiske krigsplaner allerede i april

    Russland har kjøpt store mengder kart over Sverige. (762 innlegg) Les mer

  • Det mystiske tankskipet har «forsvunnet»

    Det mystiske tankskipet har «forsvunnet»

    Hva gjorde det utenfor Stockholm? (713 innlegg) Les mer

  • Russisk spesialfartøy nærmer seg Stockholm

    Russisk spesialfartøy nærmer seg Stockholm

    Bygget for undervannssøk og kartlegging av sjøbunnen. (591 innlegg) Les mer