«Blodig alvor» har en sterk tekst, gode skuespillere og en mesterregissør. Hvorfor er den ikke fantastisk?

Tips oss 2400
4

«Blodig alvor»

  • Regi: Roman Polanski
FILM: Så dette var en nøtt. Fire dyktige skuespillere fremfører en infam, vittig tekst.  De bukseres rundt av en av verdens fremste regissører, Roman Polanski. Så hvor kommer den fra, denne umiskjennelige følelsen av at «Blodig alvor» ikke helt er den knivende komedien den kunne blitt?

Som voksne


Det spørsmålet skal få rulle rundt i munnen mens vi ser på alt som er bra. «Blodig alvor» er forfattet av Yasmina Reza, en av verdens mest spilte nålevende dramatikere, og er satt opp i London og New York, Oslo og Bergen. Den er et skarpt studium i hvor mange skjulte drifter, hvor mye sinne og frustrasjon, som ligger like under huden på oss og venter på anledning til å komme opp i dagen. Rezas miljø er alltid den inntil et visst kritisk punkt kultiverte øvre middelklasse. Et ektepar (Kate Winslet og Christoph Waltz) er på besøk hos et annet (Jodie Foster og John C. Reilly). Anledningen er at sønnen til det første paret har slått ut tennene på sønnen til det andre paret i et slåsskamp, og foreldrene forsøker nå å ordne opp som voksne mennesker - noe de etter hvert skal få gjentagne anledninger til å vise at de ikke er.

Skiftende allianser


Det begynner borgerlig seremonielt, med håndtrykk, unnskyldninger og tilbud om kaffe og kake, og ender i ravende galskap. De to filosofiske motpolene er den besøkende faren, advokat for legemiddelindistrien med en evig kimende mobiltelefon og forakt for alle som tror at verden er noe annet enn en slagmark, og vertinnen, en humørløs moralist som skriver bok om Darfur. Men alliansene skifter: Snart er det par mot par, menn mot kvinner, snart står alle og skriker til hverandre.

Underlig nok er det John C. Reilly, den mest erfarne komikeren blant de fire, som turnerer Rezas replikker dårligst. Han faller for fristelsen til å gjøre komedien for krass og tydelig. Den beste av er Christoph Waltz, som ser ut til å fryde seg i rollen som kynisk egoist, profeten til «Blodbadets gud», som er stykkets originaltittel. Han vet når han skal holde igjen og når han skal legge inn sine mange små stikk. Winslet og Foster gjør også fryktløse roller, blottet for forfengelighet.

Dårskap


Samtidig blir det blottstilt at det virkelig ikke bare bare å flytte et skuespill fra teaterscenen og opp på filmlerretet. Det gikk med «Hvem er redd for Virginia Woolf?». Men «Blodig alvor» taper på at vi ikke kan flytte blikket rundt, slik vi kan i teatret. Polanskis reaksjonsklipp gjør filmen tammere enn den ville trengt å være: Han dveler ved tause, anspent lyttende ansikter istedet for å bygge oppunder den nevrotiske uroen i historien. Dessuten: Skuespillets svakeste punkt er at det virkelig ikke er helt til å tro på at gjestene ikke klarer å gå, tross gjentatte forsøk og et dårlig skjult ønske om å komme seg langt, langt vekk. Ved å flytte dramaet ut på gangen og inn i stuen igjen, retter Polanski pekefingeren mot dette problemet snarere enn å glatte over.

Det er alltid morsomt å se menneskelig dårskap pakket ut og punktert. Men noen ganger er det morsomst å se det live.





I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Hvem har skylden, bil A eller B?

    Hvem har skylden, bil A eller B?

    Tror vi kan kjørereglene, men her svarer mange feil. (2191 innlegg) Les mer

  • Et angrep mot Norge
savner politisk logikk

    Et angrep mot Norge savner politisk logikk

    Dersom ytterliggående islamister utkjemper en «hellig krig» i Syria for å frigjøre landet fra «de vantro», og attpåtil gaper over Irak, skulle man tro de har utfordringer nok. (2005 innlegg) Les mer

  • - Eier dere ikke skam?

    - Eier dere ikke skam?

    Audun Lysbakken reagerer sterkt på at Mads Gilbert henges ut av Israel-venner. (1600 innlegg) Les mer

  • TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    - Folk får ikke svart for seg. (1496 innlegg) Les mer

  • Kampen om historien

    Kampen om historien

    Klikk for ingress. (1308 innlegg) Les mer

  • Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    USAs utenriksminister gikk i klassisk felle. (930 innlegg) Les mer

  • <font color=Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" title="Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" />

    Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip

    Israel-venner advarer mot Gaza-legen i avisannonser. (2304 innlegg) Les mer

  • Fremmer bildene fred eller forakt?

    Fremmer bildene fred eller forakt?

    Det er lett å forklare krigens råskap med at den andre siden er umenneskelig. (776 innlegg) Les mer