«Blodig alvor» har en sterk tekst, gode skuespillere og en mesterregissør. Hvorfor er den ikke fantastisk?

Tips oss 2400
4

«Blodig alvor»

  • Regi: Roman Polanski
FILM: Så dette var en nøtt. Fire dyktige skuespillere fremfører en infam, vittig tekst.  De bukseres rundt av en av verdens fremste regissører, Roman Polanski. Så hvor kommer den fra, denne umiskjennelige følelsen av at «Blodig alvor» ikke helt er den knivende komedien den kunne blitt?

Som voksne


Det spørsmålet skal få rulle rundt i munnen mens vi ser på alt som er bra. «Blodig alvor» er forfattet av Yasmina Reza, en av verdens mest spilte nålevende dramatikere, og er satt opp i London og New York, Oslo og Bergen. Den er et skarpt studium i hvor mange skjulte drifter, hvor mye sinne og frustrasjon, som ligger like under huden på oss og venter på anledning til å komme opp i dagen. Rezas miljø er alltid den inntil et visst kritisk punkt kultiverte øvre middelklasse. Et ektepar (Kate Winslet og Christoph Waltz) er på besøk hos et annet (Jodie Foster og John C. Reilly). Anledningen er at sønnen til det første paret har slått ut tennene på sønnen til det andre paret i et slåsskamp, og foreldrene forsøker nå å ordne opp som voksne mennesker - noe de etter hvert skal få gjentagne anledninger til å vise at de ikke er.

Skiftende allianser


Det begynner borgerlig seremonielt, med håndtrykk, unnskyldninger og tilbud om kaffe og kake, og ender i ravende galskap. De to filosofiske motpolene er den besøkende faren, advokat for legemiddelindistrien med en evig kimende mobiltelefon og forakt for alle som tror at verden er noe annet enn en slagmark, og vertinnen, en humørløs moralist som skriver bok om Darfur. Men alliansene skifter: Snart er det par mot par, menn mot kvinner, snart står alle og skriker til hverandre.

Underlig nok er det John C. Reilly, den mest erfarne komikeren blant de fire, som turnerer Rezas replikker dårligst. Han faller for fristelsen til å gjøre komedien for krass og tydelig. Den beste av er Christoph Waltz, som ser ut til å fryde seg i rollen som kynisk egoist, profeten til «Blodbadets gud», som er stykkets originaltittel. Han vet når han skal holde igjen og når han skal legge inn sine mange små stikk. Winslet og Foster gjør også fryktløse roller, blottet for forfengelighet.

Dårskap


Samtidig blir det blottstilt at det virkelig ikke bare bare å flytte et skuespill fra teaterscenen og opp på filmlerretet. Det gikk med «Hvem er redd for Virginia Woolf?». Men «Blodig alvor» taper på at vi ikke kan flytte blikket rundt, slik vi kan i teatret. Polanskis reaksjonsklipp gjør filmen tammere enn den ville trengt å være: Han dveler ved tause, anspent lyttende ansikter istedet for å bygge oppunder den nevrotiske uroen i historien. Dessuten: Skuespillets svakeste punkt er at det virkelig ikke er helt til å tro på at gjestene ikke klarer å gå, tross gjentatte forsøk og et dårlig skjult ønske om å komme seg langt, langt vekk. Ved å flytte dramaet ut på gangen og inn i stuen igjen, retter Polanski pekefingeren mot dette problemet snarere enn å glatte over.

Det er alltid morsomt å se menneskelig dårskap pakket ut og punktert. Men noen ganger er det morsomst å se det live.





Lik Dagbladet Kultur på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Arbeid til flyktninger

    Arbeid til flyktninger

    Når vi i dag snakker om 8000 flyktninger til Norge, vender mine tanker tilbake til vinteren 1944, da vi hadde mange ganger 8000 flyktninger i Norge. (367 innlegg) Les mer

  • En god investering for Norge

    En god investering for Norge

    Vi vil få problemer med å opprettholde dagens velferdsnivå med dagens befolkning. Økt immigrasjon er derfor en åpenbar løsning. (312 innlegg) Les mer

  • En hyllest til en ekte statsmann

    En hyllest til en ekte statsmann

    I forkant av årets valgkamp har den blivende politiker mye å lære av Kåre Willoch. (305 innlegg) Les mer

  • Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Når ledende klima- og miljøengasjerte mennesker ikke bryr seg med å redusere egne utslipp, kan dette oppfattes som et tegn på at klimasituasjonen ikke er så alvorlig. (194 innlegg) Les mer

  • Torkel Brekkes brekninger

    Torkel Brekkes brekninger

    Selv terrorister, pedofile barnemordere og kvinnehatende steinkastere har menneskeverd. Og de har rett til utdanning. (150 innlegg) Les mer

  • Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Syria-håndteringen fikk begeret til å renne over. (135 innlegg) Les mer

  • Litt lei deg? Det er samfunnets skyld

    Litt lei deg? Det er samfunnets skyld

    Har du blitt lei deg i det siste? Da må noen straffes. Det er nemlig samfunnets ansvar å hindre at noen blir lei seg. (111 innlegg) Les mer

  • Publikum ødelegger konsertene?

    Publikum ødelegger konsertene?

    At det klages over at konsertpublikum og annet publikum ikke kan oppføre seg, er i bunn og grunn som det skal være. (105 innlegg) Les mer