Norden er berømt for det naturlige lyset. Nå vekker også nordisk lysdesign oppsikt.

Tips oss 2400

DETTE ER LYSKULTUR:

• Organisasjonen Lyskulturs formål er å være Norsk kunnskapssenter for lys.
• Lyskultur skal være den samlende organisasjon på området lys og belysning i Norge med status som premissgiver for kvalitet.
• Organisasjonens strategiske virksomhetsområder er å ha en offisiell og normgivende funksjon — sikre nødvendig kompetanse på fagfeltet lys — bygge, drifte og utnytte nettverk — medlemsservice — stimulere og informere — øke interessen og forståelsen for riktig belysning — oppdragsvirksomhet.
• Lyskultur ble stiftet i 1936.
• Lyskultur er landsdekkende, og det finnes regionale avdelinger i alle deler av landet.
• Lyskultur ledes av administrerende direktør Petter N. Haug, og har hovedkontor på Lysaker.
Kilde: www.lyskultur.no

Frøhvelv Svalbard, Norge

Hva: Svalbard globale frøhvelv 
Når: 2008
Hvor:
Svalbard 
Lysdesigner og kunstner: Dyveke Sanne

Om prosjektet:
• 120 meter inne i Platåberget ligger et skattkammer som skal romme inntil 4,5 millioner ulike typer frø, sikret mot krig, naturkatastrofer og klimaendring. Kanskje ikke så rart lageret også går under navnet "dommedagshvelvet"?
• Lyset som strømmer ut fra fasaden skal være et motstykke til det mørke lageret som er gravd ut i permafrosten innenfor.
• Kunstneren Dyveke Sanne har stått for utsmykningen. Om sommeren reflekterer bygget sollys og lys, i mørketiden overtar det kunstige lyset.
• Dyveke Sanne har fylt taket og deler av fronten i det synlige inngangspartiet med ulike trekanter av høyreflekterende, syrefast stål. Trekantene er i forskjellige størrelser. Sammen med andre lysbrytende elementer, som speilglass og prismer, kastes lyset og omgivelsene tilbake i alle retninger.
• Svalbard globale frøhvelv fikk norsk lyspris 2009.


K:fem, Sverige.

K:fem, Sverige.

Raisio, Finland.

Raisio, Finland.

Nordvestparken, Danmark.

Nordvestparken, Danmark.

Harpa, Island.

Harpa, Island.

Morild, Norge

Morild, Norge

Tammerkoski, Finland

Tammerkoski, Finland

Seventy Seven, Danmark

Seventy Seven, Danmark

Han lider valgets kvaler, direktør Petter N. Haug i Lyskultur, når vi ber ham plukke sin absolutte favoritt blant prosjektene han har vært med å velge til «Nordic Light» - den første boka som tar for seg det nordiske lysets betydning for nordisk lysdesign.

Men til slutt bestemmer han seg:

- Det må bli Svalbard.

Haug snakker ikke generelt om Svalbard, men om det globale frøhvelvet inne i fjellet noen kilometer fra Longyearbyen. Der inne skal millioner av ulike frø fra hele verden redde oss om noe skulle skje. Haug mener utsmykningen og belysningen er verdt turen, selv om man ikke kommer lenger enn til døra.

- Et helt spesielt prosjekt på et helt spesielt sted. Så langt nord, så øde og likevel betydningsfullt for hver og en av oss. Jeg liker den tanken, sier Haug.

Bygninger og utendørsområder, motorveibruer, parker, ja, hele byer er de siste åra lyssatt på en måte vi ikke har sett før. Arkitekter, scenografer, kunstnere og lysdesignere jobber ofte sammen. Det beste fra teaterscenen forenes med elektro- og byggfaget, og skaper nye stemninger både utendørs og innendørs.

Utviklingen har ikke kommet av seg selv. Langsiktig arbeid, blant annet fra kunnskapssenteret Lyskultur, ligger bak. Lys er blitt egen utdanning, i Norge et treårig høgskolestudium i Drammen, hvor de første gikk ut i 2008.

På ti år er antall lysdesignere i Norden tredoblet. Resultatene ser vi nå.

- Det heter at mørket er lysets beste venn. Lysdesign handler ikke om å bade et område i lys, men å lyssette det som fortjener det. sier Haug.

Magien og stemningene ligger i kontrastene. Det handler også om å bruke det lyset som varer lengst og skader miljøet minst.

Led-lys kan være svaret - lys som er så små at de kan puttes inn overalt.

- Lysdioder, fargevariasjoner, styringssystemer. Det som før var forbeholdt proffene kan du nå bruke privat. Mulighetene er enorme, sier Haug.

Nordisk lysdesign vekker oppsikt i andre deler av verden. Den finske arkitekten og lysmesteren Vesa Honkonen har for lengst etablert seg i Asia, for eksempel. Også svenske Kai Piippo jobber internasjonalt. 

Foreløpig ligger finnene og svenskene foran oss nordmenn i løypa, men stadig oftere finner du norske prosjekter som vekker oppsikt.

Noen av de nye byggene har løsninger som sparer 60 - 80 prosent energi i forhold til mer tradisjonelle løsninger. Neste steg er å gjøre mye av det samme hjemme hos deg og meg.

- I boka har vi forsøkt å synliggjøre noe av det som skjer, sier Haug.

- Vil man skape utvikling, er ingenting bedre enn gode eksempler.

tfa@dagbladet.no

Prosjekter fra boka «Nordic Light»:

K: fem, Sverige

Hva: K: fem shoppingsenter Når: 2008 Hvor: Vällingby, Stockholm, Sverige
Lysdesigner:
Kai Piippo, Gert Wingårdh
Om prosjektet: Shoppingsenteret K:FEM stakk av med Nordisk Lyspris kort tid etter at det sto ferdig i 2008. Bak stormagasinet står Nordens fremste lysdesigner, Kai Piippo, og den svenske stjernearkitekten Gert Wingårdh. De to mottok også pris sammen for Sveriges ambassade i Washington.
Det 3300 kvadratmeter store K:fem er en del av av oppgraderingen av Vällingby utenfor Stockholm. Her er belysningen lagt inn i selve arkitekturen, på utsiden for å gløde og skape tiltrekning, på innsiden for å gi en ren, litt drømmeaktig atmosfære. Piippo kaller mørket sin beste venn. Han starter alltid med mørket når han jobber. Da får man et annet syn på lys, mener han.
Det røde og det hvite i kontrast til mørket skal understreker arkitekturen. Ingen svære skilt får ødelegge Butikknavnene finner du for eksempel i det opplyste, røde taket. Det røde, skinnende K:Fem er blitt et landemerke. Tankekorset er at det ikke er blitt noen publikumsmagnet. Tidvis er det ganske folketomt i butikkene, selv om atriet bader i lys og det på kveldstid lyssettes med stjerner.

Raisio, Finland
Hva: Utebelysning Når: 2003 Hvor: Raisio, Finland
Lysdesigner:
Vesa Honkonen og Julle Oksonen
Om prosjektet: Byen Raisio var litt som Drammen i gamle dager; byen du helst kjørte forbi. Fabrikkbyen med en lang og stolt historie trengte et løft. Ved hjelp av Vesa Honkonen, arkitekten som de siste årene også har markert seg sterk innenfor lysdesign, forsvant følelsen av Raisio som et forblåst og ugjestmildt sted. Prosjektet vakte først motstand, men ble så stor suksess at en rekke byer ønsker noe liknende. 220 små lyspunkter festet til et nett av kabler skaper en stjernehimmel for de gående og en lystunnel for dem som kommer kjørende. Skjult belysning bak vann som renner ned på metall skaper en egen stemning om kvelden. Nye gatelykter er festet i søylene som står tett og skaper avgrensning mot 60-tallsblokkene i betong i området rundt.

Nordvestparken, Danmark
Hva: Nordvestparken Når: 2010 Hvor: København
Lysdesigner: SLA Architects, Stig L. Andersson
Om prosjektet: Det 3,5 hektar store området var mørkt, skittent og inngjerdet. Så ble den tidligere bussterminalen gjort om til park og lyssatt. Temaet er melkeveien, målet å sette i gang fantasien hos dem som passerer. Stig Andesson og arkitekten har ønsket å bringe historier inn i livet till brukerne, enten de løper, går eller sitter rolig på en benk. I parken finner du stjernebenker og lys i ulike farger, som representanter for mangfoldet av kulturer i området. Lyset gir også retning: skal du nordover, går du mot blått. Skal du mot sør, velger du rødt. Det meste er gjort enkelt og billig, som å male striper på lyktestolpene.

Harpa, Island
Hva: Operahus, konserthall og konferansesenter Når: 2011 Hvor: Reykjavik Lysdesigner: Studio Olafur Eliasson
Om prosjektet: Harpa ligger midt i byen, ytterst mot havet, og er blitt stedet man treffes i Reykjavik.
- Et helt nydelig hus. Alle påvirkes av huset. Noe skjer når du går inn. Det er vanskelig å forklare. Det har med lyset å gjøre. Glassene opptrer som speil, ingenting er konstant i fasaden, det er fascinerende, sier sier Petter N. Haug i Lyskultur.
Bjørk har allerede rukket å holde flere multimediakonserter her, Yoko Ono har opptrådt også. Harpa, som ble åpnet i mai 2011, er tegnet av det danske arkitektkontoret Henning Larsen Architects. Kunstneren Olafur Eliasson står bak den tredimensjonale fasaden i stål og farget glass. Kanskje verdt en flytur nordover?

Morild, Norge
Hva: Morild - Skien møter vannfronten Når: 2003 Hvor: Skien
Lysdesigner: Jenny B. Osuldsen og Frank D. Kristiansen, Snøhetta
Om prosjektet: Har du tenkt på at morild egentlig betyr ild på sjøen? Det gjorde Skien da byen ville belyse sin fortid som industriby og som den siste byen i Norge der tømmer ble fløtt på elva til papirindustrien. Om dagen er Morild usynlig. Om natta tegnes et lysbilde av byen ved Telemarkskanalen. Gjennom 14 små delprosjekter har landskapsarkitekt Jenny Osuldsen og arkitekt Frank Kristiansen fra Snøhetta tolket historien. Slik har Skien tatt vannkanten tilbake, i tråd med den opprinnelige byplanen fra 1886.
Det første du ser når du svinger ned til vannet i Ibsens hjemby nå er fem opplyste lysfontener som spruter lys og vann, året rundt. 24 tømmerpåler som skal hindre tømmeret i å flyte i land er også lyst opp. Morild-prosjektet er helt unikt. Det finnes ikke noe lignende her til lands, mener Osuldsen, som har vært opptatt av å ta vekk lysforurensning rundt det som er lyssatt. Ikke alle er glade for lyset. Noen mener det koster for mye, andre at det skremmer laksen. Det tok seks år og seks millioner kroner å komme i mål. Men nå gløder Skien.

Tammerkoski, Finland
Hva: Fasadebelysning gamle fabrikkbygninger Tammerkoski Riverside Når: 2000 Hvor: Tammerfors, Finland
Lysdesigner:
Roope Siiroinen, Valoa
Om prosjektet: Direkte rettet lys får fram gløden i den gamle røde mursteinen i byen hvor blant andre bomullsgiganten Finlayson vokste seg stor, sammen med verksted- og papirindustrien.Uten beliggenheten mellom to sjøer hadde ikke byen endt som Finlands største industriby. Da man skulle lage en lysplan, var vannet det man tenkte først på. At det var lys man tenkte på var heller ikke rart. Akkurat her ble det første elektriske lyset i Norden tent.
Fossen Tammerkoski buldrer rett gjennom byen og fabrikkbygningene og setter preg på sentrum. Lyset fra vannet reflektert i de ruglete veggene får fram den organiske helheten mellom fabrikkbygningene og vannet, mener lysdesigner Roope Siiroinen, som har vunnet flere priser for prosjektet, Sirroinen mener forholdet mellom lys og arkitektur med et ekteskap; lyset skal ikke stjele oppmerksomheten, men følge og forstå sin partner, arkitekturen.

Seventy Seven, Danmark
Hva: Lysinstallasjon, hovedkontor Deloitte Når: 2005 Hvor: København
Lysdesigner: Steven Scott
Om prosjektet: I et kontorhus ved Langebro står trappene og lyser. Fargene brer seg fra undersiden av trapper og broer, som bukter seg opp gjennem det sju etasjer høye Deloitte-hovedkvarteret i København. Den engelskfødte scenografen og lysdesigneren Steven Scott og arkitektkontoret 3XN står bak installasjonen, som daglig ses av over tusen revisorer, skatterådgivere og konsulenter.
Navnet "SeventySeven" refererer til tallet 7 og til de 77 lysfeltene som installasjonen består av. De 77 modulene bader kontorlandskapet i fiolett, indigo, blågrønt, gult, oransje, rødt og hvitt Lyset kommer nedenfra, og fargene skifter nesten umerkelig hvert 20. sekund. Svarte streker og hvite felter får fargefeltene til å framstå som enda skarpere. Lys og mennesker i samspill er hovedtanken. Installasjonen skal underbygge og fremheve informasjonsfyten i huset. Den flytende strømmen skal binde folk sammen, fysisk og mentalt.

tfa@dagbladet.no